19V2 kilometer van de Friese kust zijn verwijderd.
Stavoren en Hindelopen zijn duidelijk zichtbaar.
De afsluitdijk naar Piaam komt hier te liggen
en hier zal de trein lopen van Amsterdam naar
Leeuwarden. Het zal tevens de scheidingsdam
zijn tussen zout en zoet water. Nu de afsluit
dijk er nog niet ligt kan er ongehinderd worden
doorgevaren in zout water in zuidwestelijke
koers, tussen de Zoutplaat en de Nieuwezeug,
langs het Gaatje.
We varen nu op ongeveer een kilometer af
stand langs de zuidoostelijke kust van Wierin-
gen en zien als bakens voor de scheepvaart de
Grote- en de Kleine Kaap, de watermolen en de
Waterkaap. Nu wordt opnieuw een interessant
punt bereikt namelijk de plaats waar de ringdijk
zal worden gelegd voor de droogmaking van de
Wieringermeer. Deze ringdijk komt uit bij Me-
demblik. De twee scherpe torens van dit stadje
zijn in de verte zichtbaar. Waar wij nu varen is
het 3 meter diep maar zal binnenkort vruchtbaar
land zijn. Behalve in de polderkanalen zullen hier
dan geen motorboten meer tuffen. Auto's en rij
wielen worden hier de nieuwe vervoermiddelen.
Er zal geen wier meer aanspoelen op Wieringen.
Wagens vol geladen met koren en andere pro
ducten zullen de kust van het eiland beklimmen
waar nu de robben een zonnebad nemen. We
verlaten de kust van het eiland en koersen in
zuidwestelijke richting verder tot aan een verti
caal rood- en zwart gestreepte belboei aan de
mond van de Sloot. Het bootje vaart om de bel-
boei heen richting het noorden. Het dorp Wes-
terland met de haven van de Haukes ligt voor
ons tegen de helling van het oplopende eiland.
Kronkelend tussen de tonnen door varen wij de
enge en ondiepe Sloot verder in. Deze tonnen
zullen, als het hier land is, misschien naar een
museum worden gebracht. Het is hoog water
geworden en de zandbanken zijn ondergelopen
waardoor de droog vallende punten niet meer
zichtbaar zijn. Bijna rakelings varen wij langs het
eiland en weten zeker dat deze tocht wel één van
de laatste zal zijn waarbij rond het eiland wordt
gevaren. Aan de kust worden al bergen rijshout
opgestapeld en lossen rijnaken basaltblokken.
Al die materialen betekenen dat het ernst met
de zaak is. Ze zullen worden neergelaten op de
bodem van het Amsteldiep om een drempel te
vormen voor de dijk tussen Van Ewijcksluis en
het buskruitmagazijn op Wieringen.
We kruisen de postmotorboot tussen De
Haukes en Van Ewijcksluis. Schipper Baijs kijkt
van onder zijn zware wenkbrauwen melancho
liek naar het noorden en ziet dat er een bak zand
wordt gestort voor het begin van de dijk. Hij
Sleepboot met onderlosser.
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 3 - 2018