Spuitsteeg, kijkend naar het noorden. V.l.n.r. het witte huis: huis van Cornelis en Jansje Bakker, tussen het witte huis en de nieuwe garage de parkeerplaats waar het vliegtuig stond (op de foto een boot, de firma Schrier had er toen zijn werkplaats), Hotel Wiron, oude garage van Boersen (lange tijd was hier de brandweer gehuisvest), huis van de familie Frans van de Kreeke, werd later smeerstation van Theo Boersen, slachtplaats van Neidhöfer. De bouw van de Afsluitdijk was in 1927 begon nen. Veel arbeiders die aan de dijk werkten kwa men van ver, onder andere uit Brabant. Zij hadden om de paar weken een weekend vrij, dan hadden zij vervoer nodig om snel naar hun familie te gaan. Jan zag een gat in de markt, hij schafte een paar autobussen en taxi's aan. Om onderdak te hebben voor zijn wagenpark werd er aan de Spuitsteeg een grote garage gebouwd. Inmiddels hadden mijn grootouders na de ver koop van hun boerderij aan Jan Poppen een woon huis aan de Spuitsteeg laten bouwen. Tussen het huis van mijn grootvader en de garage van Boer sen lag een parkeerplaats die bij de garage hoorde. Onderstaand verhaal heb ik in 2007 van mijn neef Jan Lont, beter bekend als Jan Sax, gehoord. Vol gens mijn neef had Jan Boersen op de parkeer plaats een vliegtuig staan, hetgeen wordt beves tigd door zijn zoon Theo Boersen. Het vliegtuig is door zijn vader op het vliegveld De Kooy gekocht en met gedemonteerde vleugels met een vracht auto naar Den Oever gebracht. Theo vertelde dat zijn vader zei: "Vliegen kan ik toch niet", hij heeft toen de vleugels verbrand. Hij liet wel zo nu en dan de motor van het vliegtuig draaien. Dat kon mijn neef zich nog goed herinneren, want dan vloog de olie tegen de muur van het huis van Opa. Volgens Jan Lont zat de staart van het vliegtuig tijdens het draaien met een touw vast aan een paal om het vliegtuig op zijn plaats te houden. Jan Boersen was dus niet alleen een doorzetter met een zakelijk in stinct, maar ook iemand die het nodige vermaak zocht. Niet alleen met het vliegtuig, ook vermaakte hij zich met het varen met zijn motorboot, die in de haven van Den Oever lag. Op 12 december 1938 is hij bij het aan boord gaan van zijn boot uitge gleden en in de haven verdronken. Hij was toen 34 jaar. Dit ongeval had natuurlijk een zeer grote impact op de familie, maar aannemelijk raakte het ook de bevolking van het dorp waar iedereen el kaar kende. Naast bovenstaande nieuwbouw namen meer middenstanders een besluit om te gaan bouwen, zoals: De bouw van lunchroom Tante Pietje aan de Ha venstraat, de opening vond plaats in april 1927. Er werd gebouwd op de plaats van de boerderij van Pieter Koorn. De bouw van slagerij Kaan aan de Voorstraat, opening 31 januari 1929. Werd gebouwd op de plaats van het armenhuis. Hotel de Haan aan de Beursdijk in 1927. Jan Kaleveld kreeg op 13 april 1928 een ver gunning voor de bouw van een pakhuis aan de Noorderweg. Dirk Bakker kreeg een vergunning voor de bouw van een timmermanswerkplaats aan de Haven straat. Aannemelijk is dat in de genoemde jaren ook in de andere dorpen op Wieringen bouwactiviteiten hebben plaatsgevonden. Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 4 - 2018 - 17 -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2018 | | pagina 17