- 21 -
rivieren. Gerrit handelde in puin, keislag (wegen
bouw) ten behoeve van de aanleg van de Afsluit
dijk, Noord Oost Polder en later ook met vlas,
stro vanuit de Wieringermeer en Texel. Ze voe
ren retour met kunstmest en puin naar Zelzate
te België. Na de voltooiing van de Afsluitdijk is
er een nieuwe Deutz, 70 PK met spoelpoorten
ingebouwd. Het schip werd geheel verbouwd als
motorschip aan Den Oever bij machinefabriek
en scheepswerf Okko Bosker. De Deutz motoren
waren goedkoop en betrouwbaar in verband met
de wederopbouw van Duitsland, na de Eerste
Wereldoorlog. Op Wieringen werd het merk ver
tegenwoordigd door P. de Haan Mzn (schoon
zoon van Okko Bosker).
Okko Bosker, groot aannemer in weg- en water
bouw, bezat bij de aanleg van de Afsluitdijk on
geveer twintig loskranen, drie sleepboten.
Gerrit Tijsen handelde in puin, uit Den Helder
en Den Haag, na de bombardementen en bezat,
als geldbelegging, diverse huizen in de Herzogs-
traat in Den Helder.
Het echtpaar Gerrit en Ma hadden twee zonen,
Piet en Kees. Zuster Jaantje Tijsen had een krui
denierszaak aan de Hollebalg. De oude winkel in
de boerderij is gesloopt in verband met de aanleg
van de Betonweg. Ze hebben een nieuw winkel
pand aan de zuidkant van het knooppunt laten
zetten.
De klipper van Gerrit Tijsen in Oude schild op Texel
nu de "Deka" supermarkt. Jaap Lont is met een
taxibedrijf begonnen via Jaap Bruul, café Con
cordia te Hippolytushoef.
10. Cees en Tan Sluis, hadden ook een klipper,
er werd van alles meegedaan. Cees had later met
mevrouw Bruul een garnalenkotter. Jan lag veel
bij de Spoorbrug in Purmerend en las veel boe
ken. Later is de klipper verkocht.
11Marinus Lont, had ook een grote klipper.
Zijn zonen Simon Lont (Jumbo) was garnalen-
visser en Jan is op de grote rivieren gaan varen op
grote sleepschepen, getrokken door sleepboten.
Jan werd later als kapitein op een groot sleep-
schip en woont nu in Schagen. De klipper is voor
de oorlog verkocht.
12. Cees Duinker, had een klein zeilklippertje
waarmee hij een beurtdienst op Den Helder - de
Haukes, onderhield. Hij vervoerde ook passa
giers. Het waren zware reizen want het kon in het
Amsteldiep spoken, harde stroom en N.W. wind.
Na de voltooiing van de Amsteldiepdijk heeft hij
nog wat reisjes door het Balgzandlcanaal gedaan
maar toen begonnen er steeds meer vrachtwa
gens te komen als Henk Kaan, Wieringer Ex
pres, Gebr. Asjes, Gebr. Kaan Vervoer Mij, Dirk
Doves en van Koningsbruggen. De klipper werd
verkocht en Duinker is een drogisterij (naast het
postkantoor in Hippolytushoef, later Sijm bloe
menhandel) begonnen.
Zelf was hij tevens als
wisselloper begonnen,
alles was toen onder
rembours en op reke
ning.
13. Tan Cornelis Baiis,
getrouwd met Marie
Grietje Veerdig. Zij
hadden een motor
schip van 100 a 110
ton waarin een 70
PK Deutz stond. Zijn
vrouw vaarde niet mee,
zij woonde op Texel.
Jan had een beurt-
dienst op Amsterdam,
Zaandam en Alkmaar.
9. Turrie en Taap Lont, hadden eveneens een
grote Zeeuwse klipper, hier werd van alles mee
gevaren. Ze hadden zelf geen handel. Na de Zui
derzeewerken, Amsterdiepdijk, Afsluitdijk en
Wieringermeerdijk, is de klipper verkocht. Jurrie
Lont heeft het befaamde hotel "Wiron"te Den
Oever laten zetten. Het hotel is gesloopt, er staat
Bronnen:
Opsomming schepen, motoren zijn door Nan
Heijblok (voormalig loonwerker van Oosterland)
verstrekt. Nan heeft in zijn jonge jaren op beurt-
dienst Asjes gevaren.
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 23e jaargang nr. 1 - 2011