i ,,k
-29-
5 Juli 1947
a 0509
Plaatskaart. Links het gedeelte voor kinderen
Zo blijkt uit een contract van februari 1939 dat
ook de TESO betrokken was bij de dienst, niet
met een eigen boot maar bij de afhandelingen
in de haven van Oudeschild, zoals hulp bij het
meren en ontmeren en de verkoop van plaats
bewijzen. In dat jaar had men nog een eerste en
tweede klasse, in de eesrte klas kon men toen
voor 75 cent en in de tweede voor 50 cent met de
boot van Den Oever naar Texel, een retour kostte
een gulden. In het voorjaar van 1947 besluiten
Doeksen en Koppe de dienst te hervatten, op
nieuw met medewerking van de TESO. Het is de
bedoeling de dienst van 9 juli t/m 30 augustus
uit te voeren met de NOORD-NEDERLAND
van Doeksen en de IJSSELSTROOM van Kop
pe. Aanvankelijk voeren de schepen niet verder
dan Den Oever en lagen dan naast elkaar aan de
zuidkant van de schutsluis. De passagiers moes
ten overstappen, dat ging wel vlot maar ook de
fietsen moesten worden overgezet en zeker op
vrijdag en zaterdag was dat een ingewikkeld en
tijdrovend proces. Men besloot dan ook al in be
gin augustus om de schepen door te laten varen,
wat een aanzienlijke tijdbesparing gaf. De dienst
in de jaren 1938 en 1939 werd uitgevoerd met
het raderstoomschip MINISTER KRAUS van
Doeksen en de AMSTERDAM van Koppe.
vervolg gegeven aan de
dienst en wordt er be
sloten om op maandag,
dinsdag, vrijdag en za
terdag te varen. Door
de tijdwinst wegens
het doorvaren van de
schepen in Den Oever
kon men later uit Am
sterdam vertrekken en gaf men aansluiting op de
treinen uit Dordrecht, Eindhoven en Arnhem.
Bovendien had men een overeenkomst gesloten
met de NS om gecombineerde plaatsbewijzen te
verkopen op het traject Amsterdam- Enkhuizen,
per spoor heen en per boot terug of omgekeerd.
Men deed dus al het mogelijke om passagiers te
trekken, maar achteraf gezien gaf het toch niet
voldoende resultaat, want in een schrijven van 13
december 1948 beslist men dat de dienst in deze
dagen niet meer rendabel is te maken en er wordt
besloten de dienst op te heffen. Wat de reden is
dat men te weinig passagiers trok is mij niet dui
delijk. Het aanvankelijke overstappen in Den Oe
ver heeft volgens mij de dienst geen goed gedaan
en verder was het toch wel een lange reis van 's
morgens om 8.30 uur uit Amsterdam om dan
pas om 19.45 uur in Terschelling aan te komen.
Ook het vertrek uit Terschelling om 7.30 uur lijkt
mij aan de vroege kant, daarbij was de aankomst
in Amsterdam om 18.45 uur. De lange reisduur
geeft mij de indruk dat de schepen eigenlijk niet
geschikt waren voor deze dienst, anders gezegd,
de snelheid van de schepen was te laag.
iPM
_Ji- -r=
■iiiisTmiuiis.
Raderstoomboot minister Kraus
Vissers
van
Wieringen
S' 1:1
flSËËlnlfliS^
Het boek van
Cees Tijsen "Vis
sers van Wie-
ringen" is nog te
koop voor €15,-
bij de Historische
vereniging Wie-
ringen
Reederij Koppe N.V.
RETOUR
SËIHDB"
Datum
afgifte
van den Oever naar
IN
Geldig 1 dagen, dag van afgifte
inbegrepen
van Enkhuizen naar
"Iff 1 H I)
van Amsterdam naar
"IC
If II
N.V. Reederij Doeksen In 1948 wordt er een
m mm JÊÊ
1
R
t
i%7'
i ipi||
j,--Ty.-*
n 3
C. Tijsen
•7 r: wTT
x 1
HISTORISCHE VERENIGING WIERINGEN
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 25e jaargang nr. 2 - 2013