Hei le IVÜeifeest in 1890 door Cees Rutsen Inleiding Vóór de Tweede Wereldoorlog kon je, wanneer je met iemand stond te praten, er al gauw achter komen hoe men dacht over de politiek, of welke religie iemand aan hing. Er wordt wel gezegd dat je in het Nederland van toen er maar één minuut voor nodig had om te weten te komen of je rooms, protestant, socialist of liberaal was. Iemand met een gebroken geweertje op zijn revers bete kende dat die persoon de socialistische beginselen aan hing. Een Maas- en Roerbode op tafel betekende dat je bij een katholiek uit Midden Limburg vertoefde en een har monium in huis, met daarop De Standaard, was gegaran deerd een protestants gezin. In de 19e eeuw was levens beschouwing de allesoverheersende scheidslijn in Neder land waar alles om draaide. Maar in de tweede helft van die eeuw raakten steeds meer mensen betrokken bij het nationale politieke systeem, 't Wekte dan ook geen ver wondering dat dit gebeurde langs de scheidslijnen die door religie en levensbeschouwing werden bepaald. Zo raakte de bevolking in blokken of zuilen verdeeld; een protestants-christelijk -, een katholiek -, een liberaal - en een socialistisch blok. Over dit laatste blok gaat min of meer dit artikeltje. Armoede en verzet Mijn overgrootvader heette Kees Koorn en hij woonde aan de Langereis op de hoek van de Ooievaarsweg in Nieuwe Niedorp. Hij had acht kinderen, vier jongens en vier meisjes, was boerenarbeider en straatarm. Jaarlijks verhuurde hij zich aan een boer en van het karig loon dat hij verdiende moest hij tien monden te eten geven. Het is dan ook geen wonder dat, toen F. Domela Nieu- wenhuis in 1881 de Sociaal-Democratische Bond (kort weg S.D.B.) had gesticht, de idealen die deze bond voor stond, weerklank vonden bij deze mensen. Kees Koorn en enkele medestanders richtten een plaatselijke afdeling op in Winkel. In juli 1889 besloot men op een internationaal congres in Parijs, dat de eerste Mei in 't vervolg bestemd zou worden tot een dag, waarop de arbeiders van de gehele wereld het werk zouden neerleggen en demon streren. Toen men wilde vechten voor o.a. de achturen- dag en de wereldvrede, begon het bij Kees Koorn en zijn vrienden te kriebelen. Want ja, men kon op zo'n congres wel wat besluiten, dat betekende daarom nog niet dat het volgende jaar werkelijk de arbeiders gehoor zouden geven aan die oproep. Er werd in die dagen reeds een hevige strijd gevoerd tussen de parlementairen en de mannen van de directe actie. Velen geloofden dat de grote dag binnen korte tijd zou komen. De dag waarop de verdrukten in opstand zouden komen en na die opstand de socialistische heilstaat zouden ves tigen. En in die van romantiek zwoele tijd kwam daar de tijding dat de le Mei een dag zou worden van internatio nale demonstratie en van internationale verbroedering. In Winkel zelf hoefde de Bond er niet aan te denken om 1 Meiviering in 1918, waarschijnlijk in Alkmaar, 't Vaandel is van de in 1903 opgerichte Langedijker S.D.A.P. Helemaal links in de hoek staat Floris Rutsen uit Nieuwe Niedorp. Ook toen demonstreerde men nog gezamenlijk. 34 Oktober 2000

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2000 | | pagina 36