Werden er op het jacht
en de petroleummo-
torboot vrijwel alleen
post/postpakketten en
passagiers vervoerd, op
de nu in de vaart ge
komen boot kon men
nu gezien de laadboom
ook diverse zwaardere
goederen vervoeren
zoals vee en grote kis
ten. Bovendien had
het schip een laadruim
tussen de voorste kajuit
en de machinekamer.
Laden en lossen was
ook geen probleem nu
er zowel in De Haukes
als in Van Ewijcksluis
goede mogelijkheden
waren om fatsoenlijk
aan af te nieren.
Waar de laadboom ook
goed van pas kwam
blijkt uit het volgende
bericht uit een regio
nale courant van 17
november 1922.
Van Ewijcksluis.
De vrachtwagen van D.
Waiboer stond te wach
ten op de Postboot van
Wieringen. Nog was
de boot niet aan wal
of de voerman zou wa
gen en paarden even
slaags plaatsen. Door
het draaien haalden de
leidsels strak aan, de
paarden drongen ach
teruit en in minder dan
geen tijd lag voertuig
en paarden tussen boot
en steiger. Meteen wer
den vanuit een bootje
de strengen doorgesne
den terwijl anderen de
koppen van de paarden
boven water hielden en
schipper Baijs de wa
gen in de hoogte hees.
Men wist de paarden
De postwagen voor vervoer van post en passagiers van en naar De Haukes. Het was niet
alleen hoe kom ik aan de overkant maar ook hoe kom ik in De Haukes. Dat kon per
postwagen of per fiets als men die had en zo niet dan te voet. Op de achtergrond links de
visafslag en in het midden het huis van de havenmeester. In het midden Joh. Baijs met de
postzakken en op de voorgrond zijn hondje Beppie.
De in 1912 in de vaart gekomen Postboot afgemeerd aan de vaste ligplaats in De Haukes.
De passagiers zijn reeds aan boord en het schip ligt klaar voor vertrek.
Ook hier is de Postboot klaar voor vertrek, veel passagiers aan boord en een grote belang
stelling op de kade.
Historische Vereniging Wieringen - De honderdjarige "Postboot" van Wieringen - juni 2011