tuigmotoren. We schoten lichtkogels in de lucht om aandacht te trekken. Dat lukte en even later zagen we twee Messcherschmitts 109. De krui zen op de vleugels waren duidelijk zichtbaar. Een moment dachten we dat ze ons zouden aanvallen, maar ze maakten een vriendschappe lijk gebaar door met de vleugels te wiegen. Eén vliegtuig bleef rondcirkelen, de ander verdween, maar kwam al snel weer terug als begeleider van een omgebouwd jacht, met een 20 mm kanon op de bak. We waren erg verbaasd om zo'n klein, lichtbewapend vaartuig in de buurt van Enge land aan te treffen. We werden aan boord geno men. De soldaten aan boord waren van de Luft waffe en de bemanningsleden waren Noren. Na een aantal uren varen bereikten we Amsterdam en gingen aan de wal bij een dok. Daarna mar cheerden we door het havengebied naar een ge bouw dat een stadsgevangenis bleek te zijn. On derweg werden we gevolgd door verschillende jonge meiden die het V-teken maakten tot grote ergernis van de Duitse bewakers. We brachten de nacht door in de cel. De volgende dag ver trokken we per trein uit Amsterdam naar Dulag Luft (Durchgangslager der Luftwaffe). B-17G 'Carrie B' - Missie Gelsenkirchen Pilot 1st Lt. J.N. Donaldson Co-Pilot 2nd Lt. C.R.Wilson Navigator 2nd Lt. W.W. Jeffers Bombardier Sgt. R.L. Summers Radio operator Sgt. G.S. Harvey TT-gunner Sgt. W.O. Streuter. BT-gunner Sgt. A.D. Shereck W-gunner Sgt. M. Gagich T- gunner Sgt. J.M. Harringtoon De 401 st Bomb Group van de Eight Air Force was gesta tioneerd op Station 128, Deenethorpe, Engeland. Het com plex beschikte over drie landingsbanen, twee hangars en 50 opstelplaatsen en was de thuisbasis voor de B-17 Vlie gende Forten van de 401 st Bomb Group. De group vloog 255 missies gedurende de zeventein maanden van stationering op Deenethorpe. Missie 209 vond plaats op 16 februari 1945 naar het grote spoor weg rangeercomplex in Gelsenkirchen. Zevenen dertig bemanningen en een leidende crew van Kimbolton werden 's morgens vroeg gebriefd. Het verzamelpunt was boven de Kingscliffe Buncher op 3000 meter. Alle vliegtuigen waren om 11.00h in de lucht. Het enorme rangeercomplex was van groot tactisch belang voor de Wehrmacht. Er was veel rook en mist boven het complex en de resul taten van het bombardement waren 'redelijk tot slecht'. Wel was er veel schade aangericht aan de stad. De B-17 Carrie B III maakte deel uit van het 613th Bomb Squadron dat met nog twee squa drons een onderdeel vormde van de 94th Com bat Wing 'B'-group. Het was ongeveer 12.00 h toen het toestel boven het doel werd geraakt door Flak, waardoor één motor uitviel. Lt. Do naldson zette de propeller in de vaanstand en probeerde de thuisbasis te bereiken. Toen hij merkte dat dit niet ging lukken riep hij ter hoogte van IJmuiden de bemanning op om het toestel te verlaten voordat het toestel in de Noordzee zou storten. Alle bemanningsleden wisten met behulp van de parachute veilig in zee te landen en wisten allemaal op een vlot te klimmen. Ze dreven langer dan twaalf uur in zee voordat ze aanspoelden op de kust. Ze hebben zich overge geven aan de Duitsers en zijn allen krijgsgevan gen gemaakt. -25- Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 27e jaargang nr. 3 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2015 | | pagina 27