De O kaïrspe. .ei° 8(cJkuufsluii8 Tof 5 april nog doorvaart UIL O Inleiding 'Tot 5 april nog doorvaart sluis' staat er te lezen in de kop van een krantenberichtje uit 1971. Dit simpele berichtje van twaalf regels, dat we ooit van Jan Vlug kregen, markeerde het begin van de metamorfose van Langedijk door de verkaveling. Was men bij de bouw van de sluis nog dolblij met deze verbetering, nog geen zestig jaar later verdween dit water bouwwerk door de tijd achterhaald. Hieronder een im pressie van de des tijds zo belangrijke vaarverbinding in Oudkarspel. door Jan IJff waarop men drie eeuwen lang was aangewezen. Heel lang zijn sporen van deze overhaal nog te zien geweest. Tussen de percelen thans Dorpsstraat 950 en 952 was het invaarslootje nog te zien. Een stukje van de Kadasterkaart uit ongeveer 1825. Links van de molen was de overhaal. Op de plaats van de molen kwam later de nieuwe sluis. Aangezien de gemeente Oud karspel arm was en betrekkelijk klein, was men daar aangewezen op een overhaal. Gegevens uit de eerste kadasterkaarten leren ons dat er in 1825 ongeveer 100 huizen in het dorp stonden. Men had hier wel degelijk te maken met verschil in vaarwaterhoogten. Aan weers zijden van de dorpsstraat was de hoogte verschillend. De stichtings datum van deze overhaal is niet met zekerheid vast te stellen, maar in oude stukken van de molenmeesters van het Geestmerambacht uit het jaar 1550 wordt al gespro ken over de overtoom voor het overbrengen van schuiten uit het Ambacht naar de Coogen (Midden-, Noorder- en Zuiderkoog). Een lang niet gemakkelijke verbinding De watermolen 'T vlak bij de overhaal. Links is de Voorburggracht. Bouw van de sluis Er aan denken is nog weer heel wat anders als het geld er voor niet beschikbaar is. Dit bleef nog een aantal jaren het grote struikelblok. Eindelijk in het jaar 1912 kon men toch, door steun van de tuinbouwvereniging 'De Eendracht' tot de bouw overgaan. De overhaal De dorpen aan de Langedijk waren in vroeger dagen heel sterk aangewezen op het vervoer over het water. Dit was bijna nog belangrijker dan het vervoer over de wegen. Vaak waren die wegen slecht onderhouden, soms onbegaanbaar en ook vrij schaars in vergelijking met de vaarwegen. Iets wat bij het vervoer over water wél moei lijkheden opleverde waren de verschillende water hoogten. Men vond daar echter wel oplossingen voor. Waar over wat geld werd beschikt ging men een sluis bouwen. Maar lang niet overal was dit het geval en was een veel goed kopere oplossing een overhaal. Met behulp van een kaapstander (een soort lier) werden de vaartuigen over de dijk getrokken naar het hoger of lager gelegen vaarwater. De watermolen Ten zuiden van de overhaal stond een watermolen. Eén van de watermolens (molen I) die de polder Geest merambacht bemaalde. zie ons artikel in de 6e jaargang, blz 28 e.v.). In de jaren 1902/1903 werd deze molen gesloopt. Het molenerf met bijbehorende waterlopen werd aange kocht door de gemeente Oudkarspel en heel voorzichtig begon men te denken aan de bouw van een sluisje. 10 Oktober 2002 OUDKAFSPKL -- In verband met de rioleni.gswerkzaamheden en dem ping Voorburggracht, zal de door/aart van de «luis te Ortclkssispél 'iijiét ingang van maandag j april tel hel verleden behoren, tip deze datum wordt nl. een begin gemaakt met het leeghalen van de sluis. Degenen, da* voer hr' vrrvt'jf-ren van producten of en ij» ander materiaal nog gebruik willen maken van de Oud karspeier i.ltiis, wordt dan wok aange racieri dil zo mogelijk nog deze week tv doen. Hie'na zal hel ...sluisver- keer" niet aiëét nsiigeJiJk zijn.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2002 | | pagina 12