tuigmotoren. We schoten lichtkogels in de lucht
om aandacht te trekken. Dat lukte en even later
zagen we twee Messcherschmitts 109. De krui
zen op de vleugels waren duidelijk zichtbaar.
Een moment dachten we dat ze ons zouden
aanvallen, maar ze maakten een vriendschappe
lijk gebaar door met de vleugels te wiegen. Eén
vliegtuig bleef rondcirkelen, de ander verdween,
maar kwam al snel weer terug als begeleider van
een omgebouwd jacht, met een 20 mm kanon
op de bak. We waren erg verbaasd om zo'n klein,
lichtbewapend vaartuig in de buurt van Enge
land aan te treffen. We werden aan boord geno
men. De soldaten aan boord waren van de Luft
waffe en de bemanningsleden waren Noren. Na
een aantal uren varen bereikten we Amsterdam
en gingen aan de wal bij een dok. Daarna mar
cheerden we door het havengebied naar een ge
bouw dat een stadsgevangenis bleek te zijn. On
derweg werden we gevolgd door verschillende
jonge meiden die het V-teken maakten tot grote
ergernis van de Duitse bewakers. We brachten
de nacht door in de cel. De volgende dag ver
trokken we per trein uit Amsterdam naar Dulag
Luft (Durchgangslager der Luftwaffe).
B-17G 'Carrie B' - Missie Gelsenkirchen
Pilot
1st Lt.
J.N. Donaldson
Co-Pilot
2nd Lt.
C.R.Wilson
Navigator
2nd Lt.
W.W. Jeffers
Bombardier
Sgt.
R.L. Summers
Radio operator
Sgt.
G.S. Harvey
TT-gunner
Sgt.
W.O. Streuter.
BT-gunner
Sgt.
A.D. Shereck
W-gunner
Sgt.
M. Gagich
T- gunner
Sgt.
J.M. Harringtoon
De 401 st Bomb
Group van de Eight
Air Force was gesta
tioneerd op Station
128, Deenethorpe,
Engeland. Het com
plex beschikte over
drie landingsbanen,
twee hangars en 50
opstelplaatsen en
was de thuisbasis
voor de B-17 Vlie
gende Forten van de
401 st Bomb Group.
De group vloog 255
missies gedurende de zeventein maanden van
stationering op Deenethorpe. Missie 209 vond
plaats op 16 februari 1945 naar het grote spoor
weg rangeercomplex in Gelsenkirchen. Zevenen
dertig bemanningen en een leidende crew van
Kimbolton werden 's morgens vroeg gebriefd. Het
verzamelpunt was boven de Kingscliffe Buncher
op 3000 meter. Alle vliegtuigen waren om 11.00h
in de lucht. Het enorme rangeercomplex was van
groot tactisch belang voor de Wehrmacht. Er was
veel rook en mist boven het complex en de resul
taten van het bombardement waren 'redelijk tot
slecht'. Wel was er veel schade aangericht aan de
stad.
De B-17 Carrie B III maakte deel uit van het
613th Bomb Squadron dat met nog twee squa
drons een onderdeel vormde van de 94th Com
bat Wing 'B'-group. Het was ongeveer 12.00 h
toen het toestel boven het doel werd geraakt
door Flak, waardoor één motor uitviel. Lt. Do
naldson zette de propeller in de vaanstand en
probeerde de thuisbasis te bereiken. Toen hij
merkte dat dit niet ging lukken riep hij ter hoogte
van IJmuiden de bemanning op om het toestel
te verlaten voordat het toestel in de Noordzee
zou storten. Alle bemanningsleden wisten met
behulp van de parachute veilig in zee te landen
en wisten allemaal op een vlot te klimmen. Ze
dreven langer dan twaalf uur in zee voordat ze
aanspoelden op de kust. Ze hebben zich overge
geven aan de Duitsers en zijn allen krijgsgevan
gen gemaakt.
-25-
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 27e jaargang nr. 3 2015