kom van het dorp om de een of andere reden te grote bezwaren mocht opleveren dient van Anna Pau- lowna af een andere richting te worden genomen. In dat geval bestaat het plan de buitenkant van de Noorddijk in Oostelijke richting te volgen en tussen het stoomgemaal en de Nieuwesluis ergens die dijk over of door te gaan. Vervolgens langs de in de Kleine Buurt uitkomende Molensloot over een te onteigenen strook grond en in die buurt de Hoofdvaart over te steken om op de Barsingerweg uit te komen. Van de Kleine Buurt, waar de bewoners van de Nieuwesluis en van het Noordelijk deel van de Waardpolder de tram gemakkelijk kunnen bereiken, gaat het langs de Westelijke Barsingerweg tot aan de Westfriesche dijk. Om tegemoet te komen aan het bezwaar dat de eigenaren en bewoners van aan die weg gelegen er ven en landerijen zouden ondervinden als deze door een stoomtram wordt bereden, zijn vijf of zes bruggen over de Barsingerweg-vaart nodig teneinde hun een gemakkelijke gelegenheid te verschaffen met hun rij en voertuigen onmiddellijk op de weg langs de Oost zijde te komen. Aan het Zuideinde van de Barsinger weg buigt de lijn linksom, volgt de Noorderberm van de Westfriesche dijk tot aan de Kreil, waar zij over of door die dijk gaat langs de kade van de Schrinkkaag- polder naar Kolhorn, ongeveer tegenover het punt waar de Middenweg van de Waardpolder zich bij die dijk aansluit. Door het uitkomen aan het Zuidelijk ein de van de Barsingerweg brengt de tram onder bereik van de bewoners van de Mieldijk, het Poolland en van de aan de Westfriesche dijk woonachtige inwoners van Wieringerwaard. De ombuiging naar Kolhorn ge schiedt in het belang van de inwoners van dit volkrijke zeedorp van het Zuidelijk deel van de Waardpolder en van het nabij Kolhorn gelegen deel van de Groetpol der. Van Kolhorn de Molensloot volgende gaat de lijn tot de Zuidkant van de Schringkaagpolder, dan aan de Westzijde van de Kromme Gouw, over de Schager- koggeboezem op de Zoutkaagkade in de gemeente Winkel en deze kade langs tot aan de Hoofdsloot om met een brug te komen op de Westelijke kade van deze sloot. Dan door de Hooglandspolder naar de Pompveersloot en vandaar aan te sluiten op de lijn Schagen - Wognum, op een punt, Oostelijk van het tramstation aan de Leek, onder Barsingerhorn. Een begrijpelijke uitgebreide uitleg voor de be woners van het gebied en vooral voor de bewoners die straks te maken krijgen met een tram die over hun eigendommen gaat rijden of voor hun huizen langs tuft. Natuurlijk worden er bezwaren tegen dit voorstel ingebracht. Vooral belangrijk is het be drag dat voor de te onteigenen gronden en de te slopen woningen wordt betaald. Maar in zijn alge meenheid mag zeker worden geconcludeerd dat de ontvouwde plannen in het hele gebied waar de tram gaat rijden positief worden ontvangen. Dit is zeker voor het Comité een steun in de rug om door te gaan met de verdere uitwerking. Onderstaand artikel verschijnt in de krant en on derstreept nog een keer de behoefte om een tram lijn aan te leggen: Het is een lust om te zien hoe flink en krachtig er thans door enigen uit Anna Paulowna, Wieringer- waard en Schagen gewerkt wordt om deze tram te krijgen en daardoor de zolang in afzondering gelegen vruchtbare landen van de Oostpolder en van Wierin gerwaard in verbinding te brengen met Schagen en met het wereldverkeer! Welke gunstige gevolgen deze verbinding voor die streken zou hebben is niet te over zien, evenmin als voor de Van Ewijcksluis. Of is het zo onmogelijk dat dit gehuchtje daardoor in zichtbare mate zou beginnen te floreren? Zou die verbinding geen gerede aanleiding kunnen geven tot uitdieping van de natuurlijke haven waarbij Wieringen en Scha- gen in de eerste plaats gebaat zouden worden? Er zijn dunkt ons wel dwazer toekomstdromen werkelijkheid geworden dan de Van Ewijcksluis te zien uitgebreid tot een belangrijke plaats vanwaar vee en producten uit de omtrek over zee worden uitgevoerd. Waarom niet? Wie kan de verandering ten goede voorspellen welke een geïsoleerde plaats en streek zullen ondergaan door verbinding met de verkeerswereld? Dat kan niemand, doch we hebben volstrekt niet ver in onze omgeving te gaan om te zien dat de gelegenheid tot het flink uitspreiden van de vleugels alleen geboden wordt aan streken die aan of dichtbij het spoor gele gen zijn. Dat dit ook duidelijk ingezien wordt in onze omgeving blijkt uit de krachtdadige handelingen van enige personen uit het comité en daarbuiten om tot het benodigde bedrag voor de totstandkoming van een tram te geraken. Een belangrijk besluit tot berei king van dit doel heeft stellig ook de gemeenteraad van Schagen genomen nu het f.20.000,- wil toestaan voor één van de tramplannen en wel voor de kortste verbinding van de Van Ewijcksluis met Schagen. De weg over Kolhorn is dan ook inderdaad te lang in een tijd waarin telkens weer naar kortheid van duur voor afstanden gevraagd wordt. Te lang en ook te kost baar. Eerst uitgaan van het bedrag van 106 duizend gulden en dan later de meerdere kosten van perso nen- en goederenvervoer voor die omweg. Daarom - 11 - WIER1NCEN, Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 4 - 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2018 | | pagina 11