De tramlijn van Wieringen naar Schagen door Henk Braad 7 1 X s s s X X s X 9 41 S s X 956 X s X s 71 x x s Dienstregeling tram met aansluitende busdienst Hippolytushoef en Den Oever. De titel van dit artikel zou er op kunnen duiden dat er een spoorlijn van Schagen naar Wieringen heeft bestaan. Deze veronderstelling kan worden opgemaakt uit de oprichtingsakte van 27 juni 1907, verleden door notaris Bax te Wieringerwaard, waarin de N.V. Spoor- (Tram)weg Wieringen - Scha gen werd opgericht met een maatschappelijk kapi taal van f 163.000,-. Dit bedrag was bijeengebracht door gemeente- en polderbesturen. De N.V. Spoor- (Tram)weg Wieringen - Schagen is een beetje een vreemde benaming want de tramlijn zou eindigen te Van Ewijcksluis waarna een bootdienst de ver binding met het eiland Wieringen verder onder hield. Rond 1900 kwamen al de eerste plannen op ta fel voor een tramverbinding. Op 17 december 1900 werd in hotel Veerburg te Anna Paulowna een ver gadering gehouden waar de wenselijkheid en de mogelijkheden werden besproken een tramlijn te realiseren tussen Schagen en Van Ewijcksluis. Een railverbinding tussen beide plaatsen zou groten deels in de behoefte aan transportmiddelen voor zien. Het overwegend agrarische gebied zou veel voordeel hebben bij het aan- en afvoeren van de land- en tuinbouwproducten. Bovendien was het voor de inwoners van de Polders en Wieringen mo gelijk om op een snelle wijze Schagen en Alkmaar te bereiken. In de Schager Courant van 30 decem ber 1900 verschijnt een artikel met als titel 'Tram Schagen-Wieringen': Nieuwe tramplannen! Plannen, zo wij menen, die bepaald bevorderen: het belang en de bloei van onze omstreken en van onze plaats zelf. Wij hebben hier het oog op de verbinding van Schagen, over Bar- singerhorn, Wieringerwaard, Anna Paulowna, naar de Ewijcksluis, waar de vaartuigen vanaf Wieringen aankomen. Vrijdagmorgen is er reeds een vergade ring gehouden van enige belangstellenden in het hotel Veerburg te Anna Paulowna. In die vergadering werd een comité samengesteld dat de verschillende werkzaamheden, nodig om tot verwezenlijking van het plan te komen, zal verrichten. Het comité bestaat uit: voorzitter J.L.T. Groneman; secretaris Jb. Zijp Hz. en C. Rezelman Dz. uit Wieringerwaard; C. Prins, J.C. Van Wijk en C. Waiboer uit Anna Paulowna; L.C. Kolff en V. Heijblok uit Wieringen; D. Spaans en J. Rijkes uit Barsingerhorn; G. Beert uit Kolhorn en P Buis Jz. en W. Vader uit Schagen. De richting zal zijn zoals boven reeds is aangegeven aansluitende te Barsingerhorn aan het station De Leek met de reeds bestaande tram. Normale spoorbreedte werd algemeen wenselijk ge acht. Aan de verschillende gemeente- en polderbe sturen zullen bijdragen worden gevraagd in de voor lopige kosten van onderzoek. Omdat het enige tijd stil blijft ontstaat er enige ongerustheid in het gebied maar in november 1901 komt de voorzitter van het comité voor het Tramplan Wieringen - Schagen, de heer Grone man, met een uitgebreide verklaring die duidelijk heid moet gaan verschaffen: Stoomtramdienst SCHAGEN—VAN EWIJCKSLUIS. ScliagenV HaringhuizenaBarsingerhorn Heerenweg Westfrieschedijk Kruisweg Wieringerwaard Drie Molens Kerkweg Oostpolder van EwijcksluisA Hippolytushoef (Autobus) den Oever (Autobus) «5 35 S S X X 612 S S S «6 38 s 7 53 8^14 S s 8 29 9 20 S s 8 45 «10 15 s 9 00 «10 30 11 27 S S X 11 48 S S V 12 03 12 25 12 40 13 15 X s s X 13 36 S S li^l «11 10 «11 25 17 25 X s s v 17 46 S S X 18 01 18 20 18 35 20 22 X S 20 43 S 2tf58 23 10 X S S 2^31 S t 23 46 •f 0 05 t 0 20 Stoomtramdienst VAN EWIJCKSLUIS-SCHAGEN. den Oever (Autobus)V Hippolytushoef (Autobus). van EwijeksluisV Oostpoldern KerkwegM Drie Molens Wieringerwaard Kruisweg Westfrieschedijk Heerenweg Haringhuizen*Barsingerhorn Schagen. A 6 25 6 40 744 s 7 45 S8 00 s8 36 X S s 3 52 X X |X <x s9 10 X 9 50 10 05 11 40 11 55 £14 45 £15 00 fl 7 30 f17 45 <£17 30 <£17 45 £18 34 S s s (18 50 yi9 08 f23 53 S 0 08 f 0 22 Alléén Donderdags (Markttrein). Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 4 - 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2018 | | pagina 9