- 19 -
3. Simon Asies., ge
trouwd met Aaltje Post,
zij hadden een motor
schip van ongeveer 120
ton, waarin een 44 PK
gloeikop Kromhout
motor voor de voort
stuwing zorgde.
4. Tan van Keulen, had
een tjalk van ongeveer
110 - 110 ton, waar
mee altijd op de rivie
ren, de Zuiderzee en
Wadden werd gevaren.
Motor 30 PK Krom
hout.
Gevaren werd voor
"Haitsma", Harlingen,
metselstenen van Spijk
boven Lobith (waar de
Rijn Nederland bin
nenkomt) en met dak
pannen uit Roermond.
5. Taap van Keulen,
zoon van Jan (num
mer 4) had een klip
per 120 ton, motor
44 PK Kromhout.
Hiermee werd overal
De Nelie Anna aan de kade te Middenmeet
Jan Dekker op z'n schip Nelie Anna, herfst 1959 in Wormerveer
naar toe gevaren: Wormerveer voor "Wessanen"
(meelfabriek), Deventer voor "Noryen van de
landen"(meelfabriek), tarwe uit de Wieringer-
meer naar Utrecht, eveneens grote meelfabriek.
6. Tan Dekker, getrouwd met Antje Tij sen van
de Hollebalg had een klipper zeilschip, gevolgd
door nieuw luxe motorschip "Nelly Anna". Dit
schip heeft men in 1926 laten bouwen bij "Vuyk"
scheepsbouwer Hollandse IJssel. Tonnage 251
ton, afmeting 27,04 x 5,04 x 1,25 met "Rennes"
motor van 80 PK, welke niet zo goed liep, waar
op besloten werd een nieuwe motor 4 cilinder
Deutz met spoelpompen van 140 PK te plaatsen.
Met m.s. "Nelly Anna"werd veel naar "Klein
Willebroek" onder Antwerpen in België gevaren
in verband met vertegenwoordiger van "Keil-
slag steen"(kleine basaltstukjes), en "Bristol"
bedrijf Zuiderzee' te Wieringen, heeft een handel
in oliën en vetten te Middenmeer en is beëdigd
scheepsbevrachter naast zijn directeurschap van
'N.V. Gebroeders Kaan Vervoer Mij'.
Anekdote: Nanning en Simon loodsten door de
mist een vastgelopen Rijkswater schip in vaargeul
de Sloot naar De Haukes, met aan boord Kroon
prins Wilhelm voor zijn internering op Wierin
gen. Door dit contact haalden ze met twee kleine
binnenschepen diverse goederen van de kroon
prins op uit Duitsland.
Simon Kaan, beurtschipper, later caféhouder
en tevens chauffeur. Tijdens de crisisjaren on
derhield hij met m.s. De Volharing (een salon
boot) rondvaarten en horeca activiteiten naar
de Zuiderzeewerken. Later, in 1934, nam hij het
hotel café Centraal aan het Kerkplein te Hippo-
lytushoef over van Dirk
Lont 'de Prop'.
De gebroeders Kaan
hadden hun kantoor
-woonhuis waar nu Ee-
terij de Kukel is geves
tigd.
Historische Vereniging Wieringen - "Op de Hoogte" - 23e jaargang nr. 1 - 2011