Sluiting Twuijverweg GESLOTEN! Een bus van Kok en Tuinman op de smalle glibberige Twuyverweg. In de maanden daarna kwam 't voorstel in de diverse Langedijker gemeenteraden. Eerst toen bleek hoe conservatief en bekrompen de 'vroede' vaderen zich opstelden met argumenten die haast niet voor te stel len zijn. Punten waarop steeds maar weer gehamerd werd waren: Langedijk wil niet opdraaien voor het mo derne verkeer. De weg is eigendom van Alkmaar, dus die moet betalen. De weg ligt in Sint-Pancras, Langedijk heeft er niets mee te maken. Het schept alleen maar precedenten; 't ver meende gevaar wordt opgeblazen. Het plan is te duur en overdreven, Langedijk had het goedkoper gedaan. Alkmaar heeft 't meeste voordeel, Langedijker winkeliers zijn de dupe. Geen behoefte aan verkeer naar Langedijk en geen behoefte aan autobussen. We heb ben toch het Broeker spoortje. Over al deze argumenten werd oeverloos gediscussi eerd met de burgemeester van Zuid- en Noord- Scharwoude als grootste dwarsdrijver. Geen cent voor de Twuyverweg, was zijn stelling, en hij zou het filantropie vinden als er maar iets zou worden uitge geven. Dat 70% van de weggebruikers Langedijkers waren zag hij gemakshalve maar over het hoofd. Uiteindelijk werd door iedere gemeenteraad 't voor stel om te komen tot verbetering afgewezen. Toen werd in 't voorjaar van 1925 op een geheime vergadering 't voorstel aangenomen om uit iedere raad één persoon te benoemen in een commissie en tevens honderd gulden te storten om een onderzoek in te stellen naar een goedkopere oplossing, leder een stemde voor, alleen burgemeester Van Spengler wrong zich in allerlei bochten om de raden van zijn twee dorpen tegen te krijgen. In Zuid-Scharwoude lukte dat. Ruim een jaar hoorde men niets meer van de commissie. Door de afwezigheid van Zuid- Scharwoude leek zij een zachte dood te sterven. Een dodelijk ongeluk. Tot er in de nacht van 7 op 8 november 1926 een ongeluk gebeurde. Bezuiden het tweede bruggetje bij Sint-Pancras raakte de 25-jarige K.SIot Rzn uit Broek met zijn auto te water. De auto zakte weg in de drassige berm, kantelde en belandde in de 4 me ter diepe sloot. De jongeman, die hiermee het tweede slachtoffer van de slechte weg was, verdronk jam merlijk. Pas de volgende morgen werd hij door twee voorbijgangers, de heren Kuiper en Leegwater, op gemerkt. 't Regende ingezonden stukken in de Nieuwe Langedijker Courant met ongezouten kritiek op de kortzichtigheid van de dorpsbestuurders, maar er kwam ook actie. Sint-Pancras diende een verzoek in bij Ged.Staten van NH, in samenspraak met Alkmaar, Waterstaat en de Commissaris der Koningin, om de Twuyverweg voor autoverkeer af te sluiten.' De weg scheurt in de lengte, de bermen zijn ondermijnd de eende swumme d'r onderdeur", zegt een humo rist) en Sint-Pancras wil niet langer verantwoordelijk zijn en zich laten bespotten door Langedijk.' Op 2 december 1926 was 't zover. De weg werd af gesloten en de bussen van Kok en Tuinman moesten over de Klaas v.d Molensbrug, 't dijkje langs de ring vaart (dat even smal en slecht was als de Twuyverweg), Basserweg, Middelweg, doorOudorp naar Alkmaar. Een grote omweg en een financiële strop voor de busonderneming. Voor Heerhugowaard kwamen nu de kosten van onder houd voor het veelvuldig gebruik van 't dijkje. Over wogen werd om ook deze weg af te sluiten zodat Langedijk geheel geïsoleerd zou komen te liggen. Zover kwam het echter niet. De Burgemeester wan Sint Pancras maakt bekend, dat met ingang wan tl EDEN de Twuijverweg voor het ver keer met motorrijtuigen met meer dan twee wielen is SINT PANCRAS, 2 December 1926. Dw Burgvmeeiter voornoemd, J. KROONENBURG.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Van Otterplaat tot Groenveldsweid - Langedijk | 1996 | | pagina 15