De vliegtuigen, de missies en de bemanningen:
T 2723: B-17G 'Paper Doll', serie nr. 42-3345.
Datum: 28 juli 1943
Doel: Focke-Wulf vliegtuigfabrieken
in Ochsersleben (bij Magdeburg)
T 5262: B-17G 'Carrie B', serie nr. 43-38187.
Datum: 16 februari 1945
Doel: Spoorweg rangeercomplex
Gelsenkirchen
Met de gegevens van het Verliesregister als
basis was op internet veel informatie te vinden
over de vliegtuigen en de bemanningen. Ik heb
geprobeerd dit in de volgende verhalen samen
te vatten.
B-17G 'Paper Doll'- Missie Ochsersleben
Pilot
1st Lt.
E.R. Deshotels
Co-Pilot
2nd Lt.
O.B. Prichard
Navigator
2nd Lt.
L. D'Adessio
Bombardier
2nd Lt.
N.H.Mc Call
Engineer
T/Sgt.
H. Hudson jr.
Radio operator
T/Sgt.
W.E. Bolton
Afb Airgunner
S/Sgt.
R.G. Hallenbeckjr.
Airgunner
S/Sgt.
K.E. Godfrey
Airgunner
Sgt.
G.A. Ganem
Airgunner
S/Sgt.
A.B. Farrow
Aantekeningen van Nelson Heisier McCall (Heis),
bommenrichter van de 'Paper Doll':
Snetterton Heath, England 28 juli 1943. Het
doel op deze dag waren de Focke-Wulf vlieg
tuigfabrieken in Ochsersleben. Vanaf de start
hadden we al proble
men. Het formeren van
'groups' en 'wings' ver
liep heel slecht doordat
de wolkenformaties
veel hoger waren dan
voorspeld. Uiteindelijk
belandden we in de
staart van de formatie.
Ons jagersescorte had
te weinig vliegbereik
en moest bij de Neder
landse kust al omke
ren. Daarna kregen we
te maken met intensieve aanvallen van Duitse
jagers. Vlak bij het doel werd één van onze mo
toren door Flak uitgeschakeld. We kozen ervoor
om toch door te gaan in de wetenschap dat we
veiliger waren onder de dekking van de bewa
pening van de omringende vliegtuigen. Op de
terugweg verloren we nog een motor zonder te
weten wat de oorzaak was. We konden nog te
weinig snelheid maken en moesten de formatie
verlaten. Hierdoor werden we een gemakkelijke
prooi voorde jagers. Vlak bij de kust werd de pro
peller van de derde motor beschadigd door vij
andelijk vuur. Onze laatste motor verloor steeds
meer vermogen. We beseften dat we geen schijn
van kans hadden om de 80 mijl Noordzee tussen
de kust en Engeland te overbruggen. We zaten
nog op 7000 meter en hoopten de kist in de
buurt van de Engelse kust op het water neer te
zetten. We werden echter beschoten door twee
Duitse jagers, het vliegtuig liep nog meer schade
op en zowel de piloot Deshotels als ik raakten
aan de voet gewond door granaatscherven.
We wisten één van de jagers neer te schieten
en de overgebleven jager keerde om. Hij had
waarschijnlijk onvoldoende brandstof om nog
verder te volgen en wist dat wij toch zouden
crashen. Het vliegtuig maakte een perfecte buik
landing op het water en bleef in eerste instantie
keurig drijven. We activeerden snel de reddings
vlotten en gingen aan boord. Er was nog genoeg
tijd om jerrycans met water uit het vliegtuig te
halen. De noodradio was helaas vernield door
vijandelijk vuur. Het vliegtuig bleef nog 20 mi
nuten drijven. De navigator dacht dat we binnen
een afstand van 10 mijl van de Engelse kust wa
ren. Na anderhalf uur roeien hoorden we vlieg-
MC CALL
NELSON H
O 734715
-24-
Historische Vereniging Wieringen "Op de Höögte" 27s jaargang nr. 3 - 2015