Vertrokken wordt begin juli op een mooie ochtend vanuit de haven in Nieuwediep (Den Helder) met een zeewaardig motorbootje be mand door joviale pleziervaarders. Door de schaarste aan petroleum, een gevolg van de eer ste wereldoorlog, kon de tocht niet eerder wor den gemaakt. Straks is Wieringen geen eiland meer. Dan is het Amsteldiep, dat Wieringen van de Noordhollandse wal scheidt, door een dam afgesloten. Door een dam die, later doorgetrok ken van Den Oever op het eiland naar Piaam in Friesland, de Zuiderzee van de Noordzee zal scheiden (er is later besloten het oorspronkelijke tracé Den Oever - Piaam niet te volgen maar de dijk iets noordelijker bij Zürich aan land te laten ko men). Voor een leek op het water, niet bekend met de vele zandbanken en de daar tussendoor lo pende geulen en slenken in het vaargebied rond Wieringen, lijkt het, na het verlaten van de haven, of er een heel andere koers wordt geva ren dan naar de verblijfplaats van de Duitse ex kroonprins. Vanuit de haven is de molen van Hippoly- tushoef in het zuidoosten zichtbaar terwijl de motorboot een noordoostelijke koers aanhoudt. Het uitgestrekte Balgzand ten Oosten van Nieu wediep, droogvallend op verschillende plaatsen, verhindert het varen linea recta. Er wordt meer richting Texel gevaren dan naar Wieringen. Met de achtervloed mee tuft het bootje met 15 kilo meter per uur over de tot 25 meter diepe Texel- stroom. De rode tonnen van de Zuidwal van het Balgzand blijven aan stuurboord. Voor de boot ligt de rood- en zwart gestreepte kogelton van het Malzwin die, evenals de daarop volgende zwarte ton, aan bakboord blijft. Het Malzwin is smaller en minder diep maar er staat nog al tijd 11 tot 14 meter water. Tussen deze geul en Texelstroom liggen de ondiepe ruggen van Lut- jewaard. De vrij sterke vloedstroom die tussen de rug gen en het Balgzand loopt zal van weinig bete kenis meer zijn als de afsluitdijk naar Friesland is aangelegd. Na ongeveer 10 kilometer door te hebben getuft en over een ondieper gedeelte, die het Balgzand met Lutjeswaard verbindt, te zijn gevaren, wordt een zuidelijker koers aan gehouden. De eerdergenoemde molen op Wie- ringen ligt nu in het zuiden, schuin achter ons. De lichtboei van de Bollen, een geul naar Texel stroom, ligt aan bakboord en er wordt nu geva ren in zuidoostelijke richting de Waterkaap, een landmerk op Wieringen. De tweekops drijfba- kens worden aan stuurboord gepasseerd en de éénkops zwarte aan bakboord. Zichtbaar wordt nu de rood-zwart gestreepte kogelton van Bree- horn, gelegen op de scheiding van het Amstel diep en de in te varen Wierbalg. Het hoog gele gen Wieringen is nu duidelijk zichtbaar en levert een prachtig gezicht op evenals de vele mossel schepen links en rechts van het bootje. Tussen de ruggen van Lutjeswaard aan bak boord en de zandbank Breehorn aan stuurboord wordt de Wierbalg gevolgd tot het scheidings- punt wordt bereikt van het Zwin en het nauwe Visjagersgaatje, aangegeven door een rood zwart gestreepte kogelton. Het dorp Den Oever wordt aan bakboord zijde op 700 meter afstand gepasseerd. Den Oe ver bezit een klein haventje maar in de toekomst zal er een aanzienlijk grotere haven ontstaan in verband met de bouw van een afsluitdijk tussen Den Oever en Friesland. Er worden veel schepen en materiaal verwacht. De vrees bestaat wel dat veel overlast van slibvorming gaat ontstaan. Deze mening wordt niet door iedereen gedeeld en sommige deskundigen wijzen er op dat straks het boezemwater van het IJsselmeer hier langs stroomt en er langs de afsluitdijk een sterkere ebstroom ontstaat door het hogere vloedwater bij Harlingen. Het bootje tuft het smalle Visjagersgaatje door waarbij de ondiepe Zout- of Robbenplaat aan stuurboord ligt. Op deze plaat zullen de uit watering- en schutsluizen worden aangelegd voor het lozen van het overtollige IJsselmeer wa ter en de scheepvaart. We komen bij een zwart geschilderde rood licht tonende lichtboei ge legen tegen de Nieuwezeug die aan bakboord wordt gepasseerd. Dit is één van de interessant ste punten van de tocht omdat we hier slechts Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 3 - 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2018 | | pagina 8