03 3 US, STOOMTRAM, STOOMTREIN, ELEKTRISCHE TREIN - 40 - door Bob Gorter Een reis met openbaar vervoer van Den Oever en Hippolytushoef naar Amsterdam op dinsdag 16 mei 1933. Laatst kwam ik in het archief van de Historische Vereniging Wieringen een dienstregeling van de spoorwegen tegen: "Officieele reisgids Neder- landsche Spoorwegen, Groote Uitgave", met in gang van maandag 15 mei 1933. Altijd leuk om in een dergelijk oud boekje te bladeren, informa tie te krijgen over verdwenen lijnen en treinen en hoe het openbaar vervoer in die tijd was gere geld. Tot mijn verbazing stond er ook de dienst regeling in van de stoomtram Van Ewijclcsluis- Schagen en de aansluiting daarop van de bus uit Hippolytushoef. Aanleiding voor mij om daar eens verder naar te kijken. Ik neem als voorbeeld een reis van Hippolytushoef naar Amsterdam op dinsdag 16 mei 1933. De bus kwam uit Den Oever, vertrek om 06.40 uur. Om 06.55 uur vertrok hij uit Hippolytus hoef. Hoe laat deze bus bij Van Ewijcksluis kwam is niet vermeld, in ieder geval aansluitend op de vertrektijd van de stoomtram. Van het station Van Ewijcksluis vertrok de tram om 07.19 uur. Na een stop in Wieringerwaard (om 07.34 uur) ar riveerde hij om 7.50 uur bij het treinstation van Schagen. Daar begon om 08.01 uur de treinreis met de stoomtrein die uit Den Helder kwam. Deze trein ging niet verder dan Alkmaar, aan komst 08.21 uur. De rest van de reis was met een moderner type vervoer, de elektrische trein, een zogenaamde 'blokkendoos'. Die trein vertrok om 08.27 uur uit Schagen en arriveerde via de Hem- brug (de tunnel was er nog niet) te Amsterdam Centraal om 08.58 uur. Vanuit Hippolytushoef was de totale reisduur dus twee uur en drie mi nuten. Als die reis vandaag zou worden gemaakt, gaat het een beetje anders: met de bus naar sta tion Anna Paulowna en dan de Intercity naar Amsterdam, reisduur totaal één uur en veertig minuten. Als we de oude reis bekijken, met de stoomtram en extra overstappen, valt op deze reis maar 23 minuten langer duurde. En dat voor zolang geleden! De stoomtram Van Ewijclcsluis-Schagen maakte de laatste rit op 31 december 1934. Een laatste bloeiperiode was de aanleg van de Afsluitdijk. Er werden toen veel materialen per tram vervoerd. De lijn had een normale spoorbreedte. Eén van de locomotieven was van hetzelfde type als 'Bel- lo', die nu oude trams vervoert op de museum- lijn Hoorn-Medemblik. De laatste rit van de stoomtram 71 Pm X X X x i x X i X X X X X X X X X X X X X X X X X Dienstregeling (Den Oever, Hippolytushoef) Van Ewijcksluis. Wieringerwaard, Schagen Stoomtramdienst VAN EWIJCKSLUIS—SCHAGEN. den Oever t Autobus tot nadere V Hippolytushoefj' aankondiging. 6 40 6 55 U 00 U S 15 ^10 00 15 11 45 12 00 <5£14 45 $15 00 18 35 18 50 van EwijcksiuisV Oostpolder Kerkweg Drie Molens Wieringerwaard Kruisweg. Westfriescliediik Barsingerhorn Haringhuizen-Barsingerhorn SchagenA 7 19 V 7 50 u 8 39 8 54 u 910 10 38 10 53 V 1109 12 24 12 39 12 55 15 22 15 40 16 01 17 52 18 08 19 15 19 33 19 54 21 05 21 20 21 36 f23 37 f23 49 u Alléén Donderdags en op Woensdag 24.V., doch niet op Hemelvaartsdag (25.V.) (Markttrein zie bladz. 5). Historische Vereniging Wieringen - "Op de Höögte" - 23e jaargang nr. 2 - 2011

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2011 | | pagina 13