De geldelijke omslag was als volgt: Sint-Pancras en Broek ieder 250 gulden, de andere dorpen elk 166,67. Het onderhoud zou door Sint-Pancras wor den gedaan. Het bleek dat men de minister niet durfde tegen te spreken en iedereen ging overstag. De minister zegde toe dat hij zich persoonlijk tot de raad zou wenden en op spoed aandringen. Tot zo lang zou de weg gesloten blijven. De raden konden nu niet anders dan 't voorstel ondersteunen, al le verde men nog wel wat achterhoede-gevechten. De eindfase. Alkmaar probeerde nog roet in het eten te gooien door plotseling 2/3 uit het Wegenfonds op te eisen en men raakte weer in een impasse. Aan het eind van 1928 was de weg nog steeds afgesloten. Veel vuldig werden verkeersborden omgetrokken, waarna men illegaal over de weg reed. Dan volgde weer een proces-verbaal maar de rechter oordeelde slechts met een boete van 50 cent. De onzin ten top. Eind november 1928 werd, op initiatief van Sint- Pancras, in Alkmaar een vergadering belegd. In deze vergadering werd een oplossing gevonden. Aan de raden zou opnieuw worden voorgesteld: Alkmaar zal klinkerbestrating maken en de overige gemeen ten verlenen samen een bijdrage van 8000,-. Sint- Pancras en Broek ieder 1/4 deel, de anderen 1/6 deel. Na oplevering in eigendom en onderhoud aan Sint- Pancras en de kosten hiervan aan alle gemeenten in dezelfde verhouding van 114 en 1/6 deel. De uitkering die uit het wegenfonds mocht komen blijft t.b.v. de onderhoudsplichtigen. Alle raden moesten nu wel met het voorstel accoord gaan, hoewel sommigen mettegenzin. 'Als straks de eerste bus weer over de Twuyverweg zal rijden, werd voorgesteld, dan nodigen we de raden en burge meesters uit, behalve éénWie dat was laat zich raden. Na de strenge winter van 1929 was de wég slechter dan ooit. De borden waren weggehaald en iederëen reed over de weg alsof de afsluiting al was opgehe ven. Soms moest een vastgelopen auto enige keren heen en weer rijden om zijn weg te kunnen vervol gen. Op 9 april 1929 was de aanbesteding. Het werk werd opgedragen aan de fa.J.Dienaar en Zonen te Velsen voor 25.849,-. Reeds op woensdag 2 oktober van dat jaar ging de eerste autobus weer over de Twuyverweg. De route over Heerhugowaard was verleden tijd. Kwekerij 'De Dahlia' schonk een bloemstuk aan de eerste auto mobilist die de verbeterde weg opreed. Het was Corn.Kloosterboer uit Sint-Pancras die in de vroege morgen om twintig minuten over zeven dit bloem stuk in ontvangst mocht nemen. Op 3 oktober 1923 was de Twuyverweg voor het eerst in de raad van Sint-Pancras aan de orde gesteld. Een periode van precies zes jaar touwtrekken en klein zielige dorpspolitiek was voorbij. Cees Rutsen. Bronnen: Gemeenteraadsverslagen zoals afgedrukt in de di versejaargangen van de Langedijker Courant; archief Stichting Langedijker Verleden. Bericht over dodelijk ongeluk 7 op 8 nov. 1926 uit archief Alkmaarsche Courant. Tekening van de Twuyverweg rond 1530. De pijl wijst naar het noorden.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 1996 | | pagina 17