Spuitsteeg, kijkend naar het noorden. V.l.n.r. het witte huis: huis van Cornelis en Jansje Bakker, tussen het witte huis
en de nieuwe garage de parkeerplaats waar het vliegtuig stond (op de foto een boot, de firma Schrier had er toen
zijn werkplaats), Hotel Wiron, oude garage van Boersen (lange tijd was hier de brandweer gehuisvest), huis van de
familie Frans van de Kreeke, werd later smeerstation van Theo Boersen, slachtplaats van Neidhöfer.
De bouw van de Afsluitdijk was in 1927 begon
nen. Veel arbeiders die aan de dijk werkten kwa
men van ver, onder andere uit Brabant. Zij hadden
om de paar weken een weekend vrij, dan hadden
zij vervoer nodig om snel naar hun familie te gaan.
Jan zag een gat in de markt, hij schafte een paar
autobussen en taxi's aan. Om onderdak te hebben
voor zijn wagenpark werd er aan de Spuitsteeg een
grote garage gebouwd.
Inmiddels hadden mijn grootouders na de ver
koop van hun boerderij aan Jan Poppen een woon
huis aan de Spuitsteeg laten bouwen. Tussen het
huis van mijn grootvader en de garage van Boer
sen lag een parkeerplaats die bij de garage hoorde.
Onderstaand verhaal heb ik in 2007 van mijn neef
Jan Lont, beter bekend als Jan Sax, gehoord. Vol
gens mijn neef had Jan Boersen op de parkeer
plaats een vliegtuig staan, hetgeen wordt beves
tigd door zijn zoon Theo Boersen. Het vliegtuig is
door zijn vader op het vliegveld De Kooy gekocht
en met gedemonteerde vleugels met een vracht
auto naar Den Oever gebracht. Theo vertelde dat
zijn vader zei: "Vliegen kan ik toch niet", hij heeft
toen de vleugels verbrand. Hij liet wel zo nu en dan
de motor van het vliegtuig draaien. Dat kon mijn
neef zich nog goed herinneren, want dan vloog de
olie tegen de muur van het huis van Opa. Volgens
Jan Lont zat de staart van het vliegtuig tijdens het
draaien met een touw vast aan een paal om het
vliegtuig op zijn plaats te houden. Jan Boersen was
dus niet alleen een doorzetter met een zakelijk in
stinct, maar ook iemand die het nodige vermaak
zocht. Niet alleen met het vliegtuig, ook vermaakte
hij zich met het varen met zijn motorboot, die in de
haven van Den Oever lag. Op 12 december 1938
is hij bij het aan boord gaan van zijn boot uitge
gleden en in de haven verdronken. Hij was toen
34 jaar. Dit ongeval had natuurlijk een zeer grote
impact op de familie, maar aannemelijk raakte het
ook de bevolking van het dorp waar iedereen el
kaar kende.
Naast bovenstaande nieuwbouw namen meer
middenstanders een besluit om te gaan bouwen,
zoals:
De bouw van lunchroom Tante Pietje aan de Ha
venstraat, de opening vond plaats in april 1927.
Er werd gebouwd op de plaats van de boerderij
van Pieter Koorn.
De bouw van slagerij Kaan aan de Voorstraat,
opening 31 januari 1929. Werd gebouwd op de
plaats van het armenhuis.
Hotel de Haan aan de Beursdijk in 1927.
Jan Kaleveld kreeg op 13 april 1928 een ver
gunning voor de bouw van een pakhuis aan de
Noorderweg.
Dirk Bakker kreeg een vergunning voor de bouw
van een timmermanswerkplaats aan de Haven
straat.
Aannemelijk is dat in de genoemde jaren ook in
de andere dorpen op Wieringen bouwactiviteiten
hebben plaatsgevonden.
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 4 - 2018
- 17 -