i ,,k -29- 5 Juli 1947 a 0509 Plaatskaart. Links het gedeelte voor kinderen Zo blijkt uit een contract van februari 1939 dat ook de TESO betrokken was bij de dienst, niet met een eigen boot maar bij de afhandelingen in de haven van Oudeschild, zoals hulp bij het meren en ontmeren en de verkoop van plaats bewijzen. In dat jaar had men nog een eerste en tweede klasse, in de eesrte klas kon men toen voor 75 cent en in de tweede voor 50 cent met de boot van Den Oever naar Texel, een retour kostte een gulden. In het voorjaar van 1947 besluiten Doeksen en Koppe de dienst te hervatten, op nieuw met medewerking van de TESO. Het is de bedoeling de dienst van 9 juli t/m 30 augustus uit te voeren met de NOORD-NEDERLAND van Doeksen en de IJSSELSTROOM van Kop pe. Aanvankelijk voeren de schepen niet verder dan Den Oever en lagen dan naast elkaar aan de zuidkant van de schutsluis. De passagiers moes ten overstappen, dat ging wel vlot maar ook de fietsen moesten worden overgezet en zeker op vrijdag en zaterdag was dat een ingewikkeld en tijdrovend proces. Men besloot dan ook al in be gin augustus om de schepen door te laten varen, wat een aanzienlijke tijdbesparing gaf. De dienst in de jaren 1938 en 1939 werd uitgevoerd met het raderstoomschip MINISTER KRAUS van Doeksen en de AMSTERDAM van Koppe. vervolg gegeven aan de dienst en wordt er be sloten om op maandag, dinsdag, vrijdag en za terdag te varen. Door de tijdwinst wegens het doorvaren van de schepen in Den Oever kon men later uit Am sterdam vertrekken en gaf men aansluiting op de treinen uit Dordrecht, Eindhoven en Arnhem. Bovendien had men een overeenkomst gesloten met de NS om gecombineerde plaatsbewijzen te verkopen op het traject Amsterdam- Enkhuizen, per spoor heen en per boot terug of omgekeerd. Men deed dus al het mogelijke om passagiers te trekken, maar achteraf gezien gaf het toch niet voldoende resultaat, want in een schrijven van 13 december 1948 beslist men dat de dienst in deze dagen niet meer rendabel is te maken en er wordt besloten de dienst op te heffen. Wat de reden is dat men te weinig passagiers trok is mij niet dui delijk. Het aanvankelijke overstappen in Den Oe ver heeft volgens mij de dienst geen goed gedaan en verder was het toch wel een lange reis van 's morgens om 8.30 uur uit Amsterdam om dan pas om 19.45 uur in Terschelling aan te komen. Ook het vertrek uit Terschelling om 7.30 uur lijkt mij aan de vroege kant, daarbij was de aankomst in Amsterdam om 18.45 uur. De lange reisduur geeft mij de indruk dat de schepen eigenlijk niet geschikt waren voor deze dienst, anders gezegd, de snelheid van de schepen was te laag. iPM _Ji- -r= ■iiiisTmiuiis. Raderstoomboot minister Kraus Vissers van Wieringen S' 1:1 flSËËlnlfliS^ Het boek van Cees Tijsen "Vis sers van Wie- ringen" is nog te koop voor €15,- bij de Historische vereniging Wie- ringen Reederij Koppe N.V. RETOUR SËIHDB" Datum afgifte van den Oever naar IN Geldig 1 dagen, dag van afgifte inbegrepen van Enkhuizen naar "Iff 1 H I) van Amsterdam naar "IC If II N.V. Reederij Doeksen In 1948 wordt er een m mm JÊÊ 1 R t i%7' i ipi|| j,--Ty.-* n 3 C. Tijsen •7 r: wTT x 1 HISTORISCHE VERENIGING WIERINGEN Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 25e jaargang nr. 2 - 2013

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2013 | | pagina 30