03
3
US, STOOMTRAM, STOOMTREIN, ELEKTRISCHE TREIN
- 40 -
door Bob Gorter
Een reis met openbaar vervoer van Den Oever en Hippolytushoef naar Amsterdam op dinsdag 16
mei 1933.
Laatst kwam ik in het archief van de Historische
Vereniging Wieringen een dienstregeling van de
spoorwegen tegen: "Officieele reisgids Neder-
landsche Spoorwegen, Groote Uitgave", met in
gang van maandag 15 mei 1933. Altijd leuk om
in een dergelijk oud boekje te bladeren, informa
tie te krijgen over verdwenen lijnen en treinen en
hoe het openbaar vervoer in die tijd was gere
geld. Tot mijn verbazing stond er ook de dienst
regeling in van de stoomtram Van Ewijclcsluis-
Schagen en de aansluiting daarop van de bus uit
Hippolytushoef. Aanleiding voor mij om daar
eens verder naar te kijken. Ik neem als voorbeeld
een reis van Hippolytushoef naar Amsterdam op
dinsdag 16 mei 1933.
De bus kwam uit Den Oever, vertrek om 06.40
uur. Om 06.55 uur vertrok hij uit Hippolytus
hoef. Hoe laat deze bus bij Van Ewijcksluis kwam
is niet vermeld, in ieder geval aansluitend op de
vertrektijd van de stoomtram. Van het station Van
Ewijcksluis vertrok de tram om 07.19 uur. Na
een stop in Wieringerwaard (om 07.34 uur) ar
riveerde hij om 7.50 uur bij het treinstation van
Schagen. Daar begon om 08.01 uur de treinreis
met de stoomtrein die uit Den Helder kwam.
Deze trein ging niet verder dan Alkmaar, aan
komst 08.21 uur. De rest van de reis was met een
moderner type vervoer, de elektrische trein, een
zogenaamde 'blokkendoos'. Die trein vertrok om
08.27 uur uit Schagen en arriveerde via de Hem-
brug (de tunnel was er nog niet) te Amsterdam
Centraal om 08.58 uur. Vanuit Hippolytushoef
was de totale reisduur dus twee uur en drie mi
nuten. Als die reis vandaag zou worden gemaakt,
gaat het een beetje anders: met de bus naar sta
tion Anna Paulowna en dan de Intercity naar
Amsterdam, reisduur totaal één uur en veertig
minuten. Als we de oude reis bekijken, met de
stoomtram en extra overstappen, valt op deze
reis maar 23 minuten langer duurde. En dat voor
zolang geleden!
De stoomtram Van Ewijclcsluis-Schagen maakte
de laatste rit op 31 december 1934. Een laatste
bloeiperiode was de aanleg van de Afsluitdijk. Er
werden toen veel materialen per tram vervoerd.
De lijn had een normale spoorbreedte. Eén van
de locomotieven was van hetzelfde type als 'Bel-
lo', die nu oude trams vervoert op de museum-
lijn Hoorn-Medemblik.
De laatste rit van de stoomtram
71
Pm
X
X
X
x
i x
X
i X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Dienstregeling (Den Oever, Hippolytushoef) Van Ewijcksluis. Wieringerwaard, Schagen
Stoomtramdienst
VAN EWIJCKSLUIS—SCHAGEN.
den Oever t Autobus tot nadere V
Hippolytushoefj' aankondiging.
6 40
6 55
U 00
U S 15
^10 00
15
11 45
12 00
<5£14 45
$15 00
18 35
18 50
van EwijcksiuisV
Oostpolder
Kerkweg
Drie Molens
Wieringerwaard
Kruisweg.
Westfriescliediik
Barsingerhorn
Haringhuizen-Barsingerhorn
SchagenA
7 19
V
7 50
u 8 39
8 54
u 910
10 38
10 53
V
1109
12 24
12 39
12 55
15 22
15 40
16 01
17 52
18 08
19 15
19 33
19 54
21 05
21 20
21 36
f23 37
f23 49
u Alléén Donderdags en op Woensdag 24.V., doch niet op Hemelvaartsdag (25.V.) (Markttrein zie bladz.
5).
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Höögte" - 23e jaargang nr. 2 - 2011