en acnfergebleven gebied
Het smalle dorpsstraatje leverde veel
moeilijkheden op voor het verkeer.
Inleiding
Door allerlei omstandigheden waren de Langedijker
dorpen een achtergebleven gebied. Dit had meerdere
oorzaken. Laten we beginnen bij de crisisjaren 1930-1940.
Een geweldige koersdaling op de Amerikaanse beurzen
had funeste gevolgen voor de gehele wereld. Kapitalen
werden verloren en ieder land trachtte zich veilig te
stellen door maatregelen te nemen om deze schok zo
goed mogelijk op te vangen.
Verkeer
Een ander niet te onderschatten handicap was de moei
lijke bereikbaarheid en de doorstroming voor het verkeer,
naar en in de Langedijk. De hier en daar uiterst smalle
Dorpsstraat leverde voor het verkeer grote moeilijkheden
op-
De crisis in Langedijk
Voor onze dorpen, die vooral
waren aangewezen op groente
transport, had dit het gevolg dat
de verzending naar Duitsland,
Engeland en Frankrijk werd gehal
veerd en naar Duitsland nog min
der. Tuinders konden hun bedrij
ven niet gaande houden. In 1933
daalde de opbrengst van de groen
ten met meer dan 70%. De werk
loosheid steeg onrustbarend, ook
aan de Langedijk. Dit betekende
voor de werklozen uit onze dor
pen een tewerkstelling in de
Wieringermeer die toen in ontwik
keling was, voor het uitvoeren van grondwerk. Ook in de
duinen van Schoorl moest werk worden verricht.
Door de zeer lage lonen die in deze projecten werden uit
betaald (12 gulden per week) en ook door de zeer gerin
ge opbrengsten in de groenteteelt, was het gevolg dat
iedereen schulden ging maken. Schulden bij de kruide
nier, de slager en de bakker waren het gevolg. Landhuren
en huishuren werden door de grote armoede niet meer
betaald en in veel gevallen werd uitstel van betaling ver
leend. Schuldbekentenissen werden ondertekend, om
deze bedragen in latere jaren terug te betalen. Jarenlang
daarna zuchtten vele dorpelingen nog onder deze lasten.
Autobussen en vrachtauto's waren te groot
voor de smalle Dorpsstraat
De oorspronkelijke lange dijk was berekend op vervoer
van paard en wagen, maar niet op autobussen en vracht
auto's. Toch was er jaren lang geen andere keuze moge
lijk om van Alkmaar naar Oudkarspel te gaan. De noord
zuid verbinding was uitermate slecht. Al het verkeer
moest zich door de krappe dorpsstraat wringen, met alle
gevolgen van dien. De aanleg van de Provinciale weg
vanaf het Noordeinde van Koedijk naar Noord-
Scharwoude in 1934, had niet veel gunstige gevolgen om
het verkeer door de dorpsstraat te
ontlasten. Ook de bouw van de
Langebalkbrug in 1950 leverde
hieraan geen bijdrage. Altijd weer
kwam men uit op de veel te smalle
straat door de vier dorpen. Dit
weerhield veel bedrijven om zich
hier te vestigen en lange tijd bleef
Langedijk hierdoor achter in
ontwikkeling en verarmde de
streek.
Oktober 2003
31
lit NcorH Schgrvoudo