Hei L<
t
angeojjKei0 v^a
bare
door Cees Rutsen
Het Langedijker Cabaretgezelschap van het eerste tiur.
vd.n.r.: l.Theo van Zelst, 2.Ger Hop, 3.Piet Tromp, d.Atie Kuiper,
5.Hannie Wolfswinkel, 6.Klaas Schuit, 7.Jan Klinkert, 8.Gert Goudsblom
Overal werden optochten, kinderfeesten, bevrijdings
feesten, buurtfeesten, oranjefeesten en dansavonden
georganiseerd, 't Feesten was zo gezegd niet van de lucht.
Elke plaats, klein of groot, organiseerde wel wat, middels
een bij elkaar geroepen comité of een nog bestaande
oranjevereniging een feestavond. Zo ook in Langedijk.
Alles werd met eigen krachten gedaan en dat gaf ook wel
aanleiding tot kritiek over de kwaliteit. Dit kwam vooral
tot uiting in een ingezonden stuk van de kleermaker Theo
Na die eerste uitvoering in
Oudkarspel werd al direct
een uitnodiging ontvangen
uit Nieuwe Niedorp en
Beverwijk om ook daar op te
treden, 't Was het begin van
een lange reeks jaren
Langedijker Cabaret. En zo
ontstond ook een avondvul
lend programma, waarin het
publiek zich prima kon vin
den. Was het een wonder dat
men in omliggende gemeen
ten er lucht van kreeg dat er
in Langedijk uitstekend
cabaret op de planken werd
gebracht? Meer en meer
werd men gevraagd om op te
treden. De artiesten voelden
zich gevleid, maar begonnen
toch ook zakelijk te denken.
"Ja," zei Ger Hop, "ze willen dan wel een feest geven,
maar niet van onze centen." En zo moesten de onkosten
van vervoer, kleding, rekwisieten e.d. vergoed worden en
de medewerkers vroegen bovendien een bedrag voor de
optredens als vergoeding voor de tijd die zij er aan
besteed hadden. Dat was overigens geen enkel bezwaar
en voortaan werd er een vast bedrag afgesproken.
Inleiding
Toen vorig jaar een foto van het Langedijker Cabaret op
de bestuurstafel belandde, realiseerden we ons dat 't tijd
werd om de geschiedenis hiervan eens nader te onder
zoeken. Aan de heren P. Tromp en P. Wolfswinkel werd
gevraagd of zij hierbij behulpzaam wilden zijn. Vooral
aan de in januari 2002 overleden Piet Wolfswinkel, die
zijn plakboeken en foto's ter inzage gaf, is het te danken
dat wij hiervan wat op schrift konden stellen. We zouden
voor hem geen mooier in memoriam kunnen bedenken.
Het ontstaan van het cabaret
Toen na vijf jaar bezetting de Duitsers op 5 mei 1945
capituleerden, verkeerde het land weliswaar in een
grenzeloze armoede, maar de bevolking kon weer
opgelucht ademhalen en allerwegen was er de bereidheid
om de schouders er weer onder te zetten. Vijf jaren bezet
ting hadden enorme beperkingen gehad op het uitgaans
leven. Razzia's, avondklok, dansverbod, ontberingen en
gebrek hadden hun weerslag gehad op de bevolking en
toen de bevrijding een feit was sloegen de stoppen door.
van Zeist uit Oudkarspel. Er kwam een antwoord op
deze reactie van Van Zeist onder het motto: doe dan zelf
eens wat. Van Zeist stapte op een goede dag naar Jan
Klinkert, de promotor van de Langedijker Operette
vereniging Caecilia, met gevolg dat besloten werd om
eens een avond op te treden op de oranjefeesten in
Oudkarspel. Mensen die hun sporen in het verleden
hadden verdiend in de kleinkunst, werd gevraagd om
zo'n bevrijdingsfeest op te luisteren. Solisten van de
operettevereniging en van de toneelvereniging waren
direct bereid hun medewerking te verlenen.
Men vond in Ger Hop een man die op de piano het
muzikale gedeelte voor zijn rekening nam. Hannie
Wolfswinkel, Piet Tromp en later ook Piet Wolfswinkel
namen de zang voor hun rekening. Voor de schetsen
tekenden Gert Goudsblom, Jan Klinkert, Klaas Schuit,
Theo van Zeist, Atie Kuiper en Marie Molenaar. Een
regelrechte topper werd de schets van Gert Goudsblom
en Jan Klinkert als Arie en Guurtje, maar ook schetsen als
Behang, de Babysitter, Jonas helpt, de Fotograaf en de
Dubbelganger waren daverende successen. De latere
medewerkster Didie Deute-
kom, met haar kostelijke
voordracht De wolf en de
zeuven goitjes oogstte even
eens veel succes.
Oktober 2002
5