REIS-BUREAU L H. A. B. O. Historische terugblik autobusvervoer Langedijk De groei van het bedrijf zet zich door en op zaterdag 24 maart 1931 wordt in Alkmaar een door architect D. Saai Cz. ontworpen nieuw gebouwde garage, showroom, kantoor met twee comfortabe le woningen op de eerste etage, aan de Stationsweg officieel door de heer A. J. Wijnveldt, burgemeester van Oudkarspel geopend. In de Courant van 8 januari 1927 wordt er melding gemaakt dat de Nederlandsche Spoorwegen voor haar onderneming N.V. ATO (Algemene Transport Onder neming) naast vele andere aanvragen, een concessie heeft aangevraagd voor het openen van een autobus dienst tussen Alkmaar - Oudkarspel en Alkmaar - Medemblik. De Courant meldt in de publicaties van 8 en 13 januari en 24 februari de onrust die in de Langedijk is ontstaan en de inzet van de burgemeesters en wethou ders van de 4 direct betrokken en vijf omliggende gemeenten en de Kamer van Koophandel - Alkmaar, naar het college van Gedeputeerde Staten om de huidige situatie te continueren. De Courant meldt op 11 juni dat Gedeputeerde Staten het verzoek van de N.V. ATO heeft afgewezen. De fa. Kok, Tuinman en Wilken en de autobusonder neming G.Boon in Medemblik krijgen de concessie voor het uitvoeren van de nu geëxploiteerde lijnen. Het gevaar van overname van de lijnen is nu definitief voorbij. VijfT-Ford autobussen van de Fa. Kok, Tuinman Wilken op het parkeerterrein van de uitspanning "Duinvermaak' te Bergen NH Voorbeeld van het briefpapier van de NV Hollandsche Auto-Bus onderneming, die gevestigd was in het nieuwe garage en kantoorpand van de HABO aan de Stationsweg in Alkmaar. Let op de wervende aankondiging op het briefpapier van de reisleider C.ten Bruggencate. De onderneming groeit verder uit en er worden ook de eerste stappen gezet op het gebied van het organiseren van toeristische tochten. Toch ook tegenslagen zijn er. Een belangrijke tegenslag is het enorme "gedoe" met betrekking tot de Twuyverweg. Deze zeer slechte verbindingsweg tussen Broek op Langedijk en St. Pancras werd door de gemeente St. Pancras op 2 december 1926 afgesloten voor het verkeer met motorrijtuigen met meer dan twee wielen. De bussen moesten vanaf dat moment via de saaie en weinig passagiers opleverende Middenweg, via de Basseweg met de vele malen gesloten spoorovergang rijden. Na bijna 3 jaren van strijd tussen de betreffende gemeen ten, waarbij iedereen de kosten voor de verbeteringen van de weg weigerde te betalen, werd er uiteindelijk een oplossing gevonden. Op 2 oktober 1929 werd de nieuwe Twuyverweg voor alle rij verkeer geopend. De Courant bericht op 27 juni 1927 dat de abonnees van de autodienst Kok, Tuinman en Wilken een comité vormen om bij de opening van de Twuyverweg de directie en personeel te huldigen. N.V. HOLLANDSCHE AUTO-BUS ONDERNEMING (AFD. TOUR-BEDRIJF) ALKMAAR - STATIONSWEG 37 B - TELEFOON 4334 - POSTGIRO 90246 38 Oktober 2003 NOORDSCHARWOUDE, TEL. 89 SCHAGEN, TEL. 2 WINKEL, TEL. 7 MEDEMBLIK, TEL. 70 OUDKARSPEL, TEL. 151 REISLEIDERC. TEN BRUGGENCATE, HEERENWEG J 98, HEILOO, TEL. 4215 (ALKMAAR)-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2003 | | pagina 40