Tnwewe
door Cor Oudendijk
De weg naar Schoorldam, Provincialeweg, S4,
N242, het maakt niet uit welke naam je hem
officieel geeft, oudere Langedijkers hebben het nog
vaak over 'de Nuweweg'. Ondanks dat er in later
jaren talloze nieuwe wegen zijn aangelegd in
Langedijk, de weg van de Roskamsluis naar
Schoorldam heeft het predikaat van nieuwe weg
behouden.
De polder Geestmerambacht, een echte vaarpolder,
bezat oorspronkelijk geen enkele polderweg. In
1891 bestonden er al plannen voor aanleg van een
weg door de polder. Het duurde tot 1923 alvorens
dit opnieuw aan de orde werd gesteld. In 1927 werd
door Provinciale Staten van Noord-Holland een
wegenplan voor het Ambacht voorbereid. Een jaar
later werden de plannen in een breder verband
besproken. De statenleden spraken met de bestuur
ders van de betrokken gemeenten, polders en ban
nen en de Kamer van Koophandel. Voor de aanleg
van wegen moest namelijk land, huizen en water
worden onteigend.
Een deel van het werk aan kana
len, sluizen en wegen werd in de
zogenaamde 'werkverschaffing'
uitgevoerd.
De polder Diepsmeer werd door
de aanleg van de weg uit haar
isolement verlost. Voordien moest
alles naar en van de buurtschap
met de schuit worden gedaan.
Boodschappen waren nog wel te
regelen, maar ook dokter en
vroedvrouw moesten er wel eens
heen en als er haast geboden
was....
Vier jaar later begonnen de plannen vaste vorm te
krijgen. Augustus 1933 werd een begin gemaakt met de
bouw van de zeven betonnen bruggen in de weg en eind
1934 was de weg klaar.
Een situatietekening van 22 april 1936 van de aanleg van de
Nuweweg. Eén huis aan de oostzijde is hier al verdwenen. De
nummers 1 thn 6 verdwenen korte tijd hierna. Nummer 7 en
8 pas jaren later.
De Dorpsstraat in Noord-Scharwoude van zuid naar noord.
De boerderij van Piet Ootjers links (nummer 2 op het kaartje)
verdween, evenals het huis er tegenover (nummer 6)
bewoond door Teun Kostelijk.
Voordat men met de aanleg van de
kruising kon beginnen moesten er
behoorlijk wat huizen verdwijnen.
Op oude foto's zien we huizen
staan waarvan menigeen het
bestaan niet eens meer beseft. Op het kaartje is aange
geven welke huizen moesten verdwijnen voor de aanleg
van de weg. De donker gekleurde huizen verdwenen
direct. De gearceerde bleven nog jaren staan.
De aanleg van de weg hield min of meer gelijke tred met
het Westfriese kanalenplan waarbij de Roskamsluis in
1935 werd aanbesteed.
Over Voorburg- en Achterburggracht moesten bruggen
worden gelegd. Deze bruggen verdwenen weer toen het
Geestmerambacht werd verkaveld.
Oktober 2003