De vliegtuigen, de missies en de bemanningen: T 2723: B-17G 'Paper Doll', serie nr. 42-3345. Datum: 28 juli 1943 Doel: Focke-Wulf vliegtuigfabrieken in Ochsersleben (bij Magdeburg) T 5262: B-17G 'Carrie B', serie nr. 43-38187. Datum: 16 februari 1945 Doel: Spoorweg rangeercomplex Gelsenkirchen Met de gegevens van het Verliesregister als basis was op internet veel informatie te vinden over de vliegtuigen en de bemanningen. Ik heb geprobeerd dit in de volgende verhalen samen te vatten. B-17G 'Paper Doll'- Missie Ochsersleben Pilot 1st Lt. E.R. Deshotels Co-Pilot 2nd Lt. O.B. Prichard Navigator 2nd Lt. L. D'Adessio Bombardier 2nd Lt. N.H.Mc Call Engineer T/Sgt. H. Hudson jr. Radio operator T/Sgt. W.E. Bolton Afb Airgunner S/Sgt. R.G. Hallenbeckjr. Airgunner S/Sgt. K.E. Godfrey Airgunner Sgt. G.A. Ganem Airgunner S/Sgt. A.B. Farrow Aantekeningen van Nelson Heisier McCall (Heis), bommenrichter van de 'Paper Doll': Snetterton Heath, England 28 juli 1943. Het doel op deze dag waren de Focke-Wulf vlieg tuigfabrieken in Ochsersleben. Vanaf de start hadden we al proble men. Het formeren van 'groups' en 'wings' ver liep heel slecht doordat de wolkenformaties veel hoger waren dan voorspeld. Uiteindelijk belandden we in de staart van de formatie. Ons jagersescorte had te weinig vliegbereik en moest bij de Neder landse kust al omke ren. Daarna kregen we te maken met intensieve aanvallen van Duitse jagers. Vlak bij het doel werd één van onze mo toren door Flak uitgeschakeld. We kozen ervoor om toch door te gaan in de wetenschap dat we veiliger waren onder de dekking van de bewa pening van de omringende vliegtuigen. Op de terugweg verloren we nog een motor zonder te weten wat de oorzaak was. We konden nog te weinig snelheid maken en moesten de formatie verlaten. Hierdoor werden we een gemakkelijke prooi voorde jagers. Vlak bij de kust werd de pro peller van de derde motor beschadigd door vij andelijk vuur. Onze laatste motor verloor steeds meer vermogen. We beseften dat we geen schijn van kans hadden om de 80 mijl Noordzee tussen de kust en Engeland te overbruggen. We zaten nog op 7000 meter en hoopten de kist in de buurt van de Engelse kust op het water neer te zetten. We werden echter beschoten door twee Duitse jagers, het vliegtuig liep nog meer schade op en zowel de piloot Deshotels als ik raakten aan de voet gewond door granaatscherven. We wisten één van de jagers neer te schieten en de overgebleven jager keerde om. Hij had waarschijnlijk onvoldoende brandstof om nog verder te volgen en wist dat wij toch zouden crashen. Het vliegtuig maakte een perfecte buik landing op het water en bleef in eerste instantie keurig drijven. We activeerden snel de reddings vlotten en gingen aan boord. Er was nog genoeg tijd om jerrycans met water uit het vliegtuig te halen. De noodradio was helaas vernield door vijandelijk vuur. Het vliegtuig bleef nog 20 mi nuten drijven. De navigator dacht dat we binnen een afstand van 10 mijl van de Engelse kust wa ren. Na anderhalf uur roeien hoorden we vlieg- MC CALL NELSON H O 734715 -24- Historische Vereniging Wieringen "Op de Höögte" 27s jaargang nr. 3 - 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2015 | | pagina 26