- 121 - Op de gevelsteen, nog steeds aanwezig, staat het volgende: Ao 1861 4 Sept. van dit Gebouw gelegd Door Nicolaas Pott L" Kleinzoon des Leeraars Predikant gedurende die periode was ds.Nicolaas Pott, gehuwd met deWieringse Maartje Pelder. Opmerkelijk is, dat dit een "ge mengd" huwelijk is, Maartje is rooms-katholiek. Dit is kennelijk geen probleem, want ds. Pott is gedurende 44 jaar voorganger van de doopsge zinde gemeente Wieringen geweest, van 1824 - 1868. Tijdens de bouw doen zijn er nog wat techni sche problemen, die ook financiële consequen ties hebben. Het laatste wordt door de inspanningen van ds. Pott opgelost, hij weet het ontbrekende geld bij elkaar te krijgen. Na de eerst steenlegging is het gebouw in december zo ver gevorderd, dat het kan worden ingewijd. Bij deze gelegenheid schenkt de gemeente een pendule aan ds. Pott, als dank voor zijn vele inspanningen bij het reali seren van de nieuwbouw. De doopsgezinde vermaning te Hippolytushoef Beschrijving van de gebrandschilderde ramen in de Doopsgezinde kerk van Wieringen De ramen zijn in het jaar 1938 aangebracht door de firma Bogtman uit Haarlem. In het raam links van de preekstoel staat de duif afgebeeld, symbool van de Heilige Geest. In de geschiedenis van de doop van Jezus in de Jor- daan, daalde de Geest neer in de gedaante van een duif. De Heilige Geest werd in verband ge bracht met een duif, omdat in de oude oosterse belevingswereld de duif de zielevogel was. Als iemand overleed stelde men zich voor dat het le ven de mens verliet als een vogel. Rechts van de preekstoel is en lamp afgebeeld, in dit geval een olielamp. De lamp heeft als symbool veel beteke nissen, maar door de plaats naast de preekstoel zou het hier heel goed als betekenis kunnen heb ben van woord van God; of zoals in de psalm staat; "Uw woord is een lamp voor mijn voet." Verdere betekenissen zijn: Het licht van God dat de duisternis verdrijft en teken van waakzaam heid. In vier ramen staan gevleugelde wezens afge beeld: Een adelaar, een mens met vleugels een stier en een leeuw. Deze vier gestalten gaan te rug op een visioen in Openbaringen, dat op zijn beurt weer teruggaat op een visioen van de pro feet Ezechiël. Zij belichamen de zichtbare hoog tepunten van de schepping. De leeuw als de lichamelijke kracht, de stier als de scheppings kracht, de adelaar als de snelheid en de mens als de geest. Omdat naar oosterse opvatting de hele schepping een spiegelbeeld is van God, symboli seren de gestalten ook de vier belangrijkste we zenstrekken van God. De leeuw zijn macht, de stier zijn scheppings kracht, de scherpe blik van de adelaar, zijn alwe tendheid en de mens zijn goddelijke wil. In de Bijbel uitleg van de eerste christenen wer den deze gestalten al spoedig geïdentificeerd met de vier evangelisten. Mattheüs begint zijn evangelie met de vermelding van de menselijke afkomst van Jezus, zijn symbool heeft daarom het aangezicht van een mens. Marcus vangt aan met Johannes de Doper "de roepende in de woestijn. Daarom heeft Marcus de leeuw als attribuut. Lucas spreekt aan het begin van het offer dat Zacharias, de vader van Johannes de Doper, in de tempel brengt. Dit wordt weergegeven met de afbeelding van het rund. Johannes gebruikt IS DE EERSTE STEEN Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 23e jaargang nr. 4 - 2011

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2011 | | pagina 30