-26- Weermacht. En dan het grafkistenprobleem, geen hout voorhanden en timmerlieden die het onderste uit de kan wilden. De Directie derWie- ringermeer stelt voor uit drijfhout kisten te ma ken, dit voorstel wordt afgewezen. Het bestuur wist de hand te leggen op een partij hout en heeft daardoor nog hele kisten kunnen verstrekken. Toen de oorlog in 1945 voorbij was, kon wor den vastgesteld dat de vereniging ongeschokt de oorlog doorstaan had. De afgelopen jaren was het beleid gericht op louter voortbestaan. Door de grote toevloed van mensen naar Wieringen is het aantal sterfgevallen duidelijk hoger. Lag het voorheen jaarlijks onder de 50, nu 68 waarvan 33 niet leden. Een nieuw tijdperk kondigde zich aan. De eerste maatregel welke genomen werd, was de grafkistenverkoop door de vereniging. De plaatselijk timmerlieden waren hiertegen zeer gekant en hebben meermalen vergeefs gepro beerd dit besluit terug te draaien. Het bedrijf H. Boon te Enkhuizen wordt de leverancier. Na de oorlog, net als in zoveel zaken, veranderde ook de ontwikkeling wat betreft de uitvoering van de begrafenissen. Oude vormen verdwenen, en nieuwe vormen kwamen naar voren. De vereni ging wilde uitbreiden, het ging over tot het ver strekken van kisten, grafstenen en verzekeringen als ongeval en ziekte verzekering voor personeel. De staat van de lijkwagen te Stroe is zodanig dat herstel bijna niet mogelijk is, van de wagen van Westerland dienden de kleden nodig vernieuwd te worden en één wagen was te weinig waarop wordt besloten beide lijkwagens in 1948 plaats te laten maken voor de lijkauto. Dan volgt de vraag is er wel iemand die ermee kan rijden? De heren Gerben Dijkstra en Jaap Mooi blijken in het bezit te zijn van een bewijs van rijvaardigheid. Beide bieden aan om gratis te rijden en de garage van Mooi wordt voor de auto verbouwd. De grafkis ten werden in moderne fabrieken vervaardigd, en de in- en verkoop werd in handen van de vereni ging gelegd. Een gebouw waaruit en waarin al les wat de vereniging betrof gebeuren kon, werd aangekocht. Het onderhoud van de graven wordt een probleem, vooral van de graven waarvan de nabestaanden niet op Wieringen wonen of van kinderloze echtparen. Jaap Mooi biedt zich aan om deze graven voor een kleine vergoeding van 7,50 per jaar te onderhouden. Ook wordt Mooi in 1949 belast, na het ontslag van Dijkstra, met de algehele leiding. Vele vraagstukken dienen zich door de jaren heen aan, de eis van een gediplomeerde uitvoerder, in menging van overheidszijde, concurrentie en de crematiegedachte en het voor Wieringen, nog al tijd, zo belangrijke vraagstuk van de veroudering van de bevolking. Wieringen heeft van oudsher een vooruitstrevende vereniging met vooruitstre vende bestuurders, mensen die een schakel zijn voor de gemeenschap en nieuwe initiatieven, ook binnen de federatie, durven aangeven. Steeds was het streven van de vereniging erop gericht dat de uitvoering van de begrafenissen te verbe teren. In 1952 werden vloerkleden, katafalk en sluiers aangeschaft. De opbaring van de overle dene in de huiskamers werd hierdoor belangrijk verbeterd. De bestuurders lieten niets na om de dienstver lening tegenover de leden zoveel mogelijk te ver groten. Als één van de vele vooruitstrevende ac tiviteiten kocht de vereniging in 1954 een eigen verenigingsgebouw aan, Het Eigen Gebouw aan Parallelweg langs de Rijksstraatweg. Het gebouw werd gekocht van de plaatselijke Sociaal Demo cratische Arbeiderspartij, die het begin jaren '30 met eigen middelen en vrijwilligers neerzette. Iedere zondag had de beheerder koffie voor het publiek van het voetbalveld dat er vroeger naast lag. De naam van het gebouw is in ere gehou den. De mogelijkheden voor uitvoering van uit vaarten vanuit een eigen gebouw was geschapen en een eigen opslagplaats en garage waren ver kregen. In 1960 ging een lang gekoesterde wens ging in vervulling. Door het aanbouwen van een opbaargelegenheid was het Eigen Gebouw vol tooid, de uitvaart kon vanaf die tijd in een nog passender sfeer plaatsvinden. In dat zelfde jaar moest de oude lijkauto, die in 1948 tweedehands was aangekocht van de heer H. Beukema, wor den vervangen. Een gebruikte stationcar werd aangekocht, deze kon met een kleine aanpassing pasklaar gemaakt worden voor lijkauto. Vele mensen zijn decennia lang in dienst geweest bij de vereniging: C.Tijsen, Simon Kuit, Jan Ver meulen, Gerben Dijkstra, Jaap Mooi, Nicolaas Boersen en Katrinus Hille. Allen hebben als lei ders en voorlopers bij de begrafenissen hun deel bijgedragen. Enkele bodes: C. Tijsen, Wester land; G. Vink, Hippolytushoef; G. Dijkstra, Den Oever; Bloemendal, J. Mol, S. Kuit, Jb. Kuit Overige bestuursleden: N. Breed, Rotgans, D. Minnes, G. Dirks, C. Vermeulen, P. Dirks, H. Stubbe, Freek Bontkes (voorzitter vanaf 1943), C. Boersen. Het afscheid van Jaap Mooi, het notulenboek no teert in 1954 het volgende: ...Dit jaar is een van de belangrijkste jaren sinds Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 23e jaargang nr. 1 - 2011

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2011 | | pagina 27