het RAF Bomber Command. Op deze wand ook de namen van Flight Officer (James Edgar) Donald Craigie
en Pilot Officer Samuel Zareikin, de beide Canadese vliegers die op Zandburen liggen begraven.
Foto van Craigie
Op internet vond ik in het Canadian Virtual War Memorial bijgaande
foto van Flight Officer Craigie. Na diverse opleidingen in Canada werd hij
in oktober 1942 in Engeland geplaatst bij een Lancaster Squadron onder
bevel van de beroemde Wing Commander Guy GibsonV.C. Hij nam als na
vigator deel aan minimaal 15 raids voordat zijn Lancaster op 26 juni 1943
bij Wieringen werd neergeschoten.
Zijn graf wordt sinds 2007 jaarlijks bezocht door zijn neef Bil Lowry en
echtgenote uit Canada. Ook vorig jaar waren ze weer op Wieringen en lo
geerden zoals altijd bij onze leden Feike en Jenneke Helder. Toen ik bezig
was met de voorbereiding voor mijn eerste artikel heb ik bij Feike diverse
boeken over de luchtoorlog geleend. Het blijkt dat hij tot nu toe niet be
schikte over een duidelijk foto van Craigie en is erg blij dat deze vlieger
voor hen nu echt een gezicht heeft gekregen.
Vliegen in een B-17 Vliegend Fort
In mijn eerste artikel over de oude
vliegtuigmotoren op Vatrop ben ik gestart
met het onderzoek naar de Wright-motor.
De foto bij de kop van dit artikel laat twee
Wright-motoren zien en is gemaakt door de
auteur van dit artikel vanuit de neuskoepel
van een B-17, vliegend boven de foothills
van de Rocky Mountains. Het toestel was
voor het eerst in Canada op een vliegveld
in de buurt van Calgary. Tot mijn grote ver
rassing hadden alle familieleden samen een
ticket voor een rondvlucht geregeld als ver
vroegd verjaardagscadeau. Een heel bijzon
dere ervaring!
Gaf het ook een realistisch beeld van een operationele vlucht in de Tweede Wereldoorlog? Nee, we
vlogen op lage hoogte, het was een zonnige dag, op verschillende plekken voelde je de wind door het
vliegtuig tochten, maar de temperatuur in het toestel was geen -40°C, we hadden geen zuurstofmas
kers op, er ontploften geen Flak-granaten rondom het toestel en we werden niet aangevallen door Mes-
serschmitt of Focke-Wulf jagers. De vlucht gaf wel inspiratie voor een vervolgartikel over de luchtoorlog
boven Nederland.
Een bloemetje leggen op internet
In de beide artikelen over de Terschellingmotor zijn vier vliegtuigen en hun bemanningen beschreven.
De meeste van deze bemanningsleden hebben nooit een graf gekregen. Hun namen zijn wel terug te
vinden op verschillende herdenkingsplekken, die in de artikelen ook zijn genoemd. De namen van de
vermiste RAF-vliegers zijn vermeld op het Runnymede Memorial. De namen van de Nederlandse beman
ningsleden zijn vermeld op de Erelijst van Gevallenen 1940-1945 en op de Gedenkrol van de Marine
luchtvaartdienst. De Erelijst is ook op internet te vinden op http://www.erelijst.nl. De pagina heeft een
goede zoekfunctie en geeft de mogelijkheid om een bloemetje te leggen bij de betrokken vlieger. Een
andere belangrijke informatiebron is de Oorlogsgravenstichting. Door te zoeken op de website https://
oorlogsgravenstichting.nl zijn deze Nederlandse vliegers ook te traceren en soms zijn er op hun pagina's
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 29e jaargang nr. 1 - 2017