het RAF Bomber Command. Op deze wand ook de namen van Flight Officer (James Edgar) Donald Craigie en Pilot Officer Samuel Zareikin, de beide Canadese vliegers die op Zandburen liggen begraven. Foto van Craigie Op internet vond ik in het Canadian Virtual War Memorial bijgaande foto van Flight Officer Craigie. Na diverse opleidingen in Canada werd hij in oktober 1942 in Engeland geplaatst bij een Lancaster Squadron onder bevel van de beroemde Wing Commander Guy GibsonV.C. Hij nam als na vigator deel aan minimaal 15 raids voordat zijn Lancaster op 26 juni 1943 bij Wieringen werd neergeschoten. Zijn graf wordt sinds 2007 jaarlijks bezocht door zijn neef Bil Lowry en echtgenote uit Canada. Ook vorig jaar waren ze weer op Wieringen en lo geerden zoals altijd bij onze leden Feike en Jenneke Helder. Toen ik bezig was met de voorbereiding voor mijn eerste artikel heb ik bij Feike diverse boeken over de luchtoorlog geleend. Het blijkt dat hij tot nu toe niet be schikte over een duidelijk foto van Craigie en is erg blij dat deze vlieger voor hen nu echt een gezicht heeft gekregen. Vliegen in een B-17 Vliegend Fort In mijn eerste artikel over de oude vliegtuigmotoren op Vatrop ben ik gestart met het onderzoek naar de Wright-motor. De foto bij de kop van dit artikel laat twee Wright-motoren zien en is gemaakt door de auteur van dit artikel vanuit de neuskoepel van een B-17, vliegend boven de foothills van de Rocky Mountains. Het toestel was voor het eerst in Canada op een vliegveld in de buurt van Calgary. Tot mijn grote ver rassing hadden alle familieleden samen een ticket voor een rondvlucht geregeld als ver vroegd verjaardagscadeau. Een heel bijzon dere ervaring! Gaf het ook een realistisch beeld van een operationele vlucht in de Tweede Wereldoorlog? Nee, we vlogen op lage hoogte, het was een zonnige dag, op verschillende plekken voelde je de wind door het vliegtuig tochten, maar de temperatuur in het toestel was geen -40°C, we hadden geen zuurstofmas kers op, er ontploften geen Flak-granaten rondom het toestel en we werden niet aangevallen door Mes- serschmitt of Focke-Wulf jagers. De vlucht gaf wel inspiratie voor een vervolgartikel over de luchtoorlog boven Nederland. Een bloemetje leggen op internet In de beide artikelen over de Terschellingmotor zijn vier vliegtuigen en hun bemanningen beschreven. De meeste van deze bemanningsleden hebben nooit een graf gekregen. Hun namen zijn wel terug te vinden op verschillende herdenkingsplekken, die in de artikelen ook zijn genoemd. De namen van de vermiste RAF-vliegers zijn vermeld op het Runnymede Memorial. De namen van de Nederlandse beman ningsleden zijn vermeld op de Erelijst van Gevallenen 1940-1945 en op de Gedenkrol van de Marine luchtvaartdienst. De Erelijst is ook op internet te vinden op http://www.erelijst.nl. De pagina heeft een goede zoekfunctie en geeft de mogelijkheid om een bloemetje te leggen bij de betrokken vlieger. Een andere belangrijke informatiebron is de Oorlogsgravenstichting. Door te zoeken op de website https:// oorlogsgravenstichting.nl zijn deze Nederlandse vliegers ook te traceren en soms zijn er op hun pagina's Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 29e jaargang nr. 1 - 2017

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2017 | | pagina 18