naar Engeland om uiteindelijk vanaf eind 1941 hun vliegbrevet te halen. Engelandvaarders vanuit Nederland en vrijwilligers vanuit Nederlands-Indië komen ondertussen de squadrons versterken. Het 320 vliegt met de Fokkers en het 321 krijgt de beschikking over Britse Anson patrouillevliegtuigen. Beide squadrons worden ingezet bij de konvooibescherming en onderzeebootbestrijding in de Ierse Zee. In 1941 wordt het 321 Squadron opgeheven. De bemanningen worden ondergebracht in het 320 Squadron dat ondertussen beschikt over nieuwe Lockheed Hudson bommenwerpers. Met deze vliegtuigen veranderen ook de missies. Het Squadron wordt ingezet bij aanvallen op vijandelijke konvooien langs de Engelse, Noorse en Nederlandse kust. In 1943 worden de Hudsons vervangen door B25 Mitchell bommenwerpers en wordt het squadron ondergebracht bij Bomber Command voor het uitvoeren van bombardementen op bezet West-Europa. Vanaf dat moment doet het squadron ook volop mee aan de luchtoorlog boven het vasteland van Europa, met aanvallen op onder meer rangeerterreinen, vliegvelden en lanceerinstallaties voor V-1 raketten. In totaal dienen in de oorlogsjaren 900 Nederlanders bij de RAF, waaronder ruim 650 operationele vliegers. Bijna 240 van hen sneuvelen of worden krijgsgevangen. De vliegtuigen en de verhalen van de bemanningsleden T1914a- Lockheed Hudson VI, serie nr EW903, Call Sign NO-E, 320 sqdn RAF (Coastal Command), airfield Bircham Newton Datum crash: 22 november 1942 Missie: Verkennen en aanvallen Duitse konvooien van Heugten Bemanning: Piloot Waarnemer Radio-operator Boordschutter Res.Sgt.Vlieger Carolus Ludovicus Geraldus van Heugten 10-4-1913 RNethAF MIA Res.Sgt.Vlieger Laurens Abraham Hoogteiling 10-5-1918 RNethAF MIA Telmaat Jacob de Ligt 20-1-1918 RNethAF MIA Vlgtmk 2ekl Jan Adrianus den Ouden 3-6-1916 RNethAF MIA De Lockheed Hudson De Lockheed Hudson werd in 1938 ontwikkeld op basis van een passagiersvliegtuig, de [afb- 05] LockheedSuper Electra. Het vliegtuig had een vliegbereik van meer dan 3200 km. De Hudsons waren bruin-groen gecamoufleerd, hadden een Engelse registratie en voerden een oranje driehoek op de neus. Het vliegtuig had een aantal beperkingen zoals een te kleine bommenruimte, geen geschikte bommenrichtapparatuur en een te laag vliegplafond. Van het totaal van 61 Hudsons gingen er 25 verloren. Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 28e jaargang nr. 2 - 2016

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2016 | | pagina 14