-26-
Weermacht. En dan het grafkistenprobleem,
geen hout voorhanden en timmerlieden die het
onderste uit de kan wilden. De Directie derWie-
ringermeer stelt voor uit drijfhout kisten te ma
ken, dit voorstel wordt afgewezen. Het bestuur
wist de hand te leggen op een partij hout en heeft
daardoor nog hele kisten kunnen verstrekken.
Toen de oorlog in 1945 voorbij was, kon wor
den vastgesteld dat de vereniging ongeschokt de
oorlog doorstaan had. De afgelopen jaren was
het beleid gericht op louter voortbestaan. Door
de grote toevloed van mensen naar Wieringen is
het aantal sterfgevallen duidelijk hoger. Lag het
voorheen jaarlijks onder de 50, nu 68 waarvan
33 niet leden. Een nieuw tijdperk kondigde zich
aan. De eerste maatregel welke genomen werd,
was de grafkistenverkoop door de vereniging. De
plaatselijk timmerlieden waren hiertegen zeer
gekant en hebben meermalen vergeefs gepro
beerd dit besluit terug te draaien. Het bedrijf H.
Boon te Enkhuizen wordt de leverancier. Na de
oorlog, net als in zoveel zaken, veranderde ook
de ontwikkeling wat betreft de uitvoering van
de begrafenissen. Oude vormen verdwenen, en
nieuwe vormen kwamen naar voren. De vereni
ging wilde uitbreiden, het ging over tot het ver
strekken van kisten, grafstenen en verzekeringen
als ongeval en ziekte verzekering voor personeel.
De staat van de lijkwagen te Stroe is zodanig dat
herstel bijna niet mogelijk is, van de wagen van
Westerland dienden de kleden nodig vernieuwd
te worden en één wagen was te weinig waarop
wordt besloten beide lijkwagens in 1948 plaats te
laten maken voor de lijkauto. Dan volgt de vraag
is er wel iemand die ermee kan rijden? De heren
Gerben Dijkstra en Jaap Mooi blijken in het bezit
te zijn van een bewijs van rijvaardigheid. Beide
bieden aan om gratis te rijden en de garage van
Mooi wordt voor de auto verbouwd. De grafkis
ten werden in moderne fabrieken vervaardigd, en
de in- en verkoop werd in handen van de vereni
ging gelegd. Een gebouw waaruit en waarin al
les wat de vereniging betrof gebeuren kon, werd
aangekocht. Het onderhoud van de graven wordt
een probleem, vooral van de graven waarvan de
nabestaanden niet op Wieringen wonen of van
kinderloze echtparen. Jaap Mooi biedt zich aan
om deze graven voor een kleine vergoeding van
7,50 per jaar te onderhouden. Ook wordt Mooi
in 1949 belast, na het ontslag van Dijkstra, met
de algehele leiding.
Vele vraagstukken dienen zich door de jaren heen
aan, de eis van een gediplomeerde uitvoerder, in
menging van overheidszijde, concurrentie en de
crematiegedachte en het voor Wieringen, nog al
tijd, zo belangrijke vraagstuk van de veroudering
van de bevolking. Wieringen heeft van oudsher
een vooruitstrevende vereniging met vooruitstre
vende bestuurders, mensen die een schakel zijn
voor de gemeenschap en nieuwe initiatieven, ook
binnen de federatie, durven aangeven. Steeds
was het streven van de vereniging erop gericht
dat de uitvoering van de begrafenissen te verbe
teren. In 1952 werden vloerkleden, katafalk en
sluiers aangeschaft. De opbaring van de overle
dene in de huiskamers werd hierdoor belangrijk
verbeterd.
De bestuurders lieten niets na om de dienstver
lening tegenover de leden zoveel mogelijk te ver
groten. Als één van de vele vooruitstrevende ac
tiviteiten kocht de vereniging in 1954 een eigen
verenigingsgebouw aan, Het Eigen Gebouw aan
Parallelweg langs de Rijksstraatweg. Het gebouw
werd gekocht van de plaatselijke Sociaal Demo
cratische Arbeiderspartij, die het begin jaren '30
met eigen middelen en vrijwilligers neerzette.
Iedere zondag had de beheerder koffie voor het
publiek van het voetbalveld dat er vroeger naast
lag. De naam van het gebouw is in ere gehou
den. De mogelijkheden voor uitvoering van uit
vaarten vanuit een eigen gebouw was geschapen
en een eigen opslagplaats en garage waren ver
kregen. In 1960 ging een lang gekoesterde wens
ging in vervulling. Door het aanbouwen van een
opbaargelegenheid was het Eigen Gebouw vol
tooid, de uitvaart kon vanaf die tijd in een nog
passender sfeer plaatsvinden. In dat zelfde jaar
moest de oude lijkauto, die in 1948 tweedehands
was aangekocht van de heer H. Beukema, wor
den vervangen. Een gebruikte stationcar werd
aangekocht, deze kon met een kleine aanpassing
pasklaar gemaakt worden voor lijkauto.
Vele mensen zijn decennia lang in dienst geweest
bij de vereniging: C.Tijsen, Simon Kuit, Jan Ver
meulen, Gerben Dijkstra, Jaap Mooi, Nicolaas
Boersen en Katrinus Hille. Allen hebben als lei
ders en voorlopers bij de begrafenissen hun deel
bijgedragen. Enkele bodes: C. Tijsen, Wester
land; G. Vink, Hippolytushoef; G. Dijkstra, Den
Oever; Bloemendal, J. Mol, S. Kuit, Jb. Kuit
Overige bestuursleden: N. Breed, Rotgans, D.
Minnes, G. Dirks, C. Vermeulen, P. Dirks, H.
Stubbe, Freek Bontkes (voorzitter vanaf 1943),
C. Boersen.
Het afscheid van Jaap Mooi, het notulenboek no
teert in 1954 het volgende:
...Dit jaar is een van de belangrijkste jaren sinds
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 23e jaargang nr. 1 - 2011