De verhalen achter de oude vliegtuigmotoren op Vatrop (2)
door Jan Wessels.
Fabricaat en type van de motor:
Toen ik dit jaar nog wat extra foto's had ge
maakt van deze motor was op één van de foto's
de sporen van een plaatje met het fabriekslogo
zichtbaar. Blijkbaar had daar ooit al iemand naar
gezocht, want van een klein deel van het plaatje
was de aanslag verwijderd. Ik heb daarna de rest
van de aanslag/aangroei voorzichtig weg ge
schraapt en het plaatje geborsteld. Op bijstaan
de foto's is het resultaat te zien.
Onderstaande vliegtuigtypes, die uitgerust
waren met deze motor, zijn in de Tweede We
reldoorlog neergestort in het Noordelijk en
Noordwestelijk Nederlandse kustgebied:
Consolidated B-24 Liberator
Vickers Wellington IV
Lockheed Hudson IV, IVa, V en VI
Bristol Beaufort MK II, V, Va, VI, VII, VII en IX
De Terschelling-motor:
In het vorige nummer van Op de Hóógte heeft
u kennis kunnen nemen van de verhalen achter
de rechtermotor, opgevist ter hoogte van IJmui-
den. In dit nummer twee verhalen achter de lin
kermotor, opgevist in de Noordzee ter hoogte
van Terschelling
De linker motor heeft twee rijen van zeven
cilinders en een diameter van ruim 1,2 me
ter. Uit de vier mogelijke kandidaten blijkt de
Pratt&Whitney R-1830 TwinWasp de meeste
overeenkomsten te hebben. Daarom heb ik deze
motor als vertrekpunt gekozen voor het vervolg
onderzoek.
Hierbij is de foto in twee helften verdeeld en
elke helft over het origineel fabriekslogo gelegd.
In het centrum de Amerikaanse zeearend. In de
bovenrand: 'PRATT WHITNEY.USA', in de onder
rand: 'DEPENDABLE ENGINES' (betrouwbare mo
toren). Boven de zeearend staat in het gebruikte
logo: 'Made by Ford'. Van dit type motor zijn in
de geschiedenis van de luchtvaart het grootste
aantal geproduceerd.Meer dan de helft hiervan
door autofabrikanten, met name Buick, General
Motors en Ford.
De vliegtuigen die in de Tweede Wereldoorlog
waren uitgerust met deze motor:
- 33 -
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 27e jaargang nr. 4 - 2015