De P
avon
door Marian Slink-Kuilboer
In het vorige nummer (1999) over Jan Kuilboer meldden
we dat wij nog aandacht wilden schenken aan 'de Pavon'.
Het schip waar hij als kapelaan bij is geweest en de ver
dere oorlog zijn denken en handelen heeft bepaald. Ook
na de Tweede Wereldoorlog heeft hij er af en toe, en dan
nog mondjesmaat, over gesproken. Maar de krantenarti
kelen spraken wel boekdelen. Hieronder een impressie
van deze tragedie en de rol die pastoor Jan heeft gespeeld
in het Franse verzet.
Een korte terugblik
Jan was de oudste zoon van het gezin van slager Kuilboer
uit Oudkarspel en heeft de lagere school afgerond in
Noord-Scharwoude. Na de lagere school ging hij naar het
klein seminarie in Boulogne sur Mer en later naar het
groot seminarie te Arras, tot hij daar in 1938 tot priester
werd gewijd. Hierna werd hij in Calais tot kapelaan van
de parochie Saint-Pierre benoemd. In 1940 brak in Frank
rijk de Tweede Wereldoorlog uit. Jan kwam ongewild in
opstand tegen het nieuwe regime.
Wat hij in de vroege morgen van 20 mei 1940 nog niet
wist, was dat de nacht zwaar zou worden en misschien
aan zijn verdere levensloop een andere richting zou
geven.
De Pavon
De ss Pavon was een voormalige Italiaanse vrachtvaar
der, gebouwd in 1930 bij Napier Miller te Glasgow van
4128 bruto registerton. Het stoomschip was 120 meter
lang en 16 meter breed en voer in 1940 onder Franse vlag.
De eigenaren waren de Compagnie de Navigation
d'Orbigny te La Rochelle. De reddingsmiddelen beston
den uit 4 kleine sloepen, wat zwemvesten en reddings
boeien. Op het achterdek stonden twee luchtdoelmitrail
leurs (klein kaliber), alsmede een mitrailleur en een klein
kanon bij de commandobrug We weten niet eens of er
wel munitie was, maar er was geen radio aan boord. Het
schip had op 11 mei materieel naar Vlissingen gebracht
voor de Franse troepen, waarna het schip naar Duinker
ken voer om troepen te laden..
Op 20 mei tussen 10.00 en 12.00 uur waren de eerste 1200
man ingescheept. Ten gevolgen van het bijladen van de
resterende 200-300 man (het precieze aantal is niet
bekend maar hierbij waren veel Hollanders) was het
goede tij verlopen en moest het schip wachten om uit te
varen. Dit oponthoud gaf weer complicaties met de voe
ding van al de manschappen.
Een afbeelding van de Pavon (Collectie 'Instituut voor Maritieme Historie'(marinestaf Koninklijke Marine)
36
Oktober 2000
V