De tramlijn van Wieringen naar Schagen
door Henk Braad
7 1
X
s
s
s
X
X
s
X
9 41
S
s
X
956
X
s
X
s
71
x
x
s
Dienstregeling tram met aansluitende busdienst Hippolytushoef en Den Oever.
De titel van dit artikel zou er op kunnen duiden
dat er een spoorlijn van Schagen naar Wieringen
heeft bestaan. Deze veronderstelling kan worden
opgemaakt uit de oprichtingsakte van 27 juni
1907, verleden door notaris Bax te Wieringerwaard,
waarin de N.V. Spoor- (Tram)weg Wieringen - Scha
gen werd opgericht met een maatschappelijk kapi
taal van f 163.000,-. Dit bedrag was bijeengebracht
door gemeente- en polderbesturen. De N.V. Spoor-
(Tram)weg Wieringen - Schagen is een beetje een
vreemde benaming want de tramlijn zou eindigen
te Van Ewijcksluis waarna een bootdienst de ver
binding met het eiland Wieringen verder onder
hield.
Rond 1900 kwamen al de eerste plannen op ta
fel voor een tramverbinding. Op 17 december 1900
werd in hotel Veerburg te Anna Paulowna een ver
gadering gehouden waar de wenselijkheid en de
mogelijkheden werden besproken een tramlijn te
realiseren tussen Schagen en Van Ewijcksluis. Een
railverbinding tussen beide plaatsen zou groten
deels in de behoefte aan transportmiddelen voor
zien. Het overwegend agrarische gebied zou veel
voordeel hebben bij het aan- en afvoeren van de
land- en tuinbouwproducten. Bovendien was het
voor de inwoners van de Polders en Wieringen mo
gelijk om op een snelle wijze Schagen en Alkmaar
te bereiken. In de Schager Courant van 30 decem
ber 1900 verschijnt een artikel met als titel 'Tram
Schagen-Wieringen':
Nieuwe tramplannen! Plannen, zo wij menen,
die bepaald bevorderen: het belang en de bloei van
onze omstreken en van onze plaats zelf. Wij hebben
hier het oog op de verbinding van Schagen, over Bar-
singerhorn, Wieringerwaard, Anna Paulowna, naar
de Ewijcksluis, waar de vaartuigen vanaf Wieringen
aankomen. Vrijdagmorgen is er reeds een vergade
ring gehouden van enige belangstellenden in het
hotel Veerburg te Anna Paulowna. In die vergadering
werd een comité samengesteld dat de verschillende
werkzaamheden, nodig om tot verwezenlijking van
het plan te komen, zal verrichten. Het comité bestaat
uit: voorzitter J.L.T. Groneman; secretaris Jb. Zijp Hz.
en C. Rezelman Dz. uit Wieringerwaard; C. Prins, J.C.
Van Wijk en C. Waiboer uit Anna Paulowna; L.C. Kolff
en V. Heijblok uit Wieringen; D. Spaans en J. Rijkes uit
Barsingerhorn; G. Beert uit Kolhorn en P Buis Jz. en W.
Vader uit Schagen. De richting zal zijn zoals boven
reeds is aangegeven aansluitende te Barsingerhorn
aan het station De Leek met de reeds bestaande tram.
Normale spoorbreedte werd algemeen wenselijk ge
acht. Aan de verschillende gemeente- en polderbe
sturen zullen bijdragen worden gevraagd in de voor
lopige kosten van onderzoek.
Omdat het enige tijd stil blijft ontstaat er enige
ongerustheid in het gebied maar in november
1901 komt de voorzitter van het comité voor het
Tramplan Wieringen - Schagen, de heer Grone
man, met een uitgebreide verklaring die duidelijk
heid moet gaan verschaffen:
Stoomtramdienst SCHAGEN—VAN EWIJCKSLUIS.
ScliagenV
HaringhuizenaBarsingerhorn
Heerenweg
Westfrieschedijk
Kruisweg
Wieringerwaard
Drie Molens
Kerkweg
Oostpolder
van EwijcksluisA
Hippolytushoef (Autobus)
den Oever (Autobus)
«5 35
S
S
X
X
612
S
S
S
«6 38
s 7 53
8^14
S
s 8 29
9 20
S
s 8 45 «10 15
s 9 00 «10 30
11 27
S
S
X
11 48
S
S
V
12 03
12 25
12 40
13 15
X
s
s
X
13 36
S
S
li^l
«11 10
«11 25
17 25
X
s
s
v
17 46
S
S
X
18 01
18 20
18 35
20 22
X
S
20 43
S
2tf58
23 10
X
S
S
2^31
S
t 23 46
•f 0 05
t 0 20
Stoomtramdienst VAN EWIJCKSLUIS-SCHAGEN.
den Oever (Autobus)V
Hippolytushoef (Autobus).
van EwijeksluisV
Oostpoldern
KerkwegM
Drie Molens
Wieringerwaard
Kruisweg
Westfrieschedijk
Heerenweg
Haringhuizen*Barsingerhorn
Schagen. A
6 25
6 40
744
s 7 45
S8 00
s8 36
X
S
s
3 52
X
X
|X
<x
s9 10
X 9 50
10 05
11 40
11 55
£14 45
£15 00
fl 7 30
f17 45
<£17 30
<£17 45
£18 34
S s
s
(18 50
yi9 08
f23 53
S
0 08
f 0 22
Alléén Donderdags (Markttrein).
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 4 - 2018