mogen Wieringen, Anna Paulowna en Wieringer- waard de andere polders dankbaar zijn dat deze aan hen gevraagde sommen niet hebben toegestaan. Ja, ook Wieringen mag zich daarover verheugen. Mogen daarom de Wieringers van die dankbaarheid een dui delijk klinkend bewijs geven. Een gelegenheid toch waardoor ze betrekkelijk spoedig met het spoorweg net in verbinding komen is ontegenzeggelijk ook voor hen van groot belang. En wie enig belang bij dit goe de werk heeft steunt naar vermogen de tot voorbeeld strekkende mannen in deze onderneming! Tot 1907 wordt er veel overleg gevoerd met in stanties, grondeigenaren en belanghebbenden. Maar uiteindelijk is het Comité zover gevorderd dat de oprichtingsakte voor de N.V. Spoor- (Tram) weg Wieringen - Schagen in dit jaar bij de notaris wordt verleden. Er kan nu concreet worden verder gewerkt. Op 7 januari 1910 gaf de Staat toestemming voor de aanleg en de exploitatie van de tramweg. Door een renteloze toezegging en uitgifte van 1304 aandelen kon worden gestart met een kapi taal van een half miljoen gulden. Er werd gekozen voor normaal spoor (breedte: 1436 millimeter). De HSM (Hollandse Spoorweg Maatschappij) werd belast met de exploitatie. Voor het realiseren van de werkzaamheden was 23 hec tare grond nodig en moesten vijf huizen wijken. Een deel hiervan moest worden onteigend. De definitieve route van de tramlijn liep van Schagen tot Barsingerhorn over de bestaande tramlijn Wognum - Schagen. Vandaar ging het ver der via de Westfrieschedijk, Wieringerwaard, Drie molens, Kerkweg, Kruisweg naar het eindstation Van Ewijcksluis. De totale lengte van de tramlijn bedroeg 15,228 kilometer. Na heel veel inspanning, gedurende twaalf jaar, was het dan eindelijk zover. Op vrijdag 1 maart 1912 wordt de route officieel feestelijk geopend. Verzonden brief in 1912. De dienst werd uitgevoerd met stoomtractie en rijtuigen van het lokaalspoortype. De tramlijn voorzag zeker in een behoefte. Op een lengte van 15 kilometer waren 10 halteplaatsen. Bij een aantal van deze plaatsen werd alleen op verzoek gestopt. Werd er een weg gekruist dan moest de conducteur het verkeer tegen houden. De opbrengsten van de tramlijn waren zeer bevredigend. Al in 1913 lever- Het leggen van de spoorrails Haringhuizen-Barsingerhorn. f4aamlooze Vennootschap gevestigd te Wieringerwaard. Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 4 - 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2018 | | pagina 12