huwde vrouwen geen beroep meer konden uit
oefenen, tenzij zij zelfstandig waren of financieel
onafhankelijk. Leden van de zusterkring waren
betrokken bij het jeugd- en jongerenwerk van de
kerk: vooral bij de Zondagsschool, die nog altijd
veel kinderen trok, en bij vrijzinnige methoden van
geloofsoverdracht. Maar ook bij de Vrije Vogels en
het Bosvolk, waar de jonge ds. Schouten (in 1950
aangetreden) toen veel aandacht aan besteedde.
Op gezette tij
den was er een
spreekster over
een aangelegen
onderwerp dat
velen interes
seerde. In het
voorjaar van 1949
verscheen er een
'wijkverpleegster',
zr. Varwijk. Op een
leerzame avond
een paar maan
den later kwam
juffrouw Vogelzang. Haar bijdrage toont aan dat
de rol van vrouwen in die dagen in veel gevallen
nog traditioneel was. Zij vertelde wat haar beroep,
maatschappelijk werkster inhield: "Alles moet zij
kunnen, naaien, koken, slachten, groente kweken, in
maken, wecken enz. Met die kennis moet zij dan weer
op haar beurt de vrouwen ter hulp zijn. Ook waar de
verhouding onderling in een gezin te wensen overlaat
tracht zij het weer in orde te brengen. Ook op finan
cieel gebied tracht zij daar waar de huisvrouw niet
erg economisch te werk gaat, te helpen met raad." In
juni 1956 had de zusterkring bezoek van Zr. Agatha
Kramer (Kruisverenigingen). In maart 1957 sprak
mejuffouw Van Voorst: over het kerkelijk vormings
centrum 'De Haaf' in Bergen. En op een gemeen
teavond (9 november 1960), mede georganiseerd
door de vrouwenvereniging, kwam mejuffrouw
Klomp uit Laren spreken over godsdienst en gezin.
Er waren zo'n 70 mensen, meest vrouwen. Er werd
gesteld dat het gezin tegenwoordig veel minder
aan godsdienst deed dan voorheen. "Bidden aan
tafel of Bijbel lezen laten ze meer aan de kerk over.
Ook voortgezet onderwijs en veel huiswerk legt be
slag op de kinderen. Vroeger maakte het aannemen
en de kerkelijke bevestiging de jonge mensen volwas
sen. Nu spelen andere, vooral maatschappelijke fac
toren bij het huwelijk een grotere rol. Het toetreden
tot de kerk is in vele gevallen een vrije keus. De Vader
is wegens werk ver of weinig thuis in 't gezin. Wat de
vrouw betreft: wasmachine, stofzuiger enz. hebben
haar taak lichter gemaakt. Het kind heeft behoefte
aan veiligheid, ook als zodanig heeft het geloof een
taak zoals het kind zich ook moet geborgen weten in
de veilige omsluiting van het gezin. Dit geldt ook voor
opgroeiende kinderen" 'Vrije tijd' voor kinderen èn
volwassenen was dan ook een begrip dat opkwam
in de jaren '60. Vandaar dat mejuffrouw Klomp te
rugkwam in 1965 met een lezing over kerkelijk re-
creatiewerk.
'Vrouwen zonder beroep' (29 april 1965), vroe
ger heel normaal, was een thema geworden om op
zijn minst over na te denken. In de jaren '50 ging
de zusterkring naar Amsterdam (het bloemencor
so), naar Volendam en Marken, en naar Het Gooi,
waar ze in 1957 de Solafabrieken bezocht. En: "ny
lons zijn één van die dingen waar elke vrouw mee te
maken heeft"; vandaar een bezichtiging van een
kousenatelier in Den Helder.2 Het buitenland en
het bezoeken daarvan was voorlopig nog ver weg.
Over een reis naar Italië wordt verteld: "de vrouwen
wassen hun kleren in de rivier. Hun huizen zijn niet ge
zellig ingericht, ze leven meer buiten. Het eten is ook
zo heel anders. Ze drinken bij al hun gerechten veel
wijn. Ook de kinderen drinken het zelfs. Maar de om
geving met al zijn meren, rotsen en watervallen is er
geweldig."
De wereld buiten
De wereld was immers groter dan Wieringen.
Kranten en tijdschriften werden steeds meer ge
lezen en dus nam de belangstelling toe voor bin
nen- en buitenlands nieuws. In deze trend paste
het uitkomen van 'Klokkenklank' als orgaan van
de V.H.V.F., de Federatie van Vrijzinnig Hervormde
Vrouwenverenigingen die in 1953 werd opgericht.
Wijdingswoorden, een meditatieve openingstekst,
weerspiegelden de actualiteit. Landelijk en provin-
2 De bindingsdagen en dagen van de Federatie van Vrijzinnige Vrouwenverenigingen (VHVF) op verschillende plaatsen werden
eveneens met een groep vrouwen bezocht. Het aantal leden en afdelingen neemt met het vorderen van de eeuw echter gestaag
af. In 2007 is wat restte van VHVF opgeheven.
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 30e jaargang nr. 1 - 2018