zonden en schade door lange jaren van verwaarlo zing in enkele uren ongedaan te maken of te ver helpen."10 In 1923 deed Wilhelm een officieel ver zoek aan de Duitse regering om hem en zijn familie te laten terugkeren. Er was geen noodzaak voor de Nederlandse autoriteiten hem tegen te houden, maar ruchtbaarheid eraan geven was een ander ding. Zo kwam het dat de prins op een donkere novemberavond langs het gat van 300 meter in de Amsteldiepdijk naar Van Ewijcksluis voer, waar zich enkele automobielen bevonden die hem vlot rich ting Heimat wisten te vervoeren.11 De Commissie A Toen honderd jaar geleden de Zuiderzeewet van start ging, gold religie nog als de normaalste zaak van de wereld. Ook Cornelis Lely was een re ligieus mens. Hij was 'van een grote vroomheid doortrokken', hoewel hij het hoegenaamd nooit over geloof had. Hij behoorde tot de doopsgezinde kerk, waarvan het vrijzinnige karakter aansloot bij het intellectuele milieu waaruit hij stamde. Het was voor hem vanzelfsprekend dat ook de arbeiders hun geloof konden uitoefenen. Er was een 'Com missie A', die zich bezighield met hygiëne, huisves ting op schepen of aan de wal en ideële behoeften, zoals godsdienst, ontspanning en dergelijke, waar door de aantrekkelijkheid van het werk bevorderd zou worden. De Amsteldiepdijk was al klaar toen de Hervormde kerk in actie kwam (en iets later de katholieken en gereformeerden) in de persoon van Jan Rudolph Slotemaker de Bruïne, theoloog en minister van Arbeid in het kabinet De Geer (1926 1929). Slotemaker (voorzitter) stimuleerde het zo genaamde Zuiderzeefonds vanuit de Hervormde kerk.12 Lely noch Slotemaker zouden er ooit aan ge dacht hebben, maar orthodoxere varianten van het christendom wel: vanaf 1920 waren openbaar en bijzonder onderwijs gelijkgesteld. En dus wer den er vanaf dat moment initiatieven ontplooid om een katholieke school in Hippolytushoef en (in Den Oever waar de meeste Zuiderzeewerkers woonden) een protestants-christelijke school te stichten. Het stichten van beide scholen heeft tot een felle, bittere strijd geleid tussen met name oor spronkelijke en nieuwe Wieringers. Het verlangen bij velen naar de 'goeie oude tijd' is er lang door versterkt.13 4 april 1932. De voltooide school van de Vereniging voor Christelijk Nationaal Schoolonderwijs. De zuigkracht van de verandering De Zuiderzeewerken en de ermee gepaard gaande onzekerheid raakten de Wieringer samen leving diep. Wat waren de consequenties van de aanleg van die twee Afsluitdijken en de droogleg ging van de Wieringermeer? Wieringen was welis waar uit zijn isolement verlost en met het vasteland verbonden, maar men verwachtte een toevloed van vreemd volk, massa's arbeiders die weliswaar bij de werken werden ondergebracht, maar die toch het eiland bevolkten. Huisvesting van dijkwerkers op De Haukes. Door gebrek aan huisvesting huurden vele dijkwerkers een stukje land van een boer om daar een keet op te bouwen. Ten eerste veranderde er iets in het politieke landschap. Van oorsprong waren Wieringers niet zo geïnteresseerd in politiek. De vrijzinnige Demo cratische Bond (VDB) paste nog het beste bij hun sfeer van 'leven en laten leven' Door de komst van de nieuwelingen groeide ook de interesse in de SDAP. Er waren communisten en zelfs anarchisten. De gemeenteraad weerspiegelt dit.14 Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 3 - 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2018 | | pagina 13