"Maar nu is een nieuwe stem opgeklonken..." Hervormde Vrouwenverenigingen op Wieringen Deel 1 door Henk Broer Ter inleiding Op 18 mei 1926 werd de Her vormde Vrouwenvereniging op gericht. Dat is zó lang geleden dat het wel lijkt alsof zij altijd be staan heeft, en dat het 'normaal' was dat zij bestond. Toch is er op 27 juni 2008 een einde gekomen aan 82 jaar 'oudere zusterkring' Uit haar gelederen kwam op 22 januari 1947 een jongere zuster- kring voort. Die op haar beurt al weer zó lang bestaat dat menig een niet beter weet of zij is er ook altijd geweest. Deze jongere zus- terkring hernoemde zichzelf op 25 januari 1967 tot Hervormde Vrouwenvereniging Tot Opbouw. Vijftig jaar dus: wel een reden om in het verleden van de zusterkrin- gen te duiken. Dit artikel bestrijkt ruwweg de tijd tussen 1926 en 1967. Blijven zwijgen of...? De vrouwen die de Hervormde Vrouwenvereniging hebben op gericht, zijn al jaren dood. Zon der ophef en veelal zonder dat zij het zich bewust waren, heb ben zij gemaakt dat de Kerk zich langzamerhand opende voor de stemmen van vrouwen. Deze bin nenkerkelijke beweging paste naadloos in de geleidelijke eman cipatiebeweging van vrouwen in het algemeen. De Nederlandse Hervormde Kerk (opgegaan in 2004 in de Protestantse Kerk in Nederland) heeft het eeuwen lang, sedert de Reformatie, zón der vrouwelijk geluid gedaan. De vrouw diende immers te zwijgen in de gemeente, sprak de apostel Paulus in één van zijn gezagheb bende Brieven (I Korintiërs hoofd stuk 14, vers 34). Voor een kerk die zich baseerde op de Bijbel en haar letterlijk nam was daar eeuwen lang geen verwrikken aan. Pas in de 19e eeuw kwam er een bewe ging op gang die vragen stelde bij de letterlijke tekst van de Bijbel. Zoals men vragen stelde bij het letterlijk nemen van het schep pingsverhaal of van wonderver halen, kon ook Paulus niet aan kritiek ontkomen. Op Wieringen, evenals in het verdere West-Fries land, sloot deze 'moderne' theolo gie goed aan bij de beleving van de christelijke godsdienst. 'Vrijzin nig' ging dit gedachtegoed heten, in tegenstelling tot hen die de Bijbel als Gods onfeilbaar Woord beschouwden. Zij werden recht zinnig genoemd, orthodox. Maatschappelijke ontwikkelin gen na WOI De jaren van de Eerste We reldoorlog (1914-1918) hebben een waterscheiding betekend in de maatschappelijke positie van vrouwen en in de waardering er van. In de landen rondom ons die er rechtstreeks bij betrokken wa ren, werd dat het eerst gevoeld in vrouwen die zich aan de fronten bezig hielden met verpleegkun dige zorg, maar ook in vrouwen die in de fabrieken, op het plat teland of in de administratie werk overnamen dat voorheen alleen door mannen werd verricht. Voeg daarbij de suffragettebeweging voor algemeen vrouwenkies recht, en het toenemende aantal vrouwen die puur op grond van hun talenten opleidingen volg den en posities bekleedden die pasten bij wie ze waren, en niet langer bij wat ze waren. Het le vensgevoel veranderde: onder veel jonge mensen en onder veel jonge vrouwen heerste er een drang om de handen uit de mou- wen te steken voor een nieuwe wereldbeschouwing, een nieuwe levensstijl én een nieuwe religie. Een nieuwe kieswet maakte alle mannen in 1917 en alle vrouwen in 1922 kiesgerechtigd. En de verzuiling deed alle ter reinen van de maatschappij in hokjes opsplitsen: socialisten, liberalen en confessionelen or ganiseerden zich, en kwamen te leven in hun eigen cocon, om elkaar te negeren of erger: te be strijden. Wat de confessionelen aan gaat, het zat protestanten niet lekker dat de katholieke zuil plot seling de grootste onder hen was geworden. Ook op Wieringen - 20 - Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 29e jaargang nr. 4 - 2017

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2017 | | pagina 20