Aangetrokken door de Zuiderzeewerken kwamen van heinde en verre werkeloze arbeiders naar Wieringen.
Ten tweede: ook veranderde de kerkelijke signa
tuur op het eiland. Sinds de Reformatie van de 16e
eeuw bestond er een milde status quo tussen de
drie kerkgenootschappen (naar grootte: hervorm
den, doopsgezinden en katholieken), maar met de
Zuiderzeewerken veranderde dit. Vele nieuwko
mers hadden geen enkele interesse in of stonden
zelfs vijandig tegenover elke vorm van religie. Het
aantal (vrijzinnige) hervormden nam af, het aantal
orthodoxen nam toe. Gereformeerden, van oor
sprong niet inheems, vestigden zich op Wieringen
en ook de katholieken werden groter in aantal. Het
aantal kerkgebouwen nam fors toe.
Er werd gefluisterd dat er een verkeersweg zou
komen vanaf de zojuist gereedgekomen Amstel-
diepdijk naar de Hollebalg. Er werd ook over een
spoorlijn gefluisterd, die van Anna Paulowna via
de Afsluitdijk naar Friesland zou lopen. Dat had
burgemeester Kolff (1922-1943 en 1945-1958) bij
geruchte vernomen. Welke consequenties had dat
voor de bevolking en vooral de eigenaren van per
celen die onteigend gingen worden? En dan was
er nog die stijging van de zeespiegel: klopte het al
lemaal wel zoals het werd voorgesteld?
Waar velen zich ook terecht zorgen over maak
ten was de toekomst van wierindustrie en de vis
serij. Veel wier werd immers gevist in de Wieringer-
meer die droog zou komen te liggen.
En de Wieringer vissers die doorgaans de Zuider
zee bevisten: zouden zij hun werk verliezen?
Na het gereedkomen van de Amsteldiepdijk bleek
er in 1926 geen visserij in De Haukes meer moge
lijk te zijn. Gefluisterd werd dat de vissers daar en
in Den Oever buiten de steunmaatregelen vielen
die speciaal voor de Zuiderzeevissers in het leven
waren geroepen. Zij woonden immers niet in het
nieuwe IJsselmeergebied. Het kwam zelfs tot ge
ruzie en scheldpartijen binnen de Algemene Ver
gaderingen van het Heemraadschap en van de Ge
meenteraad van Wieringen. Bestuursleden werden
in het openbaar uitgescholden.
Administratiegebouw van M.U.Z. (kantoor grote zaal).
Uit de slechte en kostbare ervaringen met de
Amsteldiepdijk werd lering getrokken. In 1926 ver
bonden vier grote aannemers zich tot de NV Maat
schappij tot Uitvoering van de Zuiderzeewerken,
de M.U.Z.. Het startkapitaal bedroeg zes miljoen
gulden. Het werkplan werd vastgesteld in strikt
overleg met het ministerie. Ir. J.A. Ringers kreeg de
leiding. Het hoofdkwartier kwam op Wieringen.
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 3 - 2018