- 121 -
Op de gevelsteen, nog steeds aanwezig, staat het
volgende:
Ao 1861 4 Sept.
van dit Gebouw
gelegd Door
Nicolaas Pott L"
Kleinzoon des Leeraars
Predikant gedurende die periode was ds.Nicolaas
Pott, gehuwd met deWieringse
Maartje Pelder. Opmerkelijk is, dat dit een "ge
mengd" huwelijk is, Maartje is rooms-katholiek.
Dit is kennelijk geen probleem, want ds. Pott is
gedurende 44 jaar voorganger van de doopsge
zinde gemeente Wieringen geweest, van 1824 -
1868.
Tijdens de bouw doen zijn er nog wat techni
sche problemen, die ook financiële consequen
ties hebben.
Het laatste wordt door de inspanningen van ds.
Pott opgelost, hij weet het ontbrekende geld bij
elkaar te krijgen. Na de eerst steenlegging is
het gebouw in december zo ver gevorderd, dat
het kan worden ingewijd. Bij deze gelegenheid
schenkt de gemeente een pendule aan ds. Pott,
als dank voor zijn vele inspanningen bij het reali
seren van de nieuwbouw.
De doopsgezinde vermaning te Hippolytushoef
Beschrijving van de
gebrandschilderde ramen in de
Doopsgezinde kerk van
Wieringen
De ramen zijn in het jaar 1938 aangebracht door
de firma Bogtman uit Haarlem.
In het raam links van de preekstoel staat de duif
afgebeeld, symbool van de Heilige Geest. In de
geschiedenis van de doop van Jezus in de Jor-
daan, daalde de Geest neer in de gedaante van
een duif. De Heilige Geest werd in verband ge
bracht met een duif, omdat in de oude oosterse
belevingswereld de duif de zielevogel was. Als
iemand overleed stelde men zich voor dat het le
ven de mens verliet als een vogel. Rechts van de
preekstoel is en lamp afgebeeld, in dit geval een
olielamp. De lamp heeft als symbool veel beteke
nissen, maar door de plaats naast de preekstoel
zou het hier heel goed als betekenis kunnen heb
ben van woord van God; of zoals in de psalm
staat; "Uw woord is een lamp voor mijn voet."
Verdere betekenissen zijn: Het licht van God dat
de duisternis verdrijft en teken van waakzaam
heid.
In vier ramen staan gevleugelde wezens afge
beeld: Een adelaar, een mens met vleugels een
stier en een leeuw. Deze vier gestalten gaan te
rug op een visioen in Openbaringen, dat op zijn
beurt weer teruggaat op een visioen van de pro
feet Ezechiël. Zij belichamen de zichtbare hoog
tepunten van de schepping. De leeuw als de
lichamelijke kracht, de stier als de scheppings
kracht, de adelaar als de snelheid en de mens als
de geest. Omdat naar oosterse opvatting de hele
schepping een spiegelbeeld is van God, symboli
seren de gestalten ook de vier belangrijkste we
zenstrekken van God.
De leeuw zijn macht, de stier zijn scheppings
kracht, de scherpe blik van de adelaar, zijn alwe
tendheid en de mens zijn goddelijke wil.
In de Bijbel uitleg van de eerste christenen wer
den deze gestalten al spoedig geïdentificeerd
met de vier evangelisten. Mattheüs begint zijn
evangelie met de vermelding van de menselijke
afkomst van Jezus, zijn symbool heeft daarom het
aangezicht van een mens. Marcus vangt aan met
Johannes de Doper "de roepende in de woestijn.
Daarom heeft Marcus de leeuw als attribuut.
Lucas spreekt aan het begin van het offer dat
Zacharias, de vader van Johannes de Doper, in
de tempel brengt. Dit wordt weergegeven met
de afbeelding van het rund. Johannes gebruikt
IS DE EERSTE STEEN
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 23e jaargang nr. 4 - 2011