huwde vrouwen geen beroep meer konden uit oefenen, tenzij zij zelfstandig waren of financieel onafhankelijk. Leden van de zusterkring waren betrokken bij het jeugd- en jongerenwerk van de kerk: vooral bij de Zondagsschool, die nog altijd veel kinderen trok, en bij vrijzinnige methoden van geloofsoverdracht. Maar ook bij de Vrije Vogels en het Bosvolk, waar de jonge ds. Schouten (in 1950 aangetreden) toen veel aandacht aan besteedde. Op gezette tij den was er een spreekster over een aangelegen onderwerp dat velen interes seerde. In het voorjaar van 1949 verscheen er een 'wijkverpleegster', zr. Varwijk. Op een leerzame avond een paar maan den later kwam juffrouw Vogelzang. Haar bijdrage toont aan dat de rol van vrouwen in die dagen in veel gevallen nog traditioneel was. Zij vertelde wat haar beroep, maatschappelijk werkster inhield: "Alles moet zij kunnen, naaien, koken, slachten, groente kweken, in maken, wecken enz. Met die kennis moet zij dan weer op haar beurt de vrouwen ter hulp zijn. Ook waar de verhouding onderling in een gezin te wensen overlaat tracht zij het weer in orde te brengen. Ook op finan cieel gebied tracht zij daar waar de huisvrouw niet erg economisch te werk gaat, te helpen met raad." In juni 1956 had de zusterkring bezoek van Zr. Agatha Kramer (Kruisverenigingen). In maart 1957 sprak mejuffouw Van Voorst: over het kerkelijk vormings centrum 'De Haaf' in Bergen. En op een gemeen teavond (9 november 1960), mede georganiseerd door de vrouwenvereniging, kwam mejuffrouw Klomp uit Laren spreken over godsdienst en gezin. Er waren zo'n 70 mensen, meest vrouwen. Er werd gesteld dat het gezin tegenwoordig veel minder aan godsdienst deed dan voorheen. "Bidden aan tafel of Bijbel lezen laten ze meer aan de kerk over. Ook voortgezet onderwijs en veel huiswerk legt be slag op de kinderen. Vroeger maakte het aannemen en de kerkelijke bevestiging de jonge mensen volwas sen. Nu spelen andere, vooral maatschappelijke fac toren bij het huwelijk een grotere rol. Het toetreden tot de kerk is in vele gevallen een vrije keus. De Vader is wegens werk ver of weinig thuis in 't gezin. Wat de vrouw betreft: wasmachine, stofzuiger enz. hebben haar taak lichter gemaakt. Het kind heeft behoefte aan veiligheid, ook als zodanig heeft het geloof een taak zoals het kind zich ook moet geborgen weten in de veilige omsluiting van het gezin. Dit geldt ook voor opgroeiende kinderen" 'Vrije tijd' voor kinderen èn volwassenen was dan ook een begrip dat opkwam in de jaren '60. Vandaar dat mejuffrouw Klomp te rugkwam in 1965 met een lezing over kerkelijk re- creatiewerk. 'Vrouwen zonder beroep' (29 april 1965), vroe ger heel normaal, was een thema geworden om op zijn minst over na te denken. In de jaren '50 ging de zusterkring naar Amsterdam (het bloemencor so), naar Volendam en Marken, en naar Het Gooi, waar ze in 1957 de Solafabrieken bezocht. En: "ny lons zijn één van die dingen waar elke vrouw mee te maken heeft"; vandaar een bezichtiging van een kousenatelier in Den Helder.2 Het buitenland en het bezoeken daarvan was voorlopig nog ver weg. Over een reis naar Italië wordt verteld: "de vrouwen wassen hun kleren in de rivier. Hun huizen zijn niet ge zellig ingericht, ze leven meer buiten. Het eten is ook zo heel anders. Ze drinken bij al hun gerechten veel wijn. Ook de kinderen drinken het zelfs. Maar de om geving met al zijn meren, rotsen en watervallen is er geweldig." De wereld buiten De wereld was immers groter dan Wieringen. Kranten en tijdschriften werden steeds meer ge lezen en dus nam de belangstelling toe voor bin nen- en buitenlands nieuws. In deze trend paste het uitkomen van 'Klokkenklank' als orgaan van de V.H.V.F., de Federatie van Vrijzinnig Hervormde Vrouwenverenigingen die in 1953 werd opgericht. Wijdingswoorden, een meditatieve openingstekst, weerspiegelden de actualiteit. Landelijk en provin- 2 De bindingsdagen en dagen van de Federatie van Vrijzinnige Vrouwenverenigingen (VHVF) op verschillende plaatsen werden eveneens met een groep vrouwen bezocht. Het aantal leden en afdelingen neemt met het vorderen van de eeuw echter gestaag af. In 2007 is wat restte van VHVF opgeheven. Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 1 - 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2018 | | pagina 27