,Een priesterfeest in t door Cor Oudendijk 'De Langendijk haalt een priesterzoon in' staat er boven een krantenknipsel. Mevrouw Slink-Kuilboer uit Noord- Scharwoude verstrekte ons een poos geleden enkele foto's en gegevens over een feest ter gelegenheid van haar Heeroom Jan Kuilboer. Eén en ander speelde zich af op 16 en 17 juli 1938. Aan de hand van de beschikbare gegevens een impressie. In het gezin van slager Pieter Kuilboer en zijn vrouw Anna van Diepen werd op 15 juli 1910 een zoon geboren die Johannes Petrus werd genoemd. Deze zoon, die kortweg Jan werd genoemd, was het tweede kind in het slagersge zin. Dochter Bertha was al in het jaar daarvoor geboren. Na Jan werden achtereenvolgens nog geboren Pieter Johannes in 1912 (Piet), Johannes Cornelis in 1913 (Joop), Lucia Sibertha in 1915 (Luus), Theodorus in 1919 (Dirk), Cornelis Adrianus (Cor) in 1922 en als laatste Petrus Simon in 1925 die Peter wordt genoemd ter onderscheid van zijn oudere broer Piet. Het gezin Kuilboer op de foto 1927). We zien achtereenvolgens van links naar rechts: Achter: 1.Bertha, 2.Luus, 3.Joop, 4.Piet, 5.Jan; vooraan: l.Cor, 2.moeder Anna, 3.Peter, 4.vader Piet, 5.Dirk. Monseigneur H.Dutoit wijdde op die dag naast Jan Kuilboer nog 23 andere priesters. Voor niet-Katholieken is een inwijding een moeilijk uit te leggen geheel, ofschoon ook veel katholieken niet alles zul len weten. Het is daarom wellicht aardig om in het kort hier wat over te vertellen. De eerste wijding die men ontvangt is het aanbrengen van de tonsuur, oftewel de kruinschering, om meer van de wereld te worden gescheiden. Dan volgt de mindere wijding waarvan er vier zijn: het Ostariaat, ofwel kerkportier; het Lectoraat, ofwel lezer van de H.Schrift; het Escorcisteraat, de duivelverdrijver; als laat ste Acoliet, medehelper van de priester om het H.Misoffer op te dragen (misdienaar). Daarna volgt het Subdiakenaat. Als Subdiaken is men opgenomen in de rij van de geestelij ke stand. Men moet dan de gelofte van zuiverheid afleggen en kan niet meer terugkeren in de wereld. De gewone functie is de priester te helpen de H.Mis op te dragen en het breviergebed te bidden. Men mag dan de Heilige vaten aanra ken maar nog niet de Heilige Hostie. In het Diakenaat heeft men dan het recht om de H.Hostie aan te raken en het Evangelie en het publieke gebed te lezen. Als laatste komt dan het priesterschap of de wijding. De kleding (een witte albe) wordt eerst opgelegd, een teken van zuiverheid. Een stool (niet te ver warren met een vrouwelijke stola), han gend vanaf de schouders tot de knieën, is het teken van macht dat men bij de wijding ontvangt en symboliseert de last van het ambt dat op de schouders rust. Het kazuifel wordt als het teken van het kruis op de schouders gelegd. Nadat de handen gezalfd zijn heeft men de macht gekregen om het H.Misoffer op te dra gen en te consacreren. Ook kan de priester dan het Doopsel, de commu nie, het huwelijk en het H.Oliesel toe dienen. Priester worden Jan Kuilboer trad niet in de voetsporen van zijn vader, die in 1907 een slagerij had gekocht van Cornelis Blauw aan de Spoorstraat in Oudkarspel. Jans broers zouden vader wel volgen. Piet en Dirk zetten de slagerij aan de Spoorstraat voort, Joop kocht de slagerij van Piet IJff en verhuisde naar Zuid-Scharwoude. Diens zoon Peter runt daar nog steeds een slagerij. Nee, Jan was voorbestemd om priester te wor den. Hij ging hiervoor eerst naar het klein seminarie in Boulogne sur Mer en later naar het groot seminarie in Arras (Atrecht) in Frankrijk. Op 10 juli 1938 werd hij, na twaalf studiejaren, tot priester gewijd in de kathedraal 'St Vaart' van Arras, beter bij ons bekend als Atrecht in noord Frankrijk. Oktober 1999 De macht om te vergeven wordt gegeven door de handop legging van de bisschop. Toen Jan Kuilboer al deze rituelen had ondergaan was hij dus op 10 juli volwaardig priester geworden. Het feest aldaar werd bijgewoond door een delegatie fami lie en vrienden uit Langedijk en Harenkarspel. Met een dienstbus van de HABO, bestuurd door Cor Glas, reed de delegatie naar Frankrijk waar het feest van Jan Kuilboer werd gecombineerd met een bezoek aan Abbé Jan Boekei, een vriend van de neomist en kapelaan te Lieven in het Bisdom Arras. 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 1999 | | pagina 39