0 I Sf Na de afsluiting moesten de bussen over de Klaas v.d.Molensbrug in Broek. Een nieuw initiatief. Eind 1926 kwamen Ged.Staten en Prov.Waterstaat, op initiatief van de Kamer van Koophandel, met een goedkoper plan van 50000,- waarbij de jaarlijkse verdeling van lasten voor Alkmaar 650,- werd, Sint- Pancras en Broek ieder 90 gulden, de andere dorpen elk 50 gulden en de KvK 20 gulden. Sint-Pancras ging direct accoord. In Concordia werd op 28 december 1926 gemeen schappelijk vergaderd door vertegenwoordigers van de vier Langedijker gemeenteraden waarbij het vol gende besluit aan de raden zou worden voorgelegd: dat door de colleges niet verzocht is een plan te maken; dat nooit gezegd is een aandeel in de kosten te nemen; dat de Twuyverweg binnen Sint-Pancras is gelegen en in onderhoud bij Alkmaar; dat, als wordt overgegaan tot de situatie van acht jaar terug, hij gevaarlozer zou zijn dan vele wegen in de provincie; dat zonder overleg is overgegaan tot afslui ting; dat geen financiële verplichtingen worden aangegaan voor wegen buiten de gemeente; dat de kosten van verbreding moeten wor den gedragen door Alkmaar en Sint-Pancras; dat de taak en zorg moet worden overgela ten aan de wettelijk aangegeven onder houdsplichtigen. Het besluit werd genomen afwijzend te beschikken op het verzoek om een bijdrage te leveren in de kos ten van verbreding van de Twuyverweg. - Het voorstel werd weer in de diverse gemeentera den gebracht en zoals te verwachten was, na einde loos gekrakeel en oeverloze debatten, waar steeds weer dezelfde argumenten naar voren kwamen om maar niette hoeven betalen, aangenomen. De aan- en afvoer van de Langedijker bedrijven werd onder geschikt gemaakt aan 10 cent per inwoner per jaar. Langedijk op zijn smalst dus. Tolheffing? Toen kwam op 15 maart 1927 van de raad van Sint- Pancras het besluit om, in overleg met Alkmaar en Ged.Staten, de verbetering zelf ter hand te nemen en de kosten te verhalen door het plaatsen van een tol. Een plan werd-gemaakt en gepubliceerd, com pleet met tolhuis en tarieven. Het plan loog er niet om, want in het vervolg zouden alle Langedijkers moeten betalen. Natuurlijk kwamen de gemeenteraden ook hierte gen in het geweer. In de debatten werden de argu menten weer eindeloos herhaald en de koppen wer den soms zo verhit, dat er in de Raad van Zuid- Scharwoude met de vuist op tafel werd geslagen. Besloten werd uiteindelijk om een adres naar de Kroon te sturen om tolheffing te voorkomen. Overheidsbemoeienis. Half juni 1927 kwam het bericht dat minister V.d.Vegte twee miljoen gulden in het wegenfonds had gestort om wegen, die daarvoor in aanmerking kwamen, te verbeteren en bestaande tollen op te heffen. Ook de Twuyverweg kwam uiteindelijk op de lijst te staan. Intussen was de kwestie ook in Den Haag doorge drongen. In september 1927 moesten de besturen bij de minister op het matje komen en begin februari 1928 hield Mr Oud een interpellatie over de Twuyverweg. Op 12 juni kwam de minister persoon lijk met Hoofdingenieur Delinck, directeur van Rijks waterstaat en Mr Schönfeld, administrateur van het Departement in het raadhuis van Broek, waar alle burgemeesters fatsoenshalve wel aanwezig behoor den te zijn. De minister kwam met een compromis-voorstel. Alkmaar zou de weg verbeteren voor 35 a40.000 gulden (het werd wel weer een grindweg) en de onderhoudskosten zouden voor rekening zijn van Sint-Pancras en de vier Langedijker dorpen. Hier werd voor de minister gedemonstreerd dat twee bussen elkaar niet konden passeren. w si n i

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 1996 | | pagina 16