e oenge tijden 111 c e eFTo JkeirJk in c te e ec eeuw ha door Cees Rutsen Inleiding In 't Regthuis bevinden zich twee handgeschreven docu menten van de kerkenraad der Nederlands Hervormde Gemeente te Zuid-Scharwoude. In een keurig handschrift doet Ds. A.G.Reede een boekje open over de moeilijkhe den die in het kleine en hoogstwaarschijnlijk vredige dorp in de 19e eeuw plaatsvonden. In een dorp waar iedereen elkaar kende en alles van elkaar wist had in 1887 een mini-opstand plaats in de kerkelijke hervormde gemeente. Ned.Herv.Kerk in beroering Van ouds waren de gezinnen trouw in hun geloof. Men las twee keer per dag uit de bijbel, ging ter catechisatie en zondags werd goed naar dominee's preek geluisterd, liefst twee keer per dag. Keerzijde van dit geloof in de waarheid was, dat het de mensen onbuigzaam maakte. Het woord was waarheid en daar viel niet mee te spotten. Die eigenschap maakte dat kerkelijk ruzies finaal, maar ook fataal uit de hand konden lopen. Na de Franse revolutie begon het al te gisten, maar in 1834 barstte de bom. In Ulrum ontstond een nieuwe kerk, bekend geworden onder de naam 'de Afscheiding'. Eerst nog verboden en dus kregen aanhangers boetes en gevangenisstraffen opgelegd, maar in 1839 werd bij Koninklijk Besluit de Christelijk Afgescheiden Gemeente erkend. Vanaf nu kreeg deze gemeente steeds meer aan hangers van hen die de zuiverheid van de leer in de preek misten. Dit waren de orthodoxen onder de Ned. Hervormden. Gevolgen in de Langedijk Ook in Broek vond de nieuwe stro ming aanhangers. In 1841 stichtte men een nieuwe gemeente, zeer tegen het zere been van burgemees ter Jan de Boer en de Hervormde gemeente. Na gewelddadigheden en tegenwerking richtte men op 5 juli 1841 een request verzoekaan de koning. Na aanvankelijke afwij zing, gevolgd door een tweede request, werd op 19 november 1841 bij Koninklijk Besluit de Christelijk Afgescheiden gemeente ook in Broek erkend. Maar dat was nog niet alles. In die tijd vormden Broek en Zuid- Scharwoude één kerkelijke gemeente. Voor beide gemeenten had men één predikant en in 1858 stierf Ds. J.Bouritius van Lon. De ongehuwde kandidaat S.P.Heringa volgde hem op. De onderlinge ver standhouding tussen beide gemeenten was echter niet zo best. Broek was uitgesproken orthodox en Zuid- Scharwoude helde meer en meer over naar het in opkomst zijnde modernisme. Ds Heringa was één van die aanhangers. Na veel geharrewar en ruzies over allerlei zaken werd uiteindelijk besloten beide gemeenten te scheiden, wat op 16 april 1859 bij Koninklijk Besluit werd bekrachtigd. De vrijzinnige Ds.Heringa werd in Zuid- Scharwoude predikant, in Broek werd dat de orthodoxe Ds.F.Th.L.C.van Lingen. Dr Abraham Kuyper en de doleantie Aanvankelijk waren er in het vrijzinnige Zuid- Scharwoude weinig aanhangers van de Afscheiding. Tot in de jaren '80 verzet kwam tegen de kerkelijke structuur in de Ned.Herv.Kerk in den lande onder leiding van Dr Abraham Kuyper. Deze godgeleerde, geboren te Maassluis op 29 oktober 1837, was een veelzijdig man. Hij was achtereenvolgens predikant in Beesd, Utrecht en Amsterdam, schreef ontelbare geschriften, was journalist, wetenschapper en hoofdredacteur van het conservatieve blad 'De Standaard'. Tevens was hij medeoprichter van de Anti Revolutionaire Partij en later Kamerlid. In 1880 stond hij aan de wieg van de Christelijke Vrije Universiteit te Amsterdam en was daar één van de hoog leraren.In 1886 werden 80 kerkenraadsleden, allemaal aanhangers van Kuyper, geschorst. Zij noemden zich 'dolerenden' en gingen tot kerkstichting over. De Ned.~Hcrv.kerk (Koogerkerk) zoals deze er in de 19e eeuw uitzag. De toren werd wegens bouwvalligheid in 1905 vervangen door de huidige. 32 Oktober 2002 a o o o

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2002 | | pagina 34