19V2 kilometer van de Friese kust zijn verwijderd. Stavoren en Hindelopen zijn duidelijk zichtbaar. De afsluitdijk naar Piaam komt hier te liggen en hier zal de trein lopen van Amsterdam naar Leeuwarden. Het zal tevens de scheidingsdam zijn tussen zout en zoet water. Nu de afsluit dijk er nog niet ligt kan er ongehinderd worden doorgevaren in zout water in zuidwestelijke koers, tussen de Zoutplaat en de Nieuwezeug, langs het Gaatje. We varen nu op ongeveer een kilometer af stand langs de zuidoostelijke kust van Wierin- gen en zien als bakens voor de scheepvaart de Grote- en de Kleine Kaap, de watermolen en de Waterkaap. Nu wordt opnieuw een interessant punt bereikt namelijk de plaats waar de ringdijk zal worden gelegd voor de droogmaking van de Wieringermeer. Deze ringdijk komt uit bij Me- demblik. De twee scherpe torens van dit stadje zijn in de verte zichtbaar. Waar wij nu varen is het 3 meter diep maar zal binnenkort vruchtbaar land zijn. Behalve in de polderkanalen zullen hier dan geen motorboten meer tuffen. Auto's en rij wielen worden hier de nieuwe vervoermiddelen. Er zal geen wier meer aanspoelen op Wieringen. Wagens vol geladen met koren en andere pro ducten zullen de kust van het eiland beklimmen waar nu de robben een zonnebad nemen. We verlaten de kust van het eiland en koersen in zuidwestelijke richting verder tot aan een verti caal rood- en zwart gestreepte belboei aan de mond van de Sloot. Het bootje vaart om de bel- boei heen richting het noorden. Het dorp Wes- terland met de haven van de Haukes ligt voor ons tegen de helling van het oplopende eiland. Kronkelend tussen de tonnen door varen wij de enge en ondiepe Sloot verder in. Deze tonnen zullen, als het hier land is, misschien naar een museum worden gebracht. Het is hoog water geworden en de zandbanken zijn ondergelopen waardoor de droog vallende punten niet meer zichtbaar zijn. Bijna rakelings varen wij langs het eiland en weten zeker dat deze tocht wel één van de laatste zal zijn waarbij rond het eiland wordt gevaren. Aan de kust worden al bergen rijshout opgestapeld en lossen rijnaken basaltblokken. Al die materialen betekenen dat het ernst met de zaak is. Ze zullen worden neergelaten op de bodem van het Amsteldiep om een drempel te vormen voor de dijk tussen Van Ewijcksluis en het buskruitmagazijn op Wieringen. We kruisen de postmotorboot tussen De Haukes en Van Ewijcksluis. Schipper Baijs kijkt van onder zijn zware wenkbrauwen melancho liek naar het noorden en ziet dat er een bak zand wordt gestort voor het begin van de dijk. Hij Sleepboot met onderlosser. Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 3 - 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2018 | | pagina 9