De kerstboom door Henk Broer den met kroon, stam en wortels een verbinding tussen hemel en aarde. En juist daarom kreeg bij de viering van de geboorte van Christus (die de verbinding tussen hemel en aarde belichaamde) een boom een plaats bij 'de kerststal' Niet zómaar een boom, nee, niet minder dan de 'scheppings boom', waaruit later het kruishout gesneden zou worden...volgens legenden. Een legende ligt dan ook aan de oorsprong van de kerstboom. Er zijn veel bijbelse, profetische elementen in verwerkt, zoals vaker gebeurt in le genden. Het verhaal speelt zich af in de 8e eeuw in het gebied van de Saksers, een volk dat 'in duis ternis wandelde' en een 'groot licht zag' De hoofd persoon is Winfried, uit onze schoolboekjes beter bekend als Bonifatius, die bij Dokkum werd ver moord. De Saksers vereerden de strijd, de oorlog. Angst speelde mee in hun godsdienst: Donar, Thor, was de god van de donder, en zijn macht school in de wortels en stammen van machtige eiken, dikke mannelijke bomen, symbolen van vruchtbaarheid en mannetjesputterij. Aan zo'n god moest je af en toe een kind offe ren om hem te danken voor zijn vruchtbaarheid en om zelf sterk te kunnen blijven. Een kind, zwak en kwetsbaar! En de kerstboom, ach ja, daar valt ook veel over te zeggen, en niet alleen uit ecologisch oogpunt. Men zegt dat hij laatmiddeleeuws en Duits van oorsprong is, en pas in de loop van de 19e eeuw zijn 'heimat' verliet. Het groen van de boom is on getwijfeld vóórchristelijk: de Germanen al waren tuk op wat 's winters, rond het zonnewendefeest, zoal in leven bleef. Bomen (essen of eiken) vorm- Wodan op zijn achtbenige paard Sleipnir met de twee raven Hugin en Munin. Geen feest is er in onze streken omgeven met zoveel verhalen, legenden en symbolen als het kerstfeest. Een grote, onontwarbare kluwen van christelijke en vóórchristelijke elementen. Ook de bijbelverhalen geven geen uitsluitsel over wat er nu 'echt gebeurd' is, op welke datum, in welk jaar, en zelfs de plaats biedt weinig aanknopingspun ten. In de geboortekerk van Bethlehem vind je al leen een stervormige aanduiding in het marmer van de plek waar volgens een eeuwenoude traditie eens een grot als geboortekanaal van een nieuwe wereld gelegen zou moeten hebben. Je moet het maar geloven. Of niet. Doen de 'feiten' er eigenlijk toe? Voor velen on der ons is het nog altijd pas 'echt' kerstfeest, wan neer 'Stille Nacht' gezongen wordt, wanneer er een kerststalletje en een kerstboom of dennengroen in huis is, én licht natuurlijk. Maar 'Stille Nacht' is een romantisch 19e-eeuws lied (zoals veel andere 'ca rols'), de kerststal is voor het eerst in gebruik ge nomen door Franciscus van Assisi in de 13e eeuw en stuitte lang op een protestants beeldenverbod, om nog maar te zwijgen van de os en de ezel die er bij de haren uit een tekst van de bijbelse profeet Jesaja bijgesleept zijn. Dus wat is 'echt' kerstfeest? Kerstmis eind 19e eeuw. (uit 'Fröhliche Christnacht'. Jaartal 1893) Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 4 - 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2018 | | pagina 30