Tnwewe door Cor Oudendijk De weg naar Schoorldam, Provincialeweg, S4, N242, het maakt niet uit welke naam je hem officieel geeft, oudere Langedijkers hebben het nog vaak over 'de Nuweweg'. Ondanks dat er in later jaren talloze nieuwe wegen zijn aangelegd in Langedijk, de weg van de Roskamsluis naar Schoorldam heeft het predikaat van nieuwe weg behouden. De polder Geestmerambacht, een echte vaarpolder, bezat oorspronkelijk geen enkele polderweg. In 1891 bestonden er al plannen voor aanleg van een weg door de polder. Het duurde tot 1923 alvorens dit opnieuw aan de orde werd gesteld. In 1927 werd door Provinciale Staten van Noord-Holland een wegenplan voor het Ambacht voorbereid. Een jaar later werden de plannen in een breder verband besproken. De statenleden spraken met de bestuur ders van de betrokken gemeenten, polders en ban nen en de Kamer van Koophandel. Voor de aanleg van wegen moest namelijk land, huizen en water worden onteigend. Een deel van het werk aan kana len, sluizen en wegen werd in de zogenaamde 'werkverschaffing' uitgevoerd. De polder Diepsmeer werd door de aanleg van de weg uit haar isolement verlost. Voordien moest alles naar en van de buurtschap met de schuit worden gedaan. Boodschappen waren nog wel te regelen, maar ook dokter en vroedvrouw moesten er wel eens heen en als er haast geboden was.... Vier jaar later begonnen de plannen vaste vorm te krijgen. Augustus 1933 werd een begin gemaakt met de bouw van de zeven betonnen bruggen in de weg en eind 1934 was de weg klaar. Een situatietekening van 22 april 1936 van de aanleg van de Nuweweg. Eén huis aan de oostzijde is hier al verdwenen. De nummers 1 thn 6 verdwenen korte tijd hierna. Nummer 7 en 8 pas jaren later. De Dorpsstraat in Noord-Scharwoude van zuid naar noord. De boerderij van Piet Ootjers links (nummer 2 op het kaartje) verdween, evenals het huis er tegenover (nummer 6) bewoond door Teun Kostelijk. Voordat men met de aanleg van de kruising kon beginnen moesten er behoorlijk wat huizen verdwijnen. Op oude foto's zien we huizen staan waarvan menigeen het bestaan niet eens meer beseft. Op het kaartje is aange geven welke huizen moesten verdwijnen voor de aanleg van de weg. De donker gekleurde huizen verdwenen direct. De gearceerde bleven nog jaren staan. De aanleg van de weg hield min of meer gelijke tred met het Westfriese kanalenplan waarbij de Roskamsluis in 1935 werd aanbesteed. Over Voorburg- en Achterburggracht moesten bruggen worden gelegd. Deze bruggen verdwenen weer toen het Geestmerambacht werd verkaveld. Oktober 2003

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2003 | | pagina 18