De geldelijke omslag was als volgt: Sint-Pancras en
Broek ieder 250 gulden, de andere dorpen elk
166,67. Het onderhoud zou door Sint-Pancras wor
den gedaan. Het bleek dat men de minister niet
durfde tegen te spreken en iedereen ging overstag.
De minister zegde toe dat hij zich persoonlijk tot de
raad zou wenden en op spoed aandringen. Tot zo
lang zou de weg gesloten blijven. De raden konden
nu niet anders dan 't voorstel ondersteunen, al le
verde men nog wel wat achterhoede-gevechten.
De eindfase.
Alkmaar probeerde nog roet in het eten te gooien
door plotseling 2/3 uit het Wegenfonds op te eisen
en men raakte weer in een impasse. Aan het eind
van 1928 was de weg nog steeds afgesloten. Veel
vuldig werden verkeersborden omgetrokken, waarna
men illegaal over de weg reed. Dan volgde weer een
proces-verbaal maar de rechter oordeelde slechts met
een boete van 50 cent. De onzin ten top.
Eind november 1928 werd, op initiatief van Sint-
Pancras, in Alkmaar een vergadering belegd. In deze
vergadering werd een oplossing gevonden. Aan de
raden zou opnieuw worden voorgesteld: Alkmaar
zal klinkerbestrating maken en de overige gemeen
ten verlenen samen een bijdrage van 8000,-. Sint-
Pancras en Broek ieder 1/4 deel, de anderen 1/6 deel.
Na oplevering in eigendom en onderhoud aan Sint-
Pancras en de kosten hiervan aan alle gemeenten in
dezelfde verhouding van 114 en 1/6 deel. De uitkering
die uit het wegenfonds mocht komen blijft t.b.v. de
onderhoudsplichtigen.
Alle raden moesten nu wel met het voorstel accoord
gaan, hoewel sommigen mettegenzin. 'Als straks de
eerste bus weer over de Twuyverweg zal rijden, werd
voorgesteld, dan nodigen we de raden en burge
meesters uit, behalve éénWie dat was laat zich
raden.
Na de strenge winter van 1929 was de wég slechter
dan ooit. De borden waren weggehaald en iederëen
reed over de weg alsof de afsluiting al was opgehe
ven. Soms moest een vastgelopen auto enige keren
heen en weer rijden om zijn weg te kunnen vervol
gen.
Op 9 april 1929 was de aanbesteding. Het werk werd
opgedragen aan de fa.J.Dienaar en Zonen te Velsen
voor 25.849,-.
Reeds op woensdag 2 oktober van dat jaar ging de
eerste autobus weer over de Twuyverweg. De route
over Heerhugowaard was verleden tijd. Kwekerij 'De
Dahlia' schonk een bloemstuk aan de eerste auto
mobilist die de verbeterde weg opreed. Het was
Corn.Kloosterboer uit Sint-Pancras die in de vroege
morgen om twintig minuten over zeven dit bloem
stuk in ontvangst mocht nemen.
Op 3 oktober 1923 was de Twuyverweg voor het eerst
in de raad van Sint-Pancras aan de orde gesteld. Een
periode van precies zes jaar touwtrekken en klein
zielige dorpspolitiek was voorbij.
Cees Rutsen.
Bronnen:
Gemeenteraadsverslagen zoals afgedrukt in de di
versejaargangen van de Langedijker Courant; archief
Stichting Langedijker Verleden.
Bericht over dodelijk ongeluk 7 op 8 nov. 1926 uit
archief Alkmaarsche Courant.
Tekening van de Twuyverweg rond 1530. De pijl wijst naar het noorden.