Lourens Bogtman; de Langedijker die wereldberoemd werd gehuwd was met de kunstenaar Chris van Pesch, waren vader Cornelis, moeder Grietje en jongere zus Nelli op een gegeven moment werkzaam in het Kunstnijverheids- atelier Bogtman aan de Soestdijkerstraatweg te Hilver sum. Zangles Hij zong op jonge leeftijd al samen met zijn zus duetten, waarbij hij de sopraanstem vertolkte. Dit viel op bij hun buren Kees en Nicolaas Hendrik Andriessen, neven van de componist Hendrik Andriessen. De eerste vroeg de jonge Bogtman soli te zingen in de kindercantate 'Michiel Adriaanszoon de Ruyter'. Lourens nam voor zijn genoe gen al wel op 17-jarige leeftijd zangles bij Max Kloos, maar omdat vader hoopte dat hij hem zou opvolgen volgde hij aanvankelijk een handelsstudie. Helaas ont brak het hem aan voldoende zakelijk inzicht. Desondanks bleef hij tot ongeveer 1930 werken in de kunstnijverheid. Rond zijn dertigste dacht hij 'nu of nooit' en werd het dui delijk dat de muziek uiteindelijk toch zijn levensdoel zou worden. De toen bekende zangpedagoge Kee van Zanten velde echter een hard oordeel. "Wilt u daar uw geld aan weggooien, aan die piepstem?" vroeg zij aan Lourens. Overigens heeft zij enkele jaren later, nadat zij een concert van hem te Haarlem had gehoord, haar excuses aangebo den voor deze uitspraak. Lourens ging achtereenvolgens studeren bij Professor Franziska Martienssen in München en Berlijn. Deze les sen werden grotendeels bekostigd door zijn familie. Na een aantal nog niet zo belangrijke concerten debuteerde hij in 1932 te Keulen met een kerstconcert bij de Bachver- eniging aldaar. Van 1930 tot 1933 nam hij zanglessen bij de beroemde professor Otto Iro in Wenen. De stem van de jonge Bogt man werd door Iro omschreven als 'een prachtig edel getimbreerd orgaan, een kwaliteitsstem'. Dit viel ook op bij niemand minder dan Arturo Toscanini. Deze vroeg hem te zingen in 'Die Zauberflöte' van Mozart. Lourens weigerde evenwel en ging liever eerst terug naar huis. Hij zong toen o.a. in een stuk van Ernest W.Mulder. Hij gaf in dat eerste seizoen als zanger achttien oratoria ten beste. In Nederland kreeg hij na 1932 zangopleiding van de ver maarde zangeres Aaltje Noordewier-Reddingius. Met name mevrouw Noordewier heeft zeer veel betekend voor zijn verdere zangcarrière. Van haar leerde hij het evenwichtig samengaan van de muzikale en literaire waarden in zijn voordracht. Optredens In de loop van de jaren '30 bouwde hij nationaal en inter nationaal al een reputatie op, getuige het feit dat hij in Oostenrijk zijn medewerking verleende aan de beroemde Salzburger Festspiele. Al vrij vaak werd hij gevraagd voor het zingen van basaria's. De inmiddels befaamde opvoeringen van de Matthaus Passion in Naarden wer den in 1938 reeds door hem opgeluisterd. Het zou echter nog tot 1949 duren alvorens hij de befaamde Christus partij van zijn vroegere leermeester Max Kloos zou over nemen. In 1934 werd 'Het Liederen en Oratorium kwartet' opge richt, bestaande uit To van der Sluys, Annie Woud, Mar cus Plooyer en 'Louis' Bogtman. De naam Louis, uit zijn kunstperiode, verruilde hij voor Laurens. Nu dus met een 'a' in plaats van een 'o'. Ter gelegenheid van het veertigjarig jubileum van de diri gent Willem Mengelberg werd in mei 1935 een groots opgezet Nederlands Muziekfeest gehouden in het Con certgebouw te Amsterdam. Bij deze gelegenheid en ook enkele jaren later bij het vijftigjarig jubileum van het Con certgebouworkest was ook Lourens Bogtman reeds aan wezig. Hij trad hier op tussen internationale coryfeeën als de violisten Fritz Kreisler en Yehudi Menuhin, de cellist Pablo Casals en de zangers Jo Vincent, Louis van Tulder en Willem Ravelli. Een complete opsomming geven van al zijn optredens zou in dit verband te ver voeren. Bekend waren in die tijd ook de liederenavonden. Hier zong hij vaak werk van moderne componisten als Hinde- mith en Debussy. Lourens werd vaak vergeleken met zijn grote voorganger Johan Messchaert (1857-1922), van geboorte trouwens ook een Westfries. In 1939 maakte de AVRO radio vijf keer een opname van Lourens. De pianist Hans Schouwman was hierbij zijn begeleider. Een moeilijke periode Een rare tijd is het voor musici geweest gedurende de Tweede Wereldoorlog. De door velen gehate Nederland se Kultuurkamer dwong artiesten in de pas te blijven lopen met de Duitse regels. Er zijn artiesten geweest die openlijk sympathiseerden met de Duitse bezetter en vrij willig lid werden. Weinigen van hen waren evenwel gecharmeerd van het Duitse bewind. Zij kozen noodge dwongen voor deelname aan de Kultuurkamer omdat er toch brood op de plank moest komen. Veelal was het doorgaan met muziek uitvoeren een kwestie van overle ven. Het zou te ver gaan om al deze mensen van samen- heulen met de bezetter te betichten. Na de oorlog hebben er wel onderzoeken plaatsgevonden naar vermeende col laboratie met de Duitsers. Enkele artiesten kregen voor één of meer jaren een optreedverbod opgelegd. Lourens Bogtman behoorde hier pertinent niet bij. Sterker nog, hij heeft lang geaarzeld om te tekenen en was na zijn beslis sing een week ziek. Doordat zijn familie, die hem had laten studeren, financieel van hem afhankelijk was geworden, besloot hij toch te tekenen. Jarenlang heeft hij er echter last van gehad dat hij in de oorlog heeft gezon gen. Zozeer zelfs dat hij in 1966 officieel excuses vroeg alvorens in Haifa, Israël te gaan zingen. Het werd hem absoluut niet kwalijk genomen en het concert is een groot succes geworden. In 1942 werd het Nederlands Vokaal Kwartet opgericht, 24 Oktober 2000

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 2000 | | pagina 26