kom van het dorp om de een of andere reden te grote
bezwaren mocht opleveren dient van Anna Pau-
lowna af een andere richting te worden genomen.
In dat geval bestaat het plan de buitenkant van de
Noorddijk in Oostelijke richting te volgen en tussen
het stoomgemaal en de Nieuwesluis ergens die dijk
over of door te gaan. Vervolgens langs de in de Kleine
Buurt uitkomende Molensloot over een te onteigenen
strook grond en in die buurt de Hoofdvaart over te
steken om op de Barsingerweg uit te komen. Van de
Kleine Buurt, waar de bewoners van de Nieuwesluis
en van het Noordelijk deel van de Waardpolder de
tram gemakkelijk kunnen bereiken, gaat het langs
de Westelijke Barsingerweg tot aan de Westfriesche
dijk. Om tegemoet te komen aan het bezwaar dat de
eigenaren en bewoners van aan die weg gelegen er
ven en landerijen zouden ondervinden als deze door
een stoomtram wordt bereden, zijn vijf of zes bruggen
over de Barsingerweg-vaart nodig teneinde hun een
gemakkelijke gelegenheid te verschaffen met hun rij
en voertuigen onmiddellijk op de weg langs de Oost
zijde te komen. Aan het Zuideinde van de Barsinger
weg buigt de lijn linksom, volgt de Noorderberm van
de Westfriesche dijk tot aan de Kreil, waar zij over of
door die dijk gaat langs de kade van de Schrinkkaag-
polder naar Kolhorn, ongeveer tegenover het punt
waar de Middenweg van de Waardpolder zich bij die
dijk aansluit. Door het uitkomen aan het Zuidelijk ein
de van de Barsingerweg brengt de tram onder bereik
van de bewoners van de Mieldijk, het Poolland en van
de aan de Westfriesche dijk woonachtige inwoners
van Wieringerwaard. De ombuiging naar Kolhorn ge
schiedt in het belang van de inwoners van dit volkrijke
zeedorp van het Zuidelijk deel van de Waardpolder en
van het nabij Kolhorn gelegen deel van de Groetpol
der. Van Kolhorn de Molensloot volgende gaat de lijn
tot de Zuidkant van de Schringkaagpolder, dan aan
de Westzijde van de Kromme Gouw, over de Schager-
koggeboezem op de Zoutkaagkade in de gemeente
Winkel en deze kade langs tot aan de Hoofdsloot om
met een brug te komen op de Westelijke kade van
deze sloot. Dan door de Hooglandspolder naar de
Pompveersloot en vandaar aan te sluiten op de lijn
Schagen - Wognum, op een punt, Oostelijk van het
tramstation aan de Leek, onder Barsingerhorn.
Een begrijpelijke uitgebreide uitleg voor de be
woners van het gebied en vooral voor de bewoners
die straks te maken krijgen met een tram die over
hun eigendommen gaat rijden of voor hun huizen
langs tuft. Natuurlijk worden er bezwaren tegen
dit voorstel ingebracht. Vooral belangrijk is het be
drag dat voor de te onteigenen gronden en de te
slopen woningen wordt betaald. Maar in zijn alge
meenheid mag zeker worden geconcludeerd dat
de ontvouwde plannen in het hele gebied waar de
tram gaat rijden positief worden ontvangen. Dit is
zeker voor het Comité een steun in de rug om door
te gaan met de verdere uitwerking.
Onderstaand artikel verschijnt in de krant en on
derstreept nog een keer de behoefte om een tram
lijn aan te leggen:
Het is een lust om te zien hoe flink en krachtig er
thans door enigen uit Anna Paulowna, Wieringer-
waard en Schagen gewerkt wordt om deze tram te
krijgen en daardoor de zolang in afzondering gelegen
vruchtbare landen van de Oostpolder en van Wierin
gerwaard in verbinding te brengen met Schagen en
met het wereldverkeer! Welke gunstige gevolgen deze
verbinding voor die streken zou hebben is niet te over
zien, evenmin als voor de Van Ewijcksluis. Of is het zo
onmogelijk dat dit gehuchtje daardoor in zichtbare
mate zou beginnen te floreren? Zou die verbinding
geen gerede aanleiding kunnen geven tot uitdieping
van de natuurlijke haven waarbij Wieringen en Scha-
gen in de eerste plaats gebaat zouden worden? Er zijn
dunkt ons wel dwazer toekomstdromen werkelijkheid
geworden dan de Van Ewijcksluis te zien uitgebreid tot
een belangrijke plaats vanwaar vee en producten uit
de omtrek over zee worden uitgevoerd. Waarom niet?
Wie kan de verandering ten goede voorspellen welke
een geïsoleerde plaats en streek zullen ondergaan
door verbinding met de verkeerswereld? Dat kan
niemand, doch we hebben volstrekt niet ver in onze
omgeving te gaan om te zien dat de gelegenheid tot
het flink uitspreiden van de vleugels alleen geboden
wordt aan streken die aan of dichtbij het spoor gele
gen zijn. Dat dit ook duidelijk ingezien wordt in onze
omgeving blijkt uit de krachtdadige handelingen van
enige personen uit het comité en daarbuiten om tot
het benodigde bedrag voor de totstandkoming van
een tram te geraken. Een belangrijk besluit tot berei
king van dit doel heeft stellig ook de gemeenteraad
van Schagen genomen nu het f.20.000,- wil toestaan
voor één van de tramplannen en wel voor de kortste
verbinding van de Van Ewijcksluis met Schagen. De
weg over Kolhorn is dan ook inderdaad te lang in een
tijd waarin telkens weer naar kortheid van duur voor
afstanden gevraagd wordt. Te lang en ook te kost
baar. Eerst uitgaan van het bedrag van 106 duizend
gulden en dan later de meerdere kosten van perso
nen- en goederenvervoer voor die omweg. Daarom
- 11 -
WIER1NCEN,
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 4 - 2018