en het licht door twee ramen getemperd binnen komt. Ver der is er als kleur verf donker eikenhout of notenhout ge bruikt. Boven het catechisatie lokaal, over de gehele breedte van de kerk, is nog een vertrek dat tot vergaderplaats voor de Protestantenbond is bestemd. De trap die naar deze boven verdieping leidt, geeft tevens toegang tot het orgel. Door de bouw van genoemde twee lo kalen in het voorste deel van de kerk, is van de overtollige ruimte, zoals die in vele oude kerken aanwezig zijn, op doel matige wijze gebruik gemaakt. In het koor van de kerk is één ruimte afgeschoten voor con sistoriekamer. Het middendeel van het grote gebouw is dus nu de plaats voor de gewone godsdienstoefening waar meer dan genoeg ruimte is. Men ziet hier het hoge gewelf en de hoge smalle ramen in spits boogstijl, waarvan één met een glasschildering. Overigens herinnert weinig of niets aan het gebouw zoals het er voor enige eeuwen moet hebben uitgezien. Dit komt ook door het ameublement en de aange brachte verwarming en verlich ting die als eisen van de jongste tijd zijn aangebracht. Een twee tal eenvoudige borden aan de muur bevatten een naamlijst van predikanten die hun ambt bij de Nederlands Hervormde gemeente te Hippolytushoef en elders op het eiland hebben waargenomen sedert 1574. In de zuidelijke muur is een zwart marmeren plaat gezet met de volgende inscriptie: 'Het is een edele, zoo niet de edelste vorm van weldoen, die den mensch de gelegenheid opent aan zijn verhevenste aspiratiën te vol doen'. Door de milde schenking van de heer P.W. Janssen te Amsterdam werd dit kerkge bouw, najaren van vruchteloos pogen in het hele land en met een bijdrage van het Rijk en de Algemene Synode, in 1895 ge restaureerd en in de oorspron kelijke vorm teruggebracht. 'Heil den belangeloozen gever P.W. Janssen!' Aan het doophek is nog vermeld dat deze geres taureerde kerk is ingewijd op 15 maart 1896 door de consu lent Ds. H.A. Ludwig uit Den Helder. Na het hebben bekeken van al deze bijzondere dingen verlaat men de kerk over de begraafplaats naar het plein dat rondom de kerk ligt. De omgeving herinnert aan de marktplaats te Schagen of een ander plattelands stadje waar de kerk ook in het midden staat met de huizen er om heen ge groepeerd. Alleen woont hier niemand twee of meer hoog. Het zijn huizen van het gewone dorpsmodel. Een deel van het plein wordt 's zomers gebruikt als marktplaats en met de ker mis is het geheel bezet met kra men en tenten en wat daarbij hoort. De Wieringer kermis is een drukke kermis. De gemeen te Wieringen telt ruim 2000 inwoners die kermis vieren aan 't Dorp. Deze kermis staat, ook aan de vaste wal, bekend van 'de Tulenmarkt'. De laatste naam staat in verband met een zeer eigenaardig gebruikdat bij het begin van de kermis plaats vond, tegelijkertijd met de ver pachting van de tiendrechten of tienden op het eiland. De kermis begint altijd op de laat ste donderdag van de maand juli en duurt tot en met dins dag. Op donderdag, de eerste kermisdag, worden 's morgens om tien uur de burgers bij klok gelui opgeroepen naar de gro te kerk van het Dorp te komen. Niet om een godsdienstoefe ning bij te wonen maar alleen om daar een tuul in ontvangst te nemen, een klein vierkant bolletje van vers gebakken tar wemeel. Bij de kerkdeur ston den dan twee personen die, elk met een zak vol tulen, aan een ieder die in de kerk kwam een bolletje uitdeelden. Niemand van de Wieringers was zo on beschaamd om tweemaal de hand uit te strekken voor een dubbele kermisgave, want dat zou zwaar aangerekend wor den. De tuul werd soms ook als relikwie bewaard. Over de oorsprong van dit zonderlinge gebruik schijnt men niets met zekerheid te weten. De pachter van de tiendrechten, de 'tien denheer', bekostigde deze tu lenuitdeling. Verondersteld zou kunnen worden dat deze gave aan de eilanders een verplichte schenking was als vergoeding voor de voordelen die hij van hun grond genoot. Thans zijn de tienden afgekocht en is de tulenuitdeling aan de kerkdeur vervallen. De Wieringers heb ben het gebruik van warme tu len als kermismaal aangehou den. Alle bakkers op het eiland hebben het dan bijzonder druk. Ze beginnen 's morgens om 6 uur en tot 's avonds laat zijn de tulen verkrijgbaar en worden zelfs hier en daar aan huis be zorgd en dan met ham opge diend. Huisvrouwen en dienst bodes profiteren zeer van dit aloude gebruik, want dit een voudige menu betekent dat na het eten alles spoedig is op geruimd, waarmee tijd wordt Historische Vereniging Wieringen "OpdeHöögte" 27e jaargang nr. 3 - 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2015 | | pagina 9