en acnfergebleven gebied Het smalle dorpsstraatje leverde veel moeilijkheden op voor het verkeer. Inleiding Door allerlei omstandigheden waren de Langedijker dorpen een achtergebleven gebied. Dit had meerdere oorzaken. Laten we beginnen bij de crisisjaren 1930-1940. Een geweldige koersdaling op de Amerikaanse beurzen had funeste gevolgen voor de gehele wereld. Kapitalen werden verloren en ieder land trachtte zich veilig te stellen door maatregelen te nemen om deze schok zo goed mogelijk op te vangen. Verkeer Een ander niet te onderschatten handicap was de moei lijke bereikbaarheid en de doorstroming voor het verkeer, naar en in de Langedijk. De hier en daar uiterst smalle Dorpsstraat leverde voor het verkeer grote moeilijkheden op- De crisis in Langedijk Voor onze dorpen, die vooral waren aangewezen op groente transport, had dit het gevolg dat de verzending naar Duitsland, Engeland en Frankrijk werd gehal veerd en naar Duitsland nog min der. Tuinders konden hun bedrij ven niet gaande houden. In 1933 daalde de opbrengst van de groen ten met meer dan 70%. De werk loosheid steeg onrustbarend, ook aan de Langedijk. Dit betekende voor de werklozen uit onze dor pen een tewerkstelling in de Wieringermeer die toen in ontwik keling was, voor het uitvoeren van grondwerk. Ook in de duinen van Schoorl moest werk worden verricht. Door de zeer lage lonen die in deze projecten werden uit betaald (12 gulden per week) en ook door de zeer gerin ge opbrengsten in de groenteteelt, was het gevolg dat iedereen schulden ging maken. Schulden bij de kruide nier, de slager en de bakker waren het gevolg. Landhuren en huishuren werden door de grote armoede niet meer betaald en in veel gevallen werd uitstel van betaling ver leend. Schuldbekentenissen werden ondertekend, om deze bedragen in latere jaren terug te betalen. Jarenlang daarna zuchtten vele dorpelingen nog onder deze lasten. Autobussen en vrachtauto's waren te groot voor de smalle Dorpsstraat De oorspronkelijke lange dijk was berekend op vervoer van paard en wagen, maar niet op autobussen en vracht auto's. Toch was er jaren lang geen andere keuze moge lijk om van Alkmaar naar Oudkarspel te gaan. De noord zuid verbinding was uitermate slecht. Al het verkeer moest zich door de krappe dorpsstraat wringen, met alle gevolgen van dien. De aanleg van de Provinciale weg vanaf het Noordeinde van Koedijk naar Noord- Scharwoude in 1934, had niet veel gunstige gevolgen om het verkeer door de dorpsstraat te ontlasten. Ook de bouw van de Langebalkbrug in 1950 leverde hieraan geen bijdrage. Altijd weer kwam men uit op de veel te smalle straat door de vier dorpen. Dit weerhield veel bedrijven om zich hier te vestigen en lange tijd bleef Langedijk hierdoor achter in ontwikkeling en verarmde de streek. Oktober 2003 31 lit NcorH Schgrvoudo

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2003 | | pagina 33