mogen Wieringen, Anna Paulowna en Wieringer-
waard de andere polders dankbaar zijn dat deze aan
hen gevraagde sommen niet hebben toegestaan. Ja,
ook Wieringen mag zich daarover verheugen. Mogen
daarom de Wieringers van die dankbaarheid een dui
delijk klinkend bewijs geven. Een gelegenheid toch
waardoor ze betrekkelijk spoedig met het spoorweg
net in verbinding komen is ontegenzeggelijk ook voor
hen van groot belang. En wie enig belang bij dit goe
de werk heeft steunt naar vermogen de tot voorbeeld
strekkende mannen in deze onderneming!
Tot 1907 wordt er veel overleg gevoerd met in
stanties, grondeigenaren en belanghebbenden.
Maar uiteindelijk is het Comité zover gevorderd
dat de oprichtingsakte voor de N.V. Spoor- (Tram)
weg Wieringen - Schagen in dit jaar bij de notaris
wordt verleden. Er kan nu concreet worden verder
gewerkt.
Op 7 januari 1910 gaf de Staat toestemming
voor de aanleg en de exploitatie van de tramweg.
Door een renteloze toezegging en uitgifte van
1304 aandelen kon worden gestart met een kapi
taal van een half miljoen gulden.
Er werd gekozen voor normaal spoor (breedte:
1436 millimeter). De HSM (Hollandse Spoorweg
Maatschappij) werd belast met de exploitatie. Voor
het realiseren van de werkzaamheden was 23 hec
tare grond nodig en moesten vijf huizen wijken.
Een deel hiervan moest worden onteigend.
De definitieve route van de tramlijn liep van
Schagen tot Barsingerhorn over de bestaande
tramlijn Wognum - Schagen. Vandaar ging het ver
der via de Westfrieschedijk, Wieringerwaard, Drie
molens, Kerkweg, Kruisweg naar het eindstation
Van Ewijcksluis. De totale lengte van de tramlijn
bedroeg 15,228 kilometer.
Na heel veel inspanning, gedurende twaalf jaar,
was het dan eindelijk zover. Op vrijdag 1 maart
1912 wordt de route officieel feestelijk geopend.
Verzonden brief in 1912.
De dienst werd uitgevoerd met stoomtractie
en rijtuigen van het lokaalspoortype. De tramlijn
voorzag zeker in een behoefte. Op een lengte van
15 kilometer waren 10 halteplaatsen. Bij een aantal
van deze plaatsen werd alleen op verzoek gestopt.
Werd er een weg gekruist dan moest de conducteur
het verkeer tegen houden. De opbrengsten van de
tramlijn waren zeer bevredigend. Al in 1913 lever-
Het leggen van de spoorrails Haringhuizen-Barsingerhorn.
f4aamlooze Vennootschap
gevestigd te Wieringerwaard.
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 4 - 2018