- 21 - rivieren. Gerrit handelde in puin, keislag (wegen bouw) ten behoeve van de aanleg van de Afsluit dijk, Noord Oost Polder en later ook met vlas, stro vanuit de Wieringermeer en Texel. Ze voe ren retour met kunstmest en puin naar Zelzate te België. Na de voltooiing van de Afsluitdijk is er een nieuwe Deutz, 70 PK met spoelpoorten ingebouwd. Het schip werd geheel verbouwd als motorschip aan Den Oever bij machinefabriek en scheepswerf Okko Bosker. De Deutz motoren waren goedkoop en betrouwbaar in verband met de wederopbouw van Duitsland, na de Eerste Wereldoorlog. Op Wieringen werd het merk ver tegenwoordigd door P. de Haan Mzn (schoon zoon van Okko Bosker). Okko Bosker, groot aannemer in weg- en water bouw, bezat bij de aanleg van de Afsluitdijk on geveer twintig loskranen, drie sleepboten. Gerrit Tijsen handelde in puin, uit Den Helder en Den Haag, na de bombardementen en bezat, als geldbelegging, diverse huizen in de Herzogs- traat in Den Helder. Het echtpaar Gerrit en Ma hadden twee zonen, Piet en Kees. Zuster Jaantje Tijsen had een krui denierszaak aan de Hollebalg. De oude winkel in de boerderij is gesloopt in verband met de aanleg van de Betonweg. Ze hebben een nieuw winkel pand aan de zuidkant van het knooppunt laten zetten. De klipper van Gerrit Tijsen in Oude schild op Texel nu de "Deka" supermarkt. Jaap Lont is met een taxibedrijf begonnen via Jaap Bruul, café Con cordia te Hippolytushoef. 10. Cees en Tan Sluis, hadden ook een klipper, er werd van alles meegedaan. Cees had later met mevrouw Bruul een garnalenkotter. Jan lag veel bij de Spoorbrug in Purmerend en las veel boe ken. Later is de klipper verkocht. 11Marinus Lont, had ook een grote klipper. Zijn zonen Simon Lont (Jumbo) was garnalen- visser en Jan is op de grote rivieren gaan varen op grote sleepschepen, getrokken door sleepboten. Jan werd later als kapitein op een groot sleep- schip en woont nu in Schagen. De klipper is voor de oorlog verkocht. 12. Cees Duinker, had een klein zeilklippertje waarmee hij een beurtdienst op Den Helder - de Haukes, onderhield. Hij vervoerde ook passa giers. Het waren zware reizen want het kon in het Amsteldiep spoken, harde stroom en N.W. wind. Na de voltooiing van de Amsteldiepdijk heeft hij nog wat reisjes door het Balgzandlcanaal gedaan maar toen begonnen er steeds meer vrachtwa gens te komen als Henk Kaan, Wieringer Ex pres, Gebr. Asjes, Gebr. Kaan Vervoer Mij, Dirk Doves en van Koningsbruggen. De klipper werd verkocht en Duinker is een drogisterij (naast het postkantoor in Hippolytushoef, later Sijm bloe menhandel) begonnen. Zelf was hij tevens als wisselloper begonnen, alles was toen onder rembours en op reke ning. 13. Tan Cornelis Baiis, getrouwd met Marie Grietje Veerdig. Zij hadden een motor schip van 100 a 110 ton waarin een 70 PK Deutz stond. Zijn vrouw vaarde niet mee, zij woonde op Texel. Jan had een beurt- dienst op Amsterdam, Zaandam en Alkmaar. 9. Turrie en Taap Lont, hadden eveneens een grote Zeeuwse klipper, hier werd van alles mee gevaren. Ze hadden zelf geen handel. Na de Zui derzeewerken, Amsterdiepdijk, Afsluitdijk en Wieringermeerdijk, is de klipper verkocht. Jurrie Lont heeft het befaamde hotel "Wiron"te Den Oever laten zetten. Het hotel is gesloopt, er staat Bronnen: Opsomming schepen, motoren zijn door Nan Heijblok (voormalig loonwerker van Oosterland) verstrekt. Nan heeft in zijn jonge jaren op beurt- dienst Asjes gevaren. Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 23e jaargang nr. 1 - 2011

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Op de Hòògte - Wieringen | 2011 | | pagina 22