- 27 - Samenwerking met IJsclub Westerland Er werden in samenwerking met Westerland rit ten georganiseerd via het Wieringerrandkanaal. Als er zuidoostenwind was werd het ijs hobbelig, er werd dan water op het ijs gespoten met een grote pomp. Alleen bracht het meestal niet veel, want het water dat op het ijs werd gespoten, werd te zwaar en hierdoor zakte het ijs. Later werd dit met een brandweerpomp gedaan, waardoor het water beter verneveld kon worden. Op verschil lende plaatsen werden er gaatjes in het ijs van de Zuiderhaven gemaakt om het water omhoog te pompen, dit kon alleen bij lichte vorst, want vroor het te streng dan bevroren de slangen. Het mooiste was als het flink vroor, het na een paar dagen flinke vorst begon te dooien en daarna weer flink ging vriezen, dan werd het ijs mooi glad. David Louwerse heeft nooit in het bestuur ge zeten, maar was de vaste veger van de baan. Jan ging samen met David en Schelte Bijlsma op de fiets via het Wieringerrandkanaal naar Wester land over het ijs om de dikte van het ijs te me ten. Schelte had een bijl mee om hier en daar een gaatje te slaan. Op een keer viel Schelte lelijk met de fiets op het ijs en hij kon eigenlijk niet meer fietsen. De mannen besloten daarom de te rugreis over de weg te nemen. Het ijs was goed, behalve onder de bruggen, hier werd hout aan gebracht en daar moesten de schaatsers klunend onderdoor. Er werden ook wel kortebaan wedstrijden op het kanaal achter gemaal Leemans gehouden, omdat het ijs op de Zuiderhaven niet betrouwbaar was en achter gemaal Leemans wel een gladde baan lag. Ook toen gebeurde het wel dat er zes tot ze ven jaar geen ijs was, maar duurde de winter te lang, dan zag je dat de interesse voor het schaat sen toch ook afnam. Muziek van Schelte Bijlsma Schelte regelde de muziek voor de ijsbaan. Hij had een bandrecorder waarmee hij Duitse schla gers opnam. Hij had een band met twee uur mu ziek, hij kon dus een aardig deuntje weggeven. Rit naar Andijk Jan Luijt had een oude jeep, waarmee Herman Bodenstaf reed om de baan sneeuwvrij te maken. Voorop de jeep was een plaat ijzer gezet, om hier mee de sneeuw van de baan te schuiven. De ritten werden in samenwerking met IJsclub Andijk georganiseerd, Andijk schoof de ene helft van de ijsbaan sneeuwvrij en IJsclub Voorwaarts de andere kant. Toertocht naar Den Helder waarschijnlijk in 1963 De toertocht naar Den Helder voerde via het Amstelmeer, Balgzandkanaal, Noord-Hollands kanaal naar Den Helder. In Den Helder was een stempelpost, in de hoek van de Amsteldiepdijk/ Westerlanderweg en in Den Oever. Voor de deel nemers maakte het niet uit bij welke stempelpost zij zouden starten. Was er geen natuurijs dan kregen de leden de ge legenheid om met bussen naar het Thialf Ijsstadi on in Heerenveen te gaan. Bij thuiskomst werd er opgestoken in hotel Zomerdijk (toen Bootsman) en hotel De Haan om snert met roggebrood en spek te eten. De groep werd over beide hotels verdeeld, zodat ze allebei, "een graantje konden meepikken". In het verleden was hiervoor veel animo, maar tegenwoordig gaan de leden zelf regelmatig naar verschillende kunstijsbanen toe en loopt de animo om in clubverband naar de kunstijsbaan te gaan terug. Interview met Grie Rotgans-Omis 29 augustus 2011 Grie een met de hand geschreven boekje over Nan Rotgans (De man van Grie) Nederlands Kampioen Schaatssporter. Nan is ook een paar keer Noord-Hollands Kampioen geweest. Het gebeurde wel dat Nan niet mocht rijden, omdat de wedstrijd niet was aangemeld bij de Nederlandse Schaatsenrijdersbond. Het verve lende was dat hij dit dan soms pas te horen kreeg, als hij zijn schaatsen al had ondergebonden en soms dan voor niets van huis was gegaan. In de herinnering van Grie was er elke winter ijs. De ouders van Grie woonden twintig jaar bij de sluizen aan de Leemans, hier stapte ze dan zo op het ijs en reden via de Hofmanshaven (nu Zui derhaven) naar Den Oever. Ze weet nog goed dat haar ouders dan op de Gasthuissloot reden. Grie een klein meisje, toen ongeveer vier jaar zat dan boos achter het raam, omdat ze niet mee mocht. Als erop de Hofmanshaven geen ijs was of het ijs nog niet betrouwbaar was, reden ze op de Boe zem, een baan langs de Betonweg (nu N99) waar op een stuk onder water gelopen land dan een baan lag. Historische Vereniging Wieringen - IJsclub Voorwaarts Den Oever 1912-2012

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2012 | | pagina 28