Visserijonderzoekschip
Warreen
Uitbaggeren van de
haven van Fremantle
De Narrows Brug en de
Wyndham Haven Diep-
waterpier
Kestrel Mannina, officieel
Erkend Vissersboot,
Fremantle, Reg. Nr. 327
Historische Vereniging Wieringen "Op de Hoogte" 25e jaargang nr. 4 - 2013
Het schip de Warreen, waar
van de naam -de zee- betekent,
werd op de Williamstownwerf in
Melbourne gebouwd. De Warreen
werd in mei 1938 in dienst gesteld
als een 28 voet motorschip met een
215 pk dieselmotor en een 28 pk
hulpmotor. De Warreen werd in de
perioden 1938-1942 en 1947-1951
voor onderzoek ingezet op tonijn,
pelser, horsmakreel, barracuda,
Australische zalm, de chemische en
fysische oceanografie, hydrografie
en plankton. En was uitgerust met
een automatische dieptemeter, ap
paratuur voor hydrografisch- en
plankton onderzoek. De Warreen
was ook een veteraan uit WO II,
ze was gedetacheerd bij de Ko
ninklijke Australische Marine voor
diensten in Nieuwe Guinea. De
Warreen deed voorts mee met de
Monte Bello atoombomproef en
werd buiten dienst gesteld in 1951.
In die tijd werkte Simon samen met
Kapitein C.E. Pedersen, die op de
een of andere manier zo'n beetje
zijn mentor werd voor wat betreft
zijn leven op zee.
Simon werkte vervolgens van
23 februari 1953 tot 20 juni 1956
als kapitein op de HAM 745 (mo
tor tankschip) en de HAM 418 (lo
dingsvaartuig) van de in Zuid-Afrika
gevestigde Hollandse Aanneming
Maatskappij. De HAM had een
contract voor het uitdiepen van de
buitenhaven van Fremantle door
de belemmering van de Parmelia
Bank bij Fremantle en Kwinana te
verwijderen, waardoor diepsteken
de schepen de faciliteiten van de
in ontwikkeling zijnde industriële
haven van Kwinana zouden kunnen
bereiken.
De volgende baan van Simon
was schipper op een tender (Wiki-
pedia: Onder een tender verstaan
we een schip dat van oudsher dien
de om post en passagiers met hun
handbagage naar een op stroom
of op de rede liggend zeeschip te
vervoeren, red.), de Myrtle, dat on
derdeel was van de afdeling havens
en rivieren van het Departement
van Openbare Werken van de re
gering van de staat West Australië
en bezig was met de bouw van de
Narrows Bridge, de brug over de
rivier Swan tussen Perth en South
Perth. De brug werd afgebouwd en
in gebruik genomen in 1959. De
diepwaterpier in Wyndham, West
Australië, voor de verscheping van
rundvee was een ander project
waar hij mee te maken had voor
dezelfde instantie als boven. Dit
project liep van 20 mei 1959 tot 13
december 1961. Zoals gezegd was
Simon de schipper van de Myrtle,
een tender voor het positioneren
van bakken en drijvende construc
ties voor dit bouwwerk. Om de fi
nanciën van de familie op peil te
houden werkte Simon aan verschil
lende andere projecten, zoals die
voor visserijonderzoek en het con
structiewerk. Zijn echte passie was
het werken met kleine schepen,
daarin was hij een expert.
Wat hierna volgde was het
hoogtepunt van Simons' werkzame
leven. Hij werd de eigenaar en kapi
tein van zijn schip de Kestrel Man
nina LFBF-327 en hij begon in 1962
met de verbouw van deze voor de
parelvisserij gebruikte logger, tot
een boot voor de vangst van "cray
Kreeft
fish" (kreeften) voor eigen reke
ning. In het vooronder bouwde hij
bedden met daaronder bergruimte
voor droge goederen. Er was onge
veer twee ton vers water aan boord
evenals een kookgelegenheid op
gas. In het midden stonden de die
selmotor en de brandstoftanks. Si
mon was een behoudend man die
zich voorbereidde op de officiële
start van het vangstseizoen 1962
1963, vanaf begin november (dan
is het zomer in Australië) met maar
een klein kapitaaltje. Simon maakte
zelf zowat alles wat voor de vangst
nodig was. Hij maakte zijn eigen
kreeftenfuiken. De tenen hiervoor
Simon Halfweeg
-20-