Op 18 mei 1926 kreeg de Nederlands Hervormde Zusterkring gestalte, eerst onder leiding van ds. O. L. van der Veen, die waarnam in de langdurige vacature ontstaan door het overlijden van ds. H. Bax in 1922. De vijf'dames Neeltje Poel, Trijn Bruul, Ma Bays, Cor Gorter en G(eertje) Post stonden aan de wieg ervan." 't Doel der vereeniging is de bij de Ned. Herv. Gemeente behoorende meisjes op Wie ringen tot elkaar te brengen, om zoodoende de onderlinge band steviger te maken", staat te lezen in de oprichtingsnotulen. Het woord 'meisjes'suggereert dat de eerste leden nog schromelijk jong waren, maar dat viel mee; van de 21 leden van den beginne, was er al een zevental van getrouwd. Het moest van meet af géén club zijn van gelijkgestem den: in de kerk zoek je elkaar niet uit. Wanneer een jaar later het reglement wordt vastgesteld, wordt van het doel der vereniging gezegd: "de vrouwelijke leden der Ned. Herv. gemeente te Wieringen nader tot elkaar te brengen door onderlinge samenkomsten" En vervolgens: dat "deze bijeenkomsten eens per maand gehouden worden tot godsdienstige en geestelijke ontwikkeling. De predikant der gemeente (wordt) uitgenoodigd de gods dienstige besprekingen te leiden; de leden lezen een stuk poëzie of proza voor, terwijl bij den aanvang en het einde een stichtelijk lied wordt gezongen" Eerste ledenlijst Leden der Ned. Herv. Zusterkring, eerst als leider ds. O.L. v.d. Veen, nu, ds. v. Beek, als leider. Trijn Bruul Ma Baijs Dieuwertje Kooy Geertje Wiegman Jaantje Ruitenburg Ali Mulder Geertje Smit-Takes Marie Koorn-Berkemeijer Annie Snooy-Berkemeijer Mej. G. Klare Mevr. V. Beek Neeltje Poel Geertje Post Juffr. Witvliet Bertha Hartog-Berghorst Juffr. Buma Zuster v.d. Togt Grietje Scheltus-Stapel Ma ten Bokkel-Tijsen Geertje de Haan-Bosker Grietje Bosker presidente secretaresse penningmeesteresse Het gaat de zusterkring in de vooroorlogse jaren vrij goed. Er komen leden bij. Gemiddeld bezochten zo'n 15 vrouwen de bijeenkomsten. Het vergaderingbezoek wordt gewaardeerd. De zusterkring is 'als onderdeel van het kerkelijk leven van belang'. Al snel klonk de roep om liederen tweestemmig te laten zingen4. In de notu len van de zusterkring wordt echter herhaaldelijk vermeld: "Het kerkbezoek, vooral van de mannen, is zeer gering. Willen wij werkelijk opbouwend werk verrichten, dan kunnen wij b.v. proberen het kerkbezoek te vermeerderen" Ook het zondagsschoolwerk kwam te steunen op de zusterkring: in 1937 bijvoorbeeld waren er 90 kinderen! Op 7 oktober "werd voorgesteld het aantal leerlingen in de klassen op te splitsen en de dames De Haan en Bosker te vragen ook als onderwijzers behulpzaam te willen zijn." Kerstmis gold in vrijzinnige kring als het belangrijkste feest, waar ieder naar uit keek als de dagen korter werden en de nachten kouder. Het was dan ook een stuk drukker. Er werden verhalen verteld over mensen aan de zelfkant van de samenleving, zoals de legende van 'De Vierde Wijze' of verhalen van Tolstoj. Het feest van de Vrede en het Licht, dat niet door het duister gegrepen werd en waarmee iedereen zich kon identi ficeren. "Ieder jaar zal een kerstfeestviering plaats hebben en zal de vereeniging eene versnapering aan zieken uitreiken" Deze zieken en nooddruftigen werden in deze voor- en naoorlogse jaren onbekommerd bij name genoemd in de notulen. - 22 - Trijn Bruul, die piano en in de hervormde kerk ook orgel speelde, maakte er zich sterk voor. Zij zong bij diverse gelegen heden. Tijdens de bezetting zong zij (tijdens kerstvieringen) onbekommerd een 'Bede voor het Vaderland'en de socia listische klassieker 'Morgenrood'. Een koortje (zoals Trijn wilde) is er echter nooit gekomen. Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 29e jaargang nr. 4 - 2017

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2017 | | pagina 22