De scheepsramp van de Roma
door Dineke Half weeg
Het is donderdag 19 november 1908, zeven
uur 's avonds. Er staat een vliegende storm. Op
de Noordzee ter hoogte van Den Helder vecht
de elf koppige bemanning van de Italiaanse
driemast schoener Roma tegen de natuur en
voor hun leven. Door de storm is het schip aan
lager wal geraakt en de verraderlijke Hollandse
kust is gevaarlijk dichtbij. Helaas is alle moeite
tevergeefs, het schip strandt in de Noordergron-
den midden op de gevaarlijke Razende Bol. Die
stranding wordt niet eerder opgemerkt dan na
dat men door noodseinen de aandacht heeft we
ten te trekken. De volgende morgen om half zes
vertrekken de sleepboten Hercules en Titan naar
het gestrande schip. Ter assistentie varen ook de
reddingsvlet van Den Helder en de reddingboot
van het Nieuwediep uit. Die hulp blijkt hoogno
dig te zijn. De reddingvlet met schipper J. Kuiper
is het eerst in de nabijheid. Hij slaagt er in, met
grote moeite en veel inspanning, om door mid
del van een langs de kluiverboom verbonden lijn
verbinding te krijgen, en op die wijze acht man
der equipage behouden in de vlet te brengen.
De zee staat dan zeer hol, zodat de vlet in een
oogwenk zeshonderd meter wordt weggeslin
gerd. Ook de reddingbootschipper Theodorus
Rijkers heeft lang geen gemakkelijk werk met
het redden van de drie overigen: de stuurman,
de kapitein Gavi Antonio genaamd en de Engel
se particuliere loods (zogenaamde slikloods), die
pas na lang aarzelen van de reddingslijn gebruik
durven te maken. De positie van het schip wordt
door de uitschietende buien zeer gevaarlijk en
de bemanning staat reeds zo goed als ontkleed
klaar om over boord te springen. De redding
komt dus precies op tijd. De tuigage van het
schip is al verloren gegaan en dat bemoeilijkt de
redding zeer.
Het schip is pas twee jaar oud, een stevig ge
bouwd schip van 592 bruto registerton, op de
werf in Chiavari gebouwd en varend voor rederij
Filippo Abbo te Genua.
De stranding en de daarop volgende dagen
verlopen rampzalig. Het schip is geladen met
hout, kostbare balken van Cuba-mahonie en Cu-
ba-ceder.
- 14 -
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 27e jaargang nr. 4 - 2015