REIS-BUREAU
L
H. A. B. O.
Historische terugblik autobusvervoer Langedijk
De groei van het bedrijf zet zich door en
op zaterdag 24 maart 1931 wordt in
Alkmaar een door architect D. Saai Cz.
ontworpen nieuw gebouwde garage,
showroom, kantoor met twee comfortabe
le woningen op de eerste etage, aan de
Stationsweg officieel door de heer A. J.
Wijnveldt, burgemeester van Oudkarspel
geopend.
In de Courant van 8 januari 1927 wordt er melding
gemaakt dat de Nederlandsche Spoorwegen voor haar
onderneming N.V. ATO (Algemene Transport Onder
neming) naast vele andere aanvragen, een concessie
heeft aangevraagd voor het openen van een autobus
dienst tussen Alkmaar - Oudkarspel en Alkmaar -
Medemblik. De Courant meldt in de publicaties van 8 en
13 januari en 24 februari de onrust die in de Langedijk is
ontstaan en de inzet van de burgemeesters en wethou
ders van de 4 direct betrokken en vijf omliggende
gemeenten en de Kamer van Koophandel - Alkmaar, naar
het college van Gedeputeerde Staten om de huidige
situatie te continueren.
De Courant meldt op 11 juni dat Gedeputeerde Staten het
verzoek van de N.V. ATO heeft afgewezen.
De fa. Kok, Tuinman en Wilken en de autobusonder
neming G.Boon in Medemblik krijgen de concessie voor
het uitvoeren van de nu geëxploiteerde lijnen. Het gevaar
van overname van de lijnen is nu definitief voorbij.
VijfT-Ford autobussen van de Fa. Kok, Tuinman Wilken
op het parkeerterrein van de uitspanning
"Duinvermaak' te Bergen NH
Voorbeeld van het briefpapier van de NV
Hollandsche Auto-Bus onderneming,
die gevestigd was in het nieuwe garage
en kantoorpand van de HABO aan de Stationsweg in
Alkmaar. Let op de wervende aankondiging
op het briefpapier van de reisleider C.ten Bruggencate.
De onderneming groeit verder uit en er worden ook de
eerste stappen gezet op het gebied van het organiseren
van toeristische tochten.
Toch ook tegenslagen zijn er. Een belangrijke tegenslag is
het enorme "gedoe" met betrekking tot de Twuyverweg.
Deze zeer slechte verbindingsweg tussen Broek op
Langedijk en St. Pancras werd door de gemeente St.
Pancras op 2 december 1926 afgesloten voor het verkeer
met motorrijtuigen met meer dan twee wielen.
De bussen moesten vanaf dat moment via de saaie en
weinig passagiers opleverende Middenweg, via de
Basseweg met de vele malen gesloten spoorovergang
rijden.
Na bijna 3 jaren van strijd tussen de betreffende gemeen
ten, waarbij iedereen de kosten voor de verbeteringen
van de weg weigerde te betalen, werd er uiteindelijk een
oplossing gevonden. Op 2 oktober 1929 werd de nieuwe
Twuyverweg voor alle rij verkeer geopend.
De Courant bericht op 27 juni 1927 dat de
abonnees van de autodienst Kok,
Tuinman en Wilken een comité vormen
om bij de opening van de Twuyverweg de
directie en personeel te huldigen.
N.V. HOLLANDSCHE AUTO-BUS ONDERNEMING (AFD. TOUR-BEDRIJF)
ALKMAAR - STATIONSWEG 37 B - TELEFOON 4334 - POSTGIRO 90246
38
Oktober 2003
NOORDSCHARWOUDE, TEL. 89 SCHAGEN, TEL. 2 WINKEL, TEL. 7 MEDEMBLIK, TEL. 70 OUDKARSPEL, TEL. 151
REISLEIDERC. TEN BRUGGENCATE, HEERENWEG J 98, HEILOO, TEL. 4215 (ALKMAAR)-