De verhalen achter de oude vliegtuigmotoren op Vatrop (2) door Jan Wessels. Fabricaat en type van de motor: Toen ik dit jaar nog wat extra foto's had ge maakt van deze motor was op één van de foto's de sporen van een plaatje met het fabriekslogo zichtbaar. Blijkbaar had daar ooit al iemand naar gezocht, want van een klein deel van het plaatje was de aanslag verwijderd. Ik heb daarna de rest van de aanslag/aangroei voorzichtig weg ge schraapt en het plaatje geborsteld. Op bijstaan de foto's is het resultaat te zien. Onderstaande vliegtuigtypes, die uitgerust waren met deze motor, zijn in de Tweede We reldoorlog neergestort in het Noordelijk en Noordwestelijk Nederlandse kustgebied: Consolidated B-24 Liberator Vickers Wellington IV Lockheed Hudson IV, IVa, V en VI Bristol Beaufort MK II, V, Va, VI, VII, VII en IX De Terschelling-motor: In het vorige nummer van Op de Hóógte heeft u kennis kunnen nemen van de verhalen achter de rechtermotor, opgevist ter hoogte van IJmui- den. In dit nummer twee verhalen achter de lin kermotor, opgevist in de Noordzee ter hoogte van Terschelling De linker motor heeft twee rijen van zeven cilinders en een diameter van ruim 1,2 me ter. Uit de vier mogelijke kandidaten blijkt de Pratt&Whitney R-1830 TwinWasp de meeste overeenkomsten te hebben. Daarom heb ik deze motor als vertrekpunt gekozen voor het vervolg onderzoek. Hierbij is de foto in twee helften verdeeld en elke helft over het origineel fabriekslogo gelegd. In het centrum de Amerikaanse zeearend. In de bovenrand: 'PRATT WHITNEY.USA', in de onder rand: 'DEPENDABLE ENGINES' (betrouwbare mo toren). Boven de zeearend staat in het gebruikte logo: 'Made by Ford'. Van dit type motor zijn in de geschiedenis van de luchtvaart het grootste aantal geproduceerd.Meer dan de helft hiervan door autofabrikanten, met name Buick, General Motors en Ford. De vliegtuigen die in de Tweede Wereldoorlog waren uitgerust met deze motor: - 33 - Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 27e jaargang nr. 4 - 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2015 | | pagina 35