dichters de oudere zijn gaan vervangen, maar we kennen hun namen en soms hun werken nog wel. Onder de dichters die in de jaren '30 veel gelezen werden noem ik: C.S. Adama van Scheltema (De Stil te), Martinus Nijhoff (De soldaat die Jezus kruisigde), Guido Gezelle (Als de ziele luistert; Het ruischen van het ranke riet); Ina Boudier Bakker (De Engel; De Blijde Geboorte), Jacqueline van der Waals (Wat de toekomst brengen moge) en natuurlijk Henriëtte Roland Holst (Opwaarts). Het voorlezen van boeken werd veel gedaan. Het werd gezellig gevonden bij de thee en bij het gebruikelijke handwerken. Leuke of ernstige boeken, van Cor Bruijn (Sil de Strandjut ter), J. Visser - Roosendaal (Het Laatste Kwartier) of Herman Heijermans (Droomkoninkje). Wat de litera tuur betreft: veel is verouderd (Hildebrand: Camera Obscura...), maar nog altijd leesbaar. Boeken waren er die iets profetisch in zich dragen van naderend onheil, zoals: Johan Huizinga (In de schaduwen van morgen, uit 1936), Stephan Zweig (Het onberaden medelijden) of Selma Lagerlöf (Christuslegenden; Gösta Berling). "Er is iemand die door Gods hand wordt gezocht," zeg gen de mensen. En iedereen slaat zich op de borst en zegt: "Ben ik het? O, moeder natuur, ben ik het? Is het uit ontzetting voor mijn zonden dat de regen zich verre houdt? Is het uit toorn tegenover mij dat der strenge aarde uitdroogt en hard wordt? Stroomt die eeuwige zonneschijn in al zijn mildheid dag in dag uit van een wolkenloze hemel om gloeiende kolen op mijn hoofd te stapelen? En als ik het niet ben, wie is het dan die door Gods hand gezocht wordt?" Terwijl de roggekorrels wegkwijnen in de kleine aren, terwijl de aardappel geen voedsel uit de aarde kan verzamelen, terwijl het vee zich met rode ogen en hijgend van de hitte om de opdrogende bronnen ver dringt, terwijl de angst voor de toekomst de mensen de keel dichtsnoert, gaan er vreemde geruchten door de streek."Zo'n bezoeking komt niet zonder oorzaak", zeg gen de mensen. "Wie is het die door Gods hand wordt gezocht?" Dit fragment uit het verhaal 'De Droogte' uit 'Gösta Berling' van de Zweedse schrijfster Selma Lagerlöf combineert elementen uit de christelijke traditie met die van de bezielde natuur. Het Scandi navische geluid in het algemeen werd in vrijzinnige kring mooi gevonden. Ook het thema'In Harmonie met het Oneindige'was geliefd. De tijdgeest speelt ook een rol in dit fragment: men herkende er zowel de (agrarische) crisis van de jaren '30 in, als de bezet ting van Nederland en de 'bezoeking' van het nati- onaalsocialisme: wat was de oorzaak van dit alles? Het verhaal werd voorgelezen op 16 oktober 1940 door het lid mevrouw Maaskant. Zonder dat het zo uitgesproken (of genotuleerd) werd, wordt getoond dat ook de zusterkring deelde in het algemeen ge voel van grote zorg. Enkele maanden ervoor had de Tweede Wereldoorlog ook Nederland bereikt. Op 26 juni 1940 opende de toenmalige 'presidente', mevrouw Everts - Koorn, 'de vergadering met een hartelijk woord van welkom na de dagen van groote spanning'. Na afloop van het jaarlijks hoogtepunt, de kerstviering van 22 december 1941, dankte de voorzitster voor ieders inzet "zoodat dit kerstfeest on danks de slechte tijd zoo uitmuntend geslaagd is". Lezingen tijdens de bezetting Ook lezingen over diverse interessante onder werpen werden regelmatig gehouden. Vóór de oor log waren dat meestal lezingen bestemd voor de vrouwen in de eigen kring. Maar gedurende de oor log (waarbij ieders bijdrage op een goudschaaltje gewogen werd) hield op 17 mei 1944 de bekende Jo Daan, "doctoranda in de Ned. Letteren uit Amster dam een lezing in de Ned. Herv. Kerk, 's avonds om half acht'.' De organisatie lag in handen van de vrouwen vereniging in samenwerking met de kerkvoogden. Ongeveer 100 belangstellenden waren aanwezig. Haar onderwerp was: "Wieringen en de Wieringers in vroeger eeuwen. Mej. Daan sprak over het belang van de studie der geschiedenis die bijzonder belangwek kend is voor Wieringen; de gebruiken en gewoonten, klederdracht en versjes". Ook op 16 augustus 1944 is zij aanwezig om uit te leggen waartoe de gram mofoonplaten dienen, waarop echte Wieringers te horen zijn: "Wij horen door kinderen en volwassenen de echte Wieringer taal spreken. De bedoeling van het opnemen van (deze) platen was, het dialect van Wie- ringen vast te leggen voor latere geslachten. Ook in Volendam, de Jordaan zijn dergelijke platen opgeno men".9 - 25 - JwieringenIJ' Wat dr. Jo Daan heeft aangekaart, zet zich door: 23 juni 1952 is een gedenkwaardige dag. Heel Wieringen wordt op de film gezet! Ook de beide zusterkringen nemen aan het festijn deel. Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 29e jaargang nr. 4 - 2017

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2017 | | pagina 25